Hitomi Kaneharová
Kanehara, Hitomi

Hitomi Kaneharová

Hitomi Kaneharová se roku 2004 stala nejmladší držitelkou prestižního japonského literárního ocenění pojmenovaného po Rjúnosuke Akutagawovi.

Když se člověk podívá na mladou, letos teprve třiadvacetiletou Hitomi Kaneharovou (*1983), říká si, že na světě není nic jednoduššího, než se stát úspěšným spisovatelem. Její prvotina získala v roce 2004 nejprestižnější japonské literární ocenění, pojmenované po Rjúnosuke Akutagawovi a Kaneharová se současně stala jeho nejmladší držitelkou, čímž předstihla například i klasika japonské literatury Kenzabura Óe.

Za svůj nedlouhý život toho Hitomi stihla docela dost. Střední školu záhy opustila, stejně jako rodinné hnízdo. Odjela na čas do Spojených států, experimentovala s drogami, propadla piercingu a tetování, procházela vztahy s problémovými muži, trpěla anorexií. Z nejhoršího jí pomohl vztah k literatuře, který zdědila po svém otci, profesorovi na univerzitě. V šestnácti letech začala přispívat do jeho kurzu tvůrčího psaní, brzy našla nosné téma, jež jí otec pomohl zformovat do novely Hadi a náušnice. Kniha se po vydání stala hitem knižních pultů – prodal se více než milion výtisků – a Kaneharové vynesla kromě finanční nezávislosti i zmíněnou Akutagawovu cenou. Hlavní hrdinka jako by své stvořitelce z oka vypadla: je mladá, atraktivní a vyžívá se ve věcech, které často působí bolest.

Kaneharová sice ještě do románové formy nedorostla (po Hadech a náušnicích následovaly další dvě novely, Dítě z popela, které líčí netypický vztah mezi mladou ženou a pedofilem, a spíše introspektivní příběh AMEBIC), i tak se však řadí mezi velké naděje současné japonské literatury.

 

Richard Olehla, MFDnes, 23. 9. 2006