Sandman pomalu odkrývá karty
Sandman, pán snů spisovatele Neila Gaimana, patří mezi základní kameny moderního komiksu a k tomu nejlepšímu, co komiksoví tvůrci během devadesátých let vytvořili.
Sandman, pán snů spisovatele Neila Gaimana, patří mezi základní kameny moderního komiksu a k tomu nejlepšímu, co komiksoví tvůrci během devadesátých let vytvořili. Grafická stránka sice z hlediska dnešního vkusu trochu pokulhává, zvláště je to patrné v originálním kolorovaném vydaní. První čtyři sandmanovské knihy v češtině jsou však černobílé, i ta poslední, právě vydaná a pojmenovaná Údobí mlh.
Už i u nás se dostáváme k polovině z deseti knih, už i čeští čtenáři mohou pomalu ale jistě vychutnávat pohled na spletitou pavučinu příběhů vytvořenou snovačem snů. První tři knihy byly stále ještě jakousi předehrou k samotnému „Velkému příběhu“, jednalo se téměř vždy o fascinující povídky, které spolu sice souvisely a vytvářely druhý plán příběhu. Ale až v Údobí mlh se ukazuje, že Gaimanův plán je daleko širší, než čtenáři jen tušili.
Epizodní postavy z předchozích knih se vracejí a dílky skládačky do sebe začínají pomaloučku zapadat. Sandman (Sen), jeden z věčných stojících mimo čas, se musí vrátit do Pekla, kde mu však před časem Lucifer Světlonoš slíbil pomstu. Pán snů se k cestě po dlouhých přípravách odhodlá, aby zjistil, že pomsta nebude nijak přímočará. Lucifer se rozhodl zavřít Peklo, skončit s mučením hříšníků, dát výpověď.
Kde je pomsta? Lucifer dá Sandmanovi, pánovi nad sny, klíče od Pekla; trojský kůň nebo Pandořina skříňka vedle něj vypadají ještě jako velice příjemné dárky. Na pekelný klíč má totiž zálusk kde kdo.
Ve čtvrté knize se skutečně rozpoutává vysoká hra, kdy božské panteony všemožných náboženství, démoni a pohádkové bytosti soupeří o Sandmanovu přízeň, aby jim dal onen klíč od zrcadlového odrazu Království nebeského. Gaiman si hraje s jednotlivými světonázory vytvořenými během lidských dějin, tak nesourodými a rozdílnými, konfrontuje jednotlivá božstva i filosofie a na tom všem staví příběh o lásce a zodpovědnosti za své činy.
Byl to také Sandman, díky kterému se začali na komiksy lidé dívat jinýma očima. Na snech je krásné to, že jsou vždy jiné - i to je důvod proč je Sandman tak výjimečný komiks. Zatímco jinde se Sen objevuje pouze jako pozorovatel, v Údobí mlh musí do děje zasahovat sám, což není styl, který by mu vyhovoval.
A ještě jedna zvláštnost - nejen v Česku je Sandman komiksem, který má úspěch i u ženských čtenářek, které zajisté oceňují jeho nenásilnost a doslova a do písmene zasněnost jednotlivých příběhů. Ve snech si totiž každý najde kousek pro sebe.