Sławomir Jones vs. Hamburger Bank
Shuty, Sławomir: Zwał

Sławomir Jones vs. Hamburger Bank

Prozaická kniha krakovského spisovatele, performera, fotografa, režiséra a především konzumenta Sławomira Shuty (1973).

Sławomir Shuty: Zwał, WAB, 2004

Ve vydavatelství WAB se objevila další prozaická kniha krakovského spisovatele, performera, fotografa, režiséra a především konzumenta Sławomira Shuty (1973) s jednoduchým názvem Zwał.

„Zwał, m. IV. D. –u, Ms zwale, slang. „psychofyzická újma nejčastěji způsobená nadměrným užíváním extatických patentů na přetížení, tzv. prostředků, jinak: šokující vystřízlivění.“ Jinak: depka, dojezd, vyhoukání, vyjetí, mít dojezd, bejt vyjetej, vyhoukanej, vyndanej, hotovej, bejt ready, country… Cejtit dojezd ve vzduchu. Já mám ale dojezd. Ó bože, já sem ale vyjetej…“

Po Cukru w normie (2002), ve kterém se Shuty zaměřuje na střední a dělnickou vrstvu obyvatel, na jejich obyčejný konzumní život v oprýskaných panelácích na rozlehlých sídlištích, se autor pustil do zúčtování s vlastní minulostí, a to konkrétně s obdobím, kdy pracoval v jedné nejmenované polské bance (v knize jde o Hamburger Bank). Tematicky a osobním postojem „losera“ ve společnosti by se jeho próza dala přirovnat k Haklově Intimní schránce Sabriny Black, stylově se nabízí srovnání s Deníkem Bridget Jonesové (Shuty se nachází v kolektivu úspěšných mladých žen-manažerek a komentuje to se značnou mírou humoru a nadsázky…). Shuty TM je však nezaměnitelnou, nezdeformovatelnou a originální značkou, která se umí v této společnosti pohybovat. Nebojí se experimentovat s jazykem, hrát si s ním, převalovat ho v ústech a rozmělňovat jako několik sekund starý hamburger. Výsledkem je potom nejen ukojení hladu, ale i další individuální výpověď z porevoluční doby v podání generace polských „sedmdesátých ročníků“.