K čemu je člověku chobot
Baban, Džian: Poslední chobotango (in Týden)

K čemu je člověku chobot

Sovětské paranormální výzkumy, kabaretní obludárium i bavorská tajná policie: to vše stylem nejbláznivějších filmů Davida Lynche propojují autoři komiksové trilogie Monstrkabaret Freda Brunolda.

Vystudovaní filmoví scenáristé Džian BabanVojtěch Mašek nedávno uzavřeli titulem Poslední chobotango trilogii Monstrkabaret Freda Brunolda, obdivuhodné dílo, které opět připomíná, že čeští autoři bývají mistry parodie a mystifikace. Baban s Maškem vytvořili na české poměry unikátně komplexní a do detailů vylíčený svět plný všelijakých groteskních zrůd, šílených vědců a buranů v uniformách. Podobně jako o něco slavnější komiks Alois Nebel se i jejich Monstrkabaret rozrůstá do jiných formátů a žánrů. Původně komiksový román má svou pravidelnou stripovou podobu (Hovory z rezidence Schlechtfreund už dva roky oživují literární týdeník/čtrnáctideník A2), transformoval se do divadelních představení (nejprve Monstrkabaret, nyní nepravidelně Jožka Lipnik je boží člověk a neumí lhát), a kdyby byl po ruce nějaký ten Spielberg (nebo alespoň adekvátní množství finančních prostředků na nákladné triky), jistě by vznikl i film.

Nyní ovšem došlo na dokončení onoho základního kamene, rozsáhlé trilogie. Baban s Maškem ji uzavřeli 216 stranami komiksového románu Poslední chobotango. Název – navazující na ty předešlé (Sloni v MarienbaduZa vším hledej doktora Ženu) – prozrazuje zálibu v komolení a účelovém přizpůsobování názvů slavných uměleckých děl, ale také různých rčení, přísloví a oblíbených klišovitých spojení. Děje se tak i uvnitř knih, a jakkoli to někdy může vyhlížet trochu infantilně, podobné jazykové i situační hračičkovství je pro literaturu, film i komiks minimálně v posledních dvaceti letech typické; můžeme, ale nemusíme tomu říkat postmoderna.

Zatímco většina podobně laděných parodií – a to i českých – je odvozena od produktů převážně anglosaské popkultury, pro Babana s Maškem jsou hlavním materiálem období a prostředí okrajovější, zdaleka ne tak všeobecně známá a populární. Jejich thriller s prvky grotesky i hororu vychází z malého středoevropského prostoru, který v jejich podání získává divoce fantastické rozměry. Motivy pokleslé se tu prolínají s těmi „vysokými“ v surreálném reji. Principál bizarního cirkusu se potkává s žoviálními typy pohraničníků či estébáků, hlavní hrdina má chobot, jehož smysl se vyjeví v samotném finále, bývalí sovětští vědci z programu pro výzkum paranormálních jevů kují pikle na ovládnutí světa a vše to komentuje samolibý a neurvalý bavorský spisovatel, kterému nic není dost dobré kromě jeho vlastního díla.

Závěrečné Poslední chobotango možná postrádá půvab předchozích dílů, všelijaké paradokumentární vsuvky, kuriózní odbočky a dějové kotrmelce. Baban s Maškem však před sebou měli úkol rozbujelý děj uzavřít, spojit rozvětvené linie do kompaktního celku. Ne každý, zvláště v tomto typu vyprávění, se k věrohodnému rozuzlení dopracuje. Za cenu zjednodušení a zprůhlednění děje se to autorům podařilo; při zachování podvratné poetiky, několika prudkých zvratů v závěru a samozřejmě konce, který otevírá možnost dalšího pokračování.

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Džian Baban, Vojtěch Mašek: Poslední chobotango. Lipnik, Praha, 2009, 216 s.

Zařazení článku:

komiks

Jazyk:

Hodnocení knihy:

70%