Webový projekt Ask-a-Librarian
Služba Ask-a-Librarian, tedy v překladu „Zeptej se svého knihovníka“, je v anglosaských knihovnách poměrně rozšířená.
http://www.peoplesnetwork.gov.uk/
Služba Ask-a-Librarian, tedy v překladu „Zeptej se svého knihovníka“, je v anglosaských knihovnách poměrně rozšířená. Stručně řečeno, místo abyste se mordovali s několika naučnými slovníky či populárními příručkami, dlouhé hodiny pátrali na Internetu, abyste našli odpověď na to, co potřebujete k práci nebo vás to prostě jen zajímá, zastavíte se v místní knihovně a kde dotyčný údaj zjistí za vás. A proč byste si měli nechávat zjišťovat věci, které si můžete najít sami, někým jiným? Předně, správného knihovníka tím neotravujete, protože on po takové příležitosti přímo pase. Za druhé, knihovník ví, kam si pro informaci dojít, do jakého katalogu či databáze nahlédnout. Za třetí, státní instituce, knihovny a univerzity mají předplacený přístup do mnoha neveřejných katalogů, v nichž lze najít články či informace staré i několik desítek let. A konečně za čtvrté, ušetříte tím spoustu času.
A co dělat, když v Čechách tuhletu službu knihovny nijak neznají, ani ji nepropagují, takže se o ní jinak než přímým dotazem nedozvíte? Stačí se podívat na stránky projektu People’s Network. Služba Ask-a-Librarian je součástí projektu People’s Network od počátku září 2005, do té doby byla umístěna na domovské adrese http://www.ask-a-librarian.org.uk/ . Vzhledem k tomu, že zřizovatelem webu byla stejně jako v případě People’s Network státní instituce Rada muzeí, knihoven a archivů (Museums, Libraries and Archives Council), byli knihovníci přesunuti do nového prostředí, které uživatelům nabízí mnohem větší komfort než doposud.
Služba vlastně supluje služby pracovníků takřka 3600 veřejných knihoven po celé Velké Británii a pro uživatele nabízí komfort v podobě okamžitého vyhledání požadované informace. Při celém procesu je využívána technologie, jež umožňuje online komunikaci mezi uživatelem na jedné straně a knihovníkem na straně druhé. Na konci čeká uživatele kýžená informace, ale užitečný je i celý proces, jímž knihovník údaj vyhledává: díky speciálnímu režimu komunikace – povětšinou zobrazováním linků přímo v prohlížeči, popřípadě jejich posíláním emailem – totiž může žadatel sledovat, v jakých webových vodách profesionál zrovna loví.
Po vyťukání domovské adresy do internetového prohlížeče se objeví přehledná úvodní stránka, na níž si můžete vybrat, kam zamíříte: v nabídce je buď chatování o knížkách s ostatními čtenáři v síti s názvem reader-2-reader (v menu pod všeříkajícím READ), aktivní vyhledávání v databázích People’s Network (DISCOVER) či přímo položení otázky knihovníkovi (ENQUIRE). Diskuzi o knihách nechme protentokrát stranou a podívejme blíže na zbývající dvě možnosti.
Pokud máte pocit, že požadovanou informaci najdete sami, můžete zkusit zapátrat v obsáhlých archivech, které má stránka People’s Network k dispozici; pomocí klíčových slov se brzy doberete článku či fotografie, kterou potřebujete. DISCOVER nabízí také rozcestník odkazů na externí stránky, který však vinou relativního mládí serveru není ještě příliš obsáhlý – s čestnou výjimkou odkazů na weby literárních příloh britských deníků či týdeníků, na projekty, které organizují amatérskou tvorbu atd.
Ale zpět k tomu, co nás na stránky People’s Network původně zavedlo. Když kliknete na položku ENQUIRE, zobrazí se klasické chatové prostředí, v němž se můžete (ale nemusíte, v takovém případě se ptáte jako „anonymous“) přihlásit a bez zbytečného otálení napsat svou otázku (samozřejmě v angličtině) do okénka. Knihovník vám odpoví co možná nejdříve, což v praxi znamená prodlevu několika minut. Vynikající na celém systému je fakt, že služba funguje nepřetržitě: pokud si tedy uprostřed noci na něco vzpomenete, můžete hned začít otravovat knihovnickou službu. Konverzace probíhá jako klasický chat, na odpověď tedy můžete ihned reagovat a případnou další otázkou požadovat třeba zpřesnění odpovědi. Knihovník vám většinou nabídne několik stránek, na níž byste mohli uspět; pokud ne, sám aktivně dál vyhledává, dokud společně nedojdete k uspokojivému řešení. Na konci celé konverzace máte možnost požádat o záznam celé konverzace, popřípadě o seznam linků, které vám knihovník nabídl – obojí se velmi hodí, když chcete hledat dál nebo jste něco zapomněli. Pokud někomu nevyhovuje forma komunikace v reálném čase, lze otázku položit i emailem; celý proces je ovšem mnohem zdlouhavější.
Projekt Ask-a-Librarian je určen hlavně pro uživatele začátečníky, kteří se ještě nedokáží orientovat ve všech možnostech webového prostředí a veřejných databázích, které Internet nabízí. Většinu informací lze nalézt na Wikipedii, kam také většinou zájemce odkážou nejdříve (já jsem tam našel odpověď na svou otázku – kolik startů za národní fotbalový tým Anglie si doposud připsal David Beckham), pokud je ovšem otázka složitější, jde více do hloubky, nebo má vyloženě okrajový charakter, knihovník většinou dokáže poradit i zdroje, o nichž jste neměli tušení. Jedinou slabinou celého projektu tak zůstává poněkud nedokonalá synchronizace s Firefoxem, i když prý v horizontu několika týdnů bude spuštěna nová verze aplikace, která problémy s alternativními prohlížeči bude řešit. Když se vám tedy nebude chtít něco hledat či budete mít chuť prověřit schopnosti profesionála, hurá ke knihovníkovi!