Indián ve světě tabletů
Dva dosud vydané příběhy ze série Dobrodružství Rychlé Veverky tematizují tradiční rodičovské stesky: že děti neoslovují hrdinové, které rodiče milovali a obdivovali, když byli sami malí. Petr Čech přitom triviální dobrodružná schémata příběhů pro menší děti oživuje dialogem otce-vypravěče a syna-kritického posluchače.
Komiksový kreslíř a ilustrátor Pavel Čech (nar. 1968) prožívá dobré časy: nejpozději od publikování komiksové knihy Tajemství ostrova za prkennou ohradou (2009) má díky nejrůznějším literárním a komiksovým cenám tu skvělou svobodu tvořit si po svém a nemuset (nebo jen omezeně) se věnovat věcem jen pro příjem. Má i štěstí na nakladatelství Petrkov, které se pečlivě věnuje jeho tvorbě, a to jak vydáváním reedic jeho starších věcí, tak těch nových. Nejvýraznějším – miminálně co se týče popularity či mediální viditelnosti – byl rozsáhlý autorský komiks Velké dobrodružství Pepíka Střechy z roku 2012, za který Pavel Čech posbíral snad všechna ocenění, která získat mohl.
Epický i melancholický příběh, jehož hlavní hrdina vykazuje rysy svého autora (jistěže v klukovském věku), se odehrává v jakémsi archaizujícím bezčasí a je především metaforou vyjadřující sílu fantazie. Rok nato začal Pavel Čech vydávat sérii dosti odlišnou, byť v ní opět najdeme jeho typická témata. Jmenuje se Dobrodružství Rychlé Veverky a prozatím vyšly dva sešity: nejprve Velký závod a poté Poklad. Obě tematizují tradiční rodičovské stesky: že totiž jejich děti nijak neoslovují hrdinové, které rodiče milovali a obdivovali, když byli sami malí. Velký závod tak začíná marným otcovským (v postavě otce opět bezpečně poznáváme Pavla Čecha) pokusem podstrčit synovi staré gumové indiány z tehdejšího východního Německa, zatímco ten obdivuje moderní rychlá auta a rovnou vysloví výčitku vůči otci, že taková auta nekreslí. Otec výzvu přijme a výsledkem je klasický příběh o automobilových závodech, jehož různé variace plnily stránky Čtyřlístku od jeho založení až podnes a obecně patří mezi vděčné schéma příběhů pro malé kluky, komiksových i televizních (animovaných).
Čech jako scenárista k nim příliš nového nepřidává, jeho hrdina musí porazit tři padoušské závodníky, kteří se jej snaží zastavit trochu obehranými nástrahami (hřebíky, olej, ničení auta). Podstata příběhu však netkví v peripetiích vykutáleného závodu, nýbrž v rámování této napínavé historky, když Čech prolíná vyprávění na dobrou noc s realitou: ve finále dostane výtvarníkův syn krásnou červenou formuli, právě tak velikou, aby se do ní vešel jeden gumový indián z otcovy sbírky.
Následující příběh Poklad, který na Velký závod přímo navazuje, sice opět pracuje především s rámcem vztahu otce-vypravěče a syna-kritického posluchače (vtipný zádrhel nastane ve chvíli, kdy dva trosečníci potřebují lopatu), ale už nabízí silnější a nápaditější centrální příběh. Indián Rychlá Veverka při cestě do Ameriky potká zkrachovalého dědice továrny na knoflíky, typického smutného hrdinu Čechových komiksů, který kromě toho, že zchudl, ještě trpí neustávající škytavkou. Také Poklad je trochu triviální a infantilní (však je také dětem určen), klišé dobrodružných komiksů pro malé děti naštěstí sympaticky často shazuje různým narušováním, vsuvkami a citacemi, z nichž některé pochopí i děti (Pepek námořník jako kapitán potápějící se lodi), jiné spíše jen dospělí (zchudlý boháč se jmenuje Mudroch, což je zřejmě aluze na dva globální mediální boháče, jménem na Ruperta Murdocha, osudem však spíše na zadluženého Roberta Maxwella, který byl (česko)slovenského původu a utonul v Atlantiku při výletě na jachtě).
A samozřejmě je tu Čechova kresba, zde jakoby jednodušší, rychlejší, méně cizelovaná. Ale to odpovídá podstatě jednoduchého dobrodružství pro menší čtenáře. Co může být zklamáním (spíše pro rodiče), je celkový rozsah příběhu. Sešitový formát A4 sugeruje komiks frankofonního typu, který obvykle obsahuje čtyři řady okének na stránce. Čech má většinou pouze po třech řadách, úvod a závěr má dokonce jen dvě. Tři řady se v podobném formátu v Evropě objevují jen v málo případech, kdy jde více o kreslířovu exhibici než o příběh jako takový (občas třeba u Milo Manary). Což zrovna v případě Dobrodružství Rychlé Veverky neplatí, jednotlivé obrázky nepůsobí nijak zvlášť vycizelovaně a klidně by snesly buď menší formát nebo větší zhuštění. Naštěstí cena za jeden sešit není kdovíjak vysoká (149 Kč), takže rodiče by neměli získat pocit, že za jednu delší komiksovou povídku dali příliš. Zvláště, když si ji s chutí přečtou spolu se svými dětmi.
Kupte si knihu:
Podpoříte provoz našich stránek.