Z anglické školy přepálený thriller
Renomovaná britská spisovatelka ve své třetí kriminálce opět překvapila. Nejenže hlavní hrdina série tentokrát do příběhu téměř nezasahuje, ale čtenáře ještě vychytrale mate neúplnou charakteristikou svých postav.
Série nekonformních detektivek, které spojuje postava soukromého detektiva Jacksona Brodieho, byla v první dekádě tohoto století nečekanou odbočkou uznávané autorky „vážnější“ literatury Kate Atkinsonové – když se totiž později vrátila k náročnějším textům, sklidila za ně hned dvě ceny Costa Awards: za experimentálnější (Život za životem, 2013) i tradičnější (Bůh v troskách, 2015) historické romány z bouřlivého dvacátého století. Ukazuje se však, že Jackson Brodie a kriminální žánr autorku neomrzel, ba naopak – jednak se k němu po zmíněných výletech do první poloviny dvacátého století vrátila krimi románem Big Sky (2019), jednak jí má letos v září vyjít další detektivka.
České překlady jejích detektivek vycházejí dost opožděně, letos došlo teprve na třetí knihu série nazvanou Kdy už přijdou dobré zprávy? z roku 2008. Autorka v ní opět výrazně klame tělem, možná ještě více než v předchozím thrilleru. Vše začíná nejprve všední scénou letní cesty mladé matky se dvěma dcerami a novorozencem v kočárku. Skupinka jde podél pole a řeší své aktuální trable (rodinu opustil otec), zatímco se k nim přibližuje muž. Ten všechny zničehonic napadne nožem a jeho útok přežije jen mladší dcera, šestiletá Joanna, která se ukryla ve vysokém obilí.
Rychlým střihem se pak dostáváme o čtvrtstoletí později, do současnosti. Na scéně se objevuje Brodie a několik dalších postav, převážně ženských, které se potkávají v Edinburghu. Těmi zásadními jsou kromě dospělé Joanny především šestnáctiletá dívka z chudé čtvrti Reggie, která právě u Joanny a jejího manžela pracuje jako au pair a s paní domu má velmi vřelý vztah, a pak inspektorka místní policie Louise, již už čtenáři znají z předchozího románu (autorka v něm naznačila, že by mohla být ve vztahu s Brodiem). Inspektorka má na starosti případ muže, který na oslavě napadl svou bývalou manželku a děti, ale místo nich zabil dvě jiné ženy a nakonec uprchl. Rodina je pod policejní ochranou, po násilníkovi však není ani stopy. Z vězení po dlouhých letech navíc propustili agresora z úvodní scény. Reggie řeší potíže se svým kriminálnickým starším bratrem, Brodie dost chaoticky cestuje okolním venkovem a nakonec nasedne do špatného vlaku, který namísto do Londýna míří do Edinburghu.
Právě havárie tohoto vlaku dost nečekaně eskaluje do té doby sice napjatý, ale stále relativně poklidný děj a zamíchá osudy postav. Dlouho není jasné, proč autorka využila tohoto až příliš dramatického prvku, účel nehody nám totiž dojde až v samotném závěru – a čtenář má přesto dojem, že si autorka touto nehodou pomohla trochu neférově a že své postavy měla dát dohromady nějakou jinou, přirozenější cestou.
Podobných dojmů se v hlavě čtenáře honí v průběhu druhé části knihy více – než mu dojde, že ho spisovatelka ukolébala dovedně zapleteným dějem a stylem autorů klasické anglické školy; ve skutečnosti má však před sebou trochu přepálený thriller ve stylu Elmora Leonarda a podobných autorů blízkých spíše drsné škole, kteří více pracovali s nadsázkou, se sarkastickým a až černým humorem. Případně filmových tvůrců, kteří s podobnými šarádami často sklízejí značné úspěchy - od bratří Coenů až po Guye Ritchieho. Kromě zmíněných postav se v příběhu pohybují také menší i větší gangsteři, členové apokalyptické náboženské sekty a krachem ohrožení příslušníci vyšší střední třídy. Mnohé postavy tu nejsou, čím se zdají být, jiné na chvíli ztrácí doklady a jsou považovány za někoho jiného, každý tu může překvapit kladně i záporně a v závěru z toho nikdo nevyjde zcela čistý, snad jen srdnatá Reggie, která navzdory chlácholení povolanějších nevzdává amatérské pátrání po své zaměstnavatelce a přítelkyni zároveň.
Právě do tohoto pátrání se zapojí Brodie, ale až v poslední třetině knihy a moc toho vlastně nevypátrá, jeho hlavním výkonem v celém případu je paradoxně profesionálně zahladit stopy. V závěrečných kapitolách má na čtenáře autorka připraveno ještě několik zvratů (s dobrými i ošklivými vyústěními), z Brodieho udělá hlupáka a připraví ho o velké množství peněz, které ho nechala v předchozích knihách získat.
Na původně tak citlivě a sugestivně vyprávěnou knihu se toho zdá být nakupeno až příliš. Možná však právě tohle Atkinsonovou na kriminálním žánru tak láká – že může své hrdiny postavit do krkolomných a nepřirozených situací, pořádně je v nich vykoupat a pak je celé otřesené pustit dál. A zakončit to happy endem, byť trochu hořkým.
Kupte si knihu:
Podpoříte provoz našich stránek.