Co hrozí policistům v Gothamu…
Brubaker, Ed; Rucka, Greg; Lark, Michael: Gotham Central: Při výkonu služby

Co hrozí policistům v Gothamu…

Gotham Central je potenciálně zajímavá série, která se trochu podvratně ptá, jak asi policisté z Batmanova města řeší ty případy, na které už superhrdinovi nezbude čas. Všechny tři příběhy sledují zajímavé procedurální vyšetřování, jen v některých se Batman objevuje příliš často.

Noční směna v Gothamu pomalu končí, ale dva detektivové se ještě rozhodnou prověřit anonymní tip v případu pohřešované dospívající dívky. Rutinní akce v zapadlé čtvrti se však krutě zvrhne – v navštíveném bytě není chlípný únosce, ale Mr. Freeze. Pro jednoho z detektivů to znamená smrt, pro druhého těžké zranění, ale především odhodlání. Navzdory zaběhlé praxi se na jeho přímluvu gothamská policie rozhodne tento případ nepodsunout Batmanovi, jak to s podobnými arcipadouchy dělává, ale vrhá se do akce s plným nasazením sama. Má čas do soumraku, kdy vládu přebírá Netopýří muž, a k ruce jen tradiční zbraně všech policistů – intuici, rutinu, štěstí...

Gotham Central na českém komiksovém trhu debutuje deset let po svém zrušení v domovské Americe – ovšem to v nejmenším nevadí. Tradiční superhrdinský komiks od DC u nás totiž v posledních letech dostal mocný impuls v podobě řad z projektu New 52 (Batman, Superman, Wonder Woman nebo Liga spravedlnosti), takže mírně neortodoxní přístup Eda BrubakeraGrega Rucky je přinejmenším osvěžující. Tito dva scenáristé se za pomoci příjemně potemnělé kresby Michaela Larka pokusili zmapovat všední život gothamské policejní stanice a zejména to, jakým tlakům musejí čelit policisté ve městě plném šílenců, ale především ve městě Batmanově. Jedním z hlavních témat se tak v Gotham Central stává konflikt profesní cti a pocitu jisté méněcennosti ve vztahu k samozvanému netopýřímu strážci pořádku...

Českého fanouška pravděpodobně přitáhne především jméno Eda Brubakera, které ve vztahu k základní premise série (tedy řešit případy v Batmanově městě bez Batmana) slibuje další z jeho noirových (série Criminal) či thrillerových lahůdek (Captain America). Avšak Gotham Central spíše připomíná komiksovou verzi procedurálních případů z 87. revíru Eda McBaina. Sledujeme tedy nikoliv jednoho hrdinu, ale kolektiv hrdinů – kteří ovšem často vystupují v ustálených vyšetřovacích párech (k jejich rozdělení nebo přeskupení přitom dochází náhlým zvratem – smrtí jednoho z partnerů nebo například jeho obviněním ze zločinu).

Oblíbený model dává dost prostoru vybudovat síť vztahů, odkazů a drobností, které nadále posilují bytelnost fikčního světa (např. tabule s barevně odlišenými názvy případů, systém využívání netopýřího znamení, průpovídky vyšetřovatelů) i vyprávět příběhy ze zadních uliček (a stránek novin) Gothamu, kde nejde o ovládnutí města či světa nebo stamiliony dolarů, ale o přízemní vraždy, vášně a zlodějny… ovšem pořád zakotvené v prostředí, kde na každém rohu vyskočí někdo jako Joker nebo Two-Face (ostatně jednou ze stop v případě v úvodu zmíněné zmizelé dívky je batarang, který dotyčná získala na chodbě své školy, kde došlo ke střetu mezi Robinem a jedním takovým výrazným padouchem).

Někdy je onen pohled na střetávání superhrdinů a superpadouchů ze strany běžných policistů a ještě běžnějších občanů Gothamu osvěžující, jindy bohužel klopýtá a Batman navzdory předsevzetí tvůrců série zaskakuje jako deus ex machina až příliš často. Zatímco v prvním ze tří příběhů, které kniha Při výkonu služby obsahuje, je to ještě ospravedlnitelné dopadem, jaký má Batmanův zásah na psychiku detektiva Drivera, toužícího po „čistě policejní práci“, v posledním příběhu, nazvaném Půl života, tento zásah silně podkopává sílu příběhu vyšetřovatelky Montoyové, která musí čelit zveřejnění své sexuální orientace i nežádoucí pozornosti Two-Face.

Zdaleka nejlépe tak vyznívá příběh prostřední, Motiv, který je z hlediska scénáře čistým Brubakerovým dítkem (první příběh napsali s Ruckou společně, o další se podělili, přičemž Brubaker si vzal na starost noční „směnu“ GCPD a Rucka směnu „denní“). V něm sledujeme dokončení pátrání po zmizelé dívce, respektive po jejím vrahovi. A veškeré propriety superhrdinského komiksu jsou zde striktně drženy v pozadí – jako důkazní materiály, zprávy v novinách a televizi etc. –, a přesto nakonec sehrají důležitou roli v odhalení viníka i jeho motivu, aniž by narušily žánrové vyznění příběhu.

Podobnou symbiózu však zatím Gotham Central nemůže přislíbit v každém ze svých příběhů, což je vyloženě škoda. Samotné postavy a jejich vnitřní i profesní konflikty by si totiž jistě zasloužily vystoupit z Batmanova stínu důrazněji. Ostatně v příběhu detektivky Montoyové je nejsilnějším okamžikem nikoliv konfrontace s Two-Facem, ale hrdinčin návrat za čekající přítelkyní po návštěvě rodičů neschopných smířit se s orientací vlastní dcery. Právě v takových scénách se Gotham Central dostává nad průměr a je příjemné vidět, že jich jsou schopni oba scenáristé. Snad bude tedy podobných momentů v následujících knihách více a Gotham Central se skutečně stane plochou zrcadlící nejen velikost Batmanovy mytologie, ale i její potenciálně podvratné stránky.

 

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Recenze

Spisovatelé:

Kniha:

Ed Brubaker, Greg Rucka, Michael Lark: Gotham Central. Při výkonu služby. Přel. Martin D. Antonín, BB/Art, Praha, 2016, 240 s.

Zařazení článku:

komiks

Jazyk:

Země:

Hodnocení knihy:

60%

Témata článku: