Georgíny
Píšeš, že odstavec plný podzimních kytek, který jsem ti poslal jako omluvu, čteš nyní v mojí nové povídce. Prý tě to „zamrzelo“? Musím hned napsat, že je to celé horší.
Odstavec, který jsem odeslal jako omluvu za to, že jsem se přes dva měsíce neozval, ačkoli předtím jsem dokola korespondoval o „brzkém shledání“ (tahle formulace tě měla varovat!), jsem napsal už na začátku září v jiné povídce, s níž jsem si vzápětí nevěděl rady a nechal ji ležet. A potom jsem ho z ní vytrhl a poslal jako omluvenku. A za necelý týden jsem ho zařadil do nové, úplně jiné povídky. Té, kterou sis teď přečetla. Nesnášíš mě?
Posílám ti tedy i tu původní prózu (je to takové vybavování si starých obrazů než co jiného, ačkoli nic z toho se nikdy nestalo), abys mou špatnou povahu a spisovatelskou bídu mohla přehlédnout komplet:
„U plotu a v plotu zeleninové zahrady, v části, kterou stíní jabloň s obrovskými měkkými jablky, co se celá léta kazí už na větvích a na zem padají černá jako pečená, je místo pro květy říjnového slunce. Stísněný a nevýhodný plácek pro jiřiny a drobné chryzantémy, do nichž bouchají shnilá jablka. Moje babička do těch několika fialově a hnědočerveně zářících trsů vstupovala s tolika jmény! Astry, dušičky, georgíny, nesmrtelky, listopadky, hvězdice, podzimní sasanky a jiřiny, jiřinky, mexikánky a slámy a všesvaté chryzantémy. Pletl jsem si je odjakživa – a míchal do toho všeho i afrikán! Motám to pořád. Ale to nevadí.
Před asi čtyřiceti lety nařezala babička obrovitánskou kytici jiřin a hvězdic a vyslala mě s ní k farské hospodyni, aby měla čím vyzdobit oltáře. Farská hospodyně (jmenovala se myslím Veselková) věřila v Boha především kvůli květinám a kostel po celý rok vypadal jako floristický skleník. V říjnu, když se přiblížily Dušičky, proměnila hospodyně presbytář v obří ametystovou geodu s listopadkami místo krystalů.
Pršelo.
A na faře bylo zamčeno.
Chvíli jsem se s mokrými georgínami motal po farské zahradě a vyskakoval do spodních oken fary. Při jednom pokusu zahlédnout za sklem hospodyni nebo faráře nebo oba (různě jsem tehdy o těch dvou fantazíroval a využíval situace, to v každém případě!) mi do vzduchu vyletěl tučný prostředek kytice. Vysbíral jsem podzimní sasanky z trávy, ulomené květy aster nacpal do kapes, jakžtakž to celé poskládal zpátky – a protože pršelo čím dál víc, zavěsil jsem se vší silou na kostelní dveře, hnul s nimi a vklouzl dovnitř.
V prázdném kostele panovalo nečekané šero, déšť se najednou ozýval z veliké dálky a teplo, které mě obklopilo, bylo taky překvapivé. Stál jsem pod kůrem a z výšky nad hlavou, z nejvyššího bodu zaslechl tiché vytrvalé šramocení nějakého nenápadného ptáčka. V paměti mi až dodnes uvízl ten zvuk i také jeho strojené pojmenování, šramocení nenápadného ptáčka. Nejspíš jsem to tehdy někomu vyprávěl a zvuky takhle nazval. Nebo to tenkrát poznamenal někdo jiný.
Ale nebyl to ptáček, co šramotil do ticha. Na lešení, které se plazilo až nad vršky nejdelších varhanních píšťal a dál, až někde pod stropem, v klenbě, hnízdil člověk. A to skromné kutání byl zvuk toho, čím se zabýval. Něco nahoře maloval, natíral zlatěnkou nějakou lehkou ozdobu nebo výstupek v omítce. V prostoře se střídal šelest štětce, šustění látky, ozývaly se klapoty předmětů pokládaných na prkno lešení. Většinou dřevěné zvuky, které prázdný kostel zesiloval a dál nesl, a přitom jim ponechával důvěrnost. Po chvilce se tím vším propletlo veselé pohvizdování. Toho, kdo maloval, jsem neviděl, ale mezi trubkami a prkny jsem po chvilce objevil kousek prázdného místa, v němž se jako v okénku orloje postupně zjevovaly části těch předmětů, které odkládal a znovu bral. Rukojeť štětce, miska s barvou, škrabky a dláta a jiné nářadí, dno kazety s vodovými barvami, podrážka, sklenička s vodou; útržek ruky v rukávu, kousek nohy. Ty zlomky byly podivuhodně zřetelné, jako by i je někdo namaloval jasnými barvami – a ještě dvakrát obtáhl.
Rytmus znějících a správně používaných věcí a střídající se neúplné obrázky, jejichž koloběh vedl k přesně pozlacené hraně, kterou nikdo nikdy nespatří a všichni pocítí, a hvízdání – volné i soustředěné – přicházely shůry, z místa daleko od světa, z konečku nejvyšší větve.
Dneska vím, co jsem viděl.
Ale proč jsem pod tím stál tak dlouho s otevřenou pusou už tenkrát?
Asi jsem to věděl už tehdy. Možná líp než teď.
Ale bál jsem se, že se kvůli mé přítomnosti v kostele všechno přeruší, že budu prozrazen.
Ani dnes bych nechtěl být prozrazen!
A přerušilo. V okénku orloje se zničehonic objevilo obrovské oko a řeklo: „To je mi ale vzácná návštěvička!“
Utekl jsem z kostela.
Zmoklá kytice mexikánek zůstala ležet na začátku lešení."
Ta kytka je jenom pro tebe.
Už se nezlob.
P.