Literatura v Bulharsku - novinky roku 2005
Bulharská literatura v roce 2005

Literatura v Bulharsku - novinky roku 2005

Přehled významných knih vydaných v Bulharsku v uplynulém roce.

Nový román vydala v loňském roce jedna z nejvýznamnějších bulharských prozaiček a dramatiček Teodora Dimovová (1960): její dílo Majkite (Matky) zvítězilo již v roce 2004 v soutěži o nejlepší bulharský román v rukopise, zvané Razvitie. O cenu se tehdy podělilo s dvěma dalšími texty – s rukopisem Nevăzmožnite ubežišta na poezijata (Nemožná útočiště poezie) Evdina SugarevaUnplugged Maji Vukovské, což je pro dnešní literární situaci v Bulharsku příznačné, neboť román se stává prestižním, dynamicky se rozvíjejícím žánrem. Tyto tři oceněné romány, publikované v roce 2005, reprezentují tři rozličné možnosti jeho uchopení. Jajkáte (Matky) je kniha o bulharské současnosti, viděné prizmatem vztahů mezi rodiči a dětmi a popsané stylem, který je pro Dimovovou specifický.

V knize Spătnik na radikalnija mislitel (Průvodce radikálního myslitele) shromáždil jeden z nejlepších současných prozaiků Alek Popov (1966) své eseje z posledních let. Aktuální problémy dneška, současného člověka a literatury v jsou ozřejměny prostřednictvím typické Popovovy poetiky, těžící z efektu ostrého obratu, vtipu a proměny, což činí z řady těchto textů takříkajíc skvosty svého žánru.

Jako beletrista debutoval knihou Izgubenite magareta (Ztracení osli) jeden z nejrenomovanějších současných bulharských literárních vědců Valeri Stefanov (1958). Román by se dal definovat jako mystifikace, kdyby si ovšem po celou dobu se strategiemi mystifikace a erudice nepohrával. Kniha se představuje jako „sedm svitků pro Animal Messianum“ – jako svitky věnované posvátnému oslu, s nímž Spasitel vstoupil do Jeruzaléma. Tato mystifikace kolem syžetů Písma svatého si však v podstatě klade za cíl hovořit o všem lidském, o morálce, o poznání, a to brilantním stylem, v němž nechybí ani erudovaná ironie.

Sbírka vybraných textů jednoho z nejznámějších a nejzajímavějších současných bulharských vypravěčů Dejana Eneva (1960) nese název Vsički na nosa na gemijata (Všichni na přídi korábu). Enev je mistr krátkého prozaického žánru, v němž skrze banální příhody každodenního života odhaluje hloubku lidského bytí.

Vyšly také reedice dvou knih jedné ze stěžejních současných bulharských prozaiček Emiliji Dvorjanovové (1958) Passion ili smărtta na AlisaLa Velata (Passion neboli smrt Alisy; La Velata). Román Passion je jednou z největších událostí bulharské prózy devadesátých let minulého století.

Novou básnickou sbírku Rodina (Vlast) vydal přední současný bulharský básník Edvin Sugarev (1953). Kniha se svým způsobem vrací k silné tendenci bulharské poezie devadesátých let dvacátého století – nově uchopuje tradici, vše rodné a bulharské, přehodnocuje základní a vžité obrazy vlasti, nashromážděné v průběhu bulharské literární historie, a činí vlast objektem složitého ambivalentního vztahu.

V Sofii vyšla pozoruhodná básnická sbírka Osa (Vosa) bulharského básníka Ljubomira Nikolovova (1954), jenž žije od roku 1990 ve Spojených státech. České publikum se s Nikolovem seznámilo na Festivalu spisovatelů Praha 2003.

Z memoárové literatury zasluhují pozornost Spomeni (Vzpomínky) z archivu jednoho z nejvýznamnějších představitelů současných bulharských humanitních věd, historika Nikolaje Genčeva (1931–2000). Kniha analyzuje socialistická desetiletí dějin Bulharska.

V uplynulém roce vyšel také poslední díl Ne/bivalici (Ne/bejvávalo) z čtyřdílných memoárů Bivalici (Bejvávalo) autorky románů a historičky Very Mutafčievové (1929), významné představitelky bulharské literatury druhé poloviny 20. století. Osobní příběh zároveň zachycuje i společenskou situaci v Bulharsku v období socialismu, a to prostřednictvím bravurního a působivého stylu, který je autorce vlastní.

Texty napsané během posledních patnácti let soustředil ve sborníku Leljata ot G'otingen (Teta z Göttingenu) jeden z nejvýznamnějších a nejrenomovanějších bulharských literárních vědců a kulturologů Aleksandăr K'osev (1953). Kniha svérázným způsobem rekapituluje a bilancuje bulharskou posttotalitní literaturu a kulturu vůbec.