Groteska jménem globalizace
Hari Kunzru své kvality potvrdil i v druhém románu.
Románový debut Impresionista někdejšího žurnalisty Hari Kunzrua byl sledován s obrovským zájmem a nenechali jsme si jej ujít ani my na iliteratuře. Když letos na počátku léta vycházel druhý román Transmission (Přenos), očekávání nebylo menší – podobně jako v případě Zadie Smithové před několika lety si jistě mnozí říkali, zda autor dokáže potvrdit to, co naznačil v debutu, zda druhá kniha nebude naprostá katastrofa. Inu, kniha vyšla a ukázalo se, že pravdu měli optimisté.
Že Hari Kunzru má dar psát, to muselo být jasné každému už při četbě debutu. Otázka zněla, zda po úchvatném pikareskním románu najde dostatečně materiálu. Našel. Zatímco první román sleduje životní osud jednoho hlavního hrdiny, v druhé knize rozehrál několik příběhů, které se k sobě postupně přibližují, až se ve velkolepém komickém finále protnou. Předně tu je šikovný, dobrosrdečný, ale hlavně nešťastný počítačový génius Arjun Mehta, který vyrostl na chudých předměstích Dillí, nechal se zlákat atraktivní nabídkou na práci do Spojených států, kde skončil téměř jako otrok agentury zprostředkující práci. Když se mu nakonec podařilo najít trochu lepší práci, ve které si mimochodem vedl velice dobře, celý IT průmysl postihla deprese a on se jakožto cizince ocitl jako první na dlažbě – přestože byl, jak věřil, mnohem lepší než jeho spolupracovníci a nadřízení. V návalu vzteku se rozhodne svému bývalému zaměstnavateli pomstít a vyvine virus, pojmenovaný podle jeho oblíbené bollywoodské herečky „Leela“. Virus je úspěšnější, než Arjun předpokládal, a záhy zahltí celý svět.
Na druhé straně barikády stojí stejně nešťastný, leč mnohem bohatší PR agent Guy Swift. To je postava veskrze „amisovská“, další důklad toho, že Hari Kunzru vděčí Martinu Amisovi za mnohé. Guy patří mezi ty lidi, kteří z IT a internetového businessu vytvořilo něco, co se naprosto vymklo realitě. „Řešení“ je nejčastější slovo, které tito lidé používají. Je to trochu ironické, protože vlastně nedokáží vyřešit nic, ani osobní problémy. Guy nicméně vede zpočátku velice úspěšnou agenturu Tomorrow (ta je označena hvězdičkou jako designový měsíčník Wallpaper, do kterého Kunzru přispívá svými tipy z oblasti současné hudby). Guy je nešťastný, aniž by si to uvědomoval – má spoustu peněz, tolik, že neví, co s nimi, ale na druhé straně ani neví, jak dál pokračovat ve vztahu s inteligentní a krásnou přítelkyní Gabrielou, která se rovněž pohybuje v oblasti PR (pracuje pro filmové časopisy). Uprostřed se pohybuje Leela Zahir, bollywoodská hvězda, jejíž jméno Arjun použil k pojmenování svého viru. Leela je ovládaná svou matkou, je to nešťastná hvězdička uzavřená do nemilosrdného soukolí showbusinessu. A tak touží po útěku, stejně jako se chce ztratit Arjun. Prozrazovat cokoli víc však už opravdu nejde.
Hari Kunzru dokázal napsat úžasnou knihu. Rozebírat všechny motivy, které se zde objeví, to by vydalo na samostatnou knihu. Složitost současného světa se mu podařilo postihnout ve vší jeho tragikomičnosti.
Kupte si knihu:
Podpoříte provoz našich stránek.