Ed Brubaker, scenáristická hvězda drsných komiksových kriminálek, se živí také psaním superhrdinských sérií. V komiksovém románu Inkognito oba žánry spojil.
Ed Brubaker
Ed Brubaker je aktuálně jedním z nejrespektovanějších komiksových scenáristů. Jeho české nakladatelství BB/art se nyní vrátilo docela hluboko do minulosti a vydalo jeden z jeho prvních komiksových románů.
Komiksový akční román o neporazitelné špionce je podařenou variací starých bondovek. Je ostatně situovaný do sedmdesátých let a právě atmosféra doby je na něm asi to nejlepší.
Další komiksový román mistrů noirového žánru chytře lavíruje mezi parafrází motivů superhrdinských komiksů a nespolehlivostí vypravěče, který nejspíš není zcela příčetný.
Třetí svazek noirových kriminálek přináší šest povídek volně propojených s předchozími příběhy série. Autoři přitom víc než dříve spoléhají na to, že čtenáři jejich děj a postavy znají.
Vyvrcholení noirově hororové série nezklame, ale ani nijak nenadchne. V předchozích svazcích dokázal scenárista nápaditěji pracovat s postavami a překvapoval jejich proměnami v rozuzleních epizod.
Duo Brubaker a Phillips opět pokračuje v oživování tradice komiksového noiru. Tentokrát se vrací do té pravé noirové doby – do čtyřicátých let. Tehdejší politické i ekonomické střety v Hollywoodu přitom skvěle zapojuje do chytré zápletky.
Po povídkovém svazku se čtvrté pokračování hororové série vrací k ústřednímu příběhu, který dospěl na počátek devadesátých let. V centru děje je tentokrát grunge kapela.
Předchozí série Criminal od autorské dvojice Brubaker – Phillips přinesla více i méně vynalézavé povídky vycházející z noirové klasiky. Novinka v tom pokračuje, jen přidává hororové nadpřirozeno.
Gotham Central je potenciálně zajímavá série, která se trochu podvratně ptá, jak asi policisté z Batmanova města řeší ty případy, na které už superhrdinovi nezbude čas. Všechny tři příběhy sledují zajímavé procedurální vyšetřování, jen v některých se Batman objevuje příliš často.
Luxusně vypravené pokračování série Criminal nabízí tři skvělé ukázky toho, že žánr drsné školy neboli noir nemusí být jen přehlídkou kýče a klišé. Autoři se vyhýbají postavě hláškujícího soukromého detektiva a splétají tragédie o úkladech a léčkách.
Criminal patří k realistickým gangsterkám, které akci vyvažují vtipnými dialogy a spletitějším dějem, než na jaký bývají čtenáři masové produkce zvyklí. Nenajdeme tu monstra vzrůstem nebo schopnostmi patřící do pohádek – jen antihrdiny, kteří se snaží naplnit své ambice v gangsterském světě.