Transmetropolitan dospěl. Pocitově i do svého konce
Desátým závěrečným dílem se Transmetropolitan zařadil mezi velké komiksové série přelomu tisíciletí, které se podařilo vydat kompletní. A je cenné sledovat, jak se zprvu nezávazný bizarní humor mění v polemiku o nedokonalosti západní demokracie.
Transmetropolitan, legendární komiks Warrena Ellise, je konečně kompletní i v češtině. Desátá kniha s prostým názvem Naposled vyšla v říjnu. Transmetropolitan se tak úspěšně zařadil mezi „velké“ uzavřené komiksové série.
Ellisovo nejslavnější dílo tak lze hodnotit jako celek, což je u dlouhých seriálů vždy nejzajímavější. Podařilo se Warrenu Ellisovi vyklenout v průběhu seriálu dějový oblouk, jenž by stál za komentář? Zpočátku to tak nevypadalo. Spider Jerusalem, novinář na samé hranici příčetnosti, se vrátil ze svého sídla v horách do Města, aby se opět bral za pravdu a spravedlnost prostřednictvím masově oblíbených sloupků.
Důvod není zpětně podstatný, základní situace byla ale položena a Spider mohl začít řádit. Běsnil, psal články a vyváděl nejnemožnější skutky, protože Warrena Ellise bavilo futuristické Město a všechny možnosti potěšení i utrpení, které život v něm skýtal. V zásadě se jednalo o komiksové povídky, v nichž Spider Jerusalem prostřednictvím internetových novin bohatým bral a chudým dával, přičemž se ládoval všemožnými drogami a alkoholem.
Je podstatné uvědomit si, že Ellis začal psát Transmetropolitan v roce 1997, v časech, kdy byl Internet ještě nová a neokoukaná hračka. A je zábavné sledovat Ellisovy představy o budoucnosti sítě. Seriál vycházel do roku 2002, přičemž těchto pět let stačilo, aby se popisovaná budoucnost proměnila v daleko akceptovatelnější model. Jedno ale zůstává stejné – dosti neutěšená sociální situace, která ve Městě panuje, je líčena v temných barvách od samého počátku řady.
Ellis popisuje Ameriku, která nikdy nezreformovala zdravotnický systém, Ameriku, kde se každý stará jen o sebe a rozdíly v životní úrovni obyvatelstva jsou skandální. Utlačovaných menšin je ale daleko více, protože jsme v budoucnosti, ve které jsou možné genetické úpravy, ale i spojení s mimozemšťany… Nové sexuální orientace se také najdou a Spider Jerusalem bude bojovat za každého, kdo potřebuje pomoc.
Ellis se baví. Jeho hrdina je zcela bezskrupulózní, za pravdu by vraždil a má pifku na jakoukoliv autoritu. Je svatým kazatelem slova (a také Slova, neboť to je jméno jeho novin) a nic pro něj neznamená víc. Šlachovitý, holohlavý, potetovaný asexuál s vysokou inteligencí a se sklony k závislostem všeho druhu by mohl být vzdáleným příbuzným Dr. House. Jerusalem je lehce sadistický v projevech vůči utlačovatelům a jeho dobré srdce vystupuje na povrch pouze výjimečně, a to ještě jen v řádcích jeho textů.
Postupně se začne objevovat ucelenější příběh, Spider se dostává do střetu s prezidentem Spojených států. Avšak ani to Ellisovi na pořádnou zápletku nestačí. Dojde k prezidentským volbám, které vyhraje protikandidát současné hlavy státu, a Spider Jerusalem pochopí, že se objevil protivník, který je mu roven – že tento prezident si je neochvějně vědom toho, že byl stvořen k nerušenému vládnutí, při němž půjde pouze o jeho osobní prospěch. Tento moment mimochodem v průběhu českého vydávání aktualizoval deset let starý příběh nebývalou měrou. Vzhledem ke skutečnosti, že jej nakladatelství BB/Art začalo vydávat v roce 2009, nemohl nikdo tušit, že kromě mírné odlišnosti spočívající v tom, že komiksový prezident je fešák, budeme zažívat Ellisův scénář až do nepříjemných detailů.
Děj Transmetropolitanu začne zhruba s pátým pokračováním ztrácet dech. Ellis si uvědomuje, že musí zvážnět a nabídnout velké téma. Právě proto přivádí na scénu nového a ještě horšího prezidenta, ale přerod tempa není hladký. Od knihy šesté však děj začíná znovu akcelerovat a končí v ďábelském rytmu apokalyptické bouře a občanských nepokojů za doprovodu staccata padajících hlav.
Scenárista přitvrzuje postupně. Již v osmém díle Jerusalem onemocní zákeřnou nevyléčitelnou nemocí, která může nadobro zhatit jeho plány na očištění města. Ještě dříve přišel novinář o zázemí svojí redakce, ze které byl odstraněn… Do finále se blíží v ubohém stavu, zdecimován nemocí i děním okolo sebe. Smysl pro humor jej opouští, zůstává povinnost dotáhnout celou hru do konce. A tehdy si získá i ty čtenáře, kteří vnímali čtení pouze jako chytrou postmoderní zábavu.
Pubertálně svérázný Spider Jerusalem z trochu šíleného komiksu velmi rychle dospívá, když si uvědomí, že mu dochází čas. Závěr série se Ellisovi povedl. Velké finále je skutečně velké a ukazuje, proč je Transmetropolitan označován za jednu z nejlepších komiksových řad historie.
Kupte si knihu:
Podpoříte provoz našich stránek.