Akční příběhy staré školy
Kniha dvou „kratších“ textů tentokrát není nijak propojena se světem autorových populárních Mariňáků. Přímočaré akční historky osloví především příznivce klasických revenge příběhů sedmdesátých let.
Robert Fabian naposledy publikoval novinku před čtyřmi lety. Román Dies Irae z roku 2014 se dočkal poměrně rozpačitého přijetí, když nedokázal zcela přesvědčivě skloubit typicky fabiánovský military příběh o perfektně vycvičené jednotce čelící zdánlivě nepřemožitelnému protivníkovi (Mariňáci, Carpe Diem) s rovněž typicky fabianovským střetem hrstky ke zkáze odsouzených jednotlivců s metafyzickým zlem (Planeta mezi dvěma slunci). Od té doby se fanoušci dočkali pouze reedic dvou klasik (přičemž nové vydání Planety obsahovalo doplněk v podobě svérázné pocty filmům o vetřelcích).
Valkýry však nejsou čistokrevný návrat k velkým románům, kterými se autor proslavil – jedná se o soubor dvou relativně kratších příběhů. První, Den skoro jako každý jiný, má s doplňky sto osmdesát stran, druhý, Černé slunce, pak tři sta padesát. Oba přitom spojuje pouze téma hrdinova sebedestruktivního tažení za pomstou – respektive potrestáním smrti jeho „valkýry“, ženy, která jej mohla doprovázet když ne na onen svět, pak alespoň za něčím podobným lidskosti a důstojnosti. Protože obojí už dávno hrdinové ztratili.
Den skoro jako každý jiný je zasazen do doby čtyři roky po ohlášení nárazu planetky Alléktó, která má vymazat lidskou existenci (a v podstatě všechen život na planetě). Společnost se dávno zhroutila a v předvečer finálního střetu se v troskách Prahy schází skupinka přeživších, aby si užili poslední mejdan. Jedna z nich je však zavražděna a hrdina s vojenskou minulostí vyráží na vlastní pěst pátrat po vrahovi. Má na to přitom jen několik hodin, než celý svět zcela nemetaforicky shoří. Neposkytnout poslední službu přítelkyni však nepřichází v úvahu…
Fabian se zde s ničím nemaže. Historii apokalypsy jen zběžně načrtne, stejně jako charaktery, a pak už se jen vyžívá v obrazech hněvu hrdiny, který nelítostně konfrontuje všechny, kdo by mohli mít informace, které potřebuje. Na slitování a dobré skutky už není čas, a tak není třeba brát si servítky nebo ohledy – a to ani na sebe. Další den beztak nepřijde, tak proč se trápit se zraněními, pokud dotyčnému nebrání v naplnění bezprostředního poslání?
Podobně nekompromisně bezvýchodné (ale svým způsobem stále ještě poetické) příběhy u nás skoro nikdo nepíše. Ve stínu přebujelé domácí akční školy nahláškovaných, popkulturou načichlých zábavných jízd následovníků svatého Jiřího Kulhánka se téměř vytratila schopnost skutečně vytrhnout čtenáře z jeho komfortní zóny a víra, že v akčním příběhu lze vůbec něčeho takového dosáhnout. Fabian to dokázal už v Planetě mezi dvěma slunci, jeho dosud nejlepším románu, a nyní to úspěšně opakuje. Kladné body získává i za pražské reálie – nemává s nimi čtenáři nijak agresivně před očima, přesto je jeho příběh jasně lokalizovaný a autentičtější (lze-li u postapokalyptického příběhu podobný obrat použít).
V Praze se odehrává i Černé slunce – pravděpodobně. Místem děje je prostě Město, ohromný moloch, který dávno pozřel obilnice domovského státu, překročil hranice a obývá jej údajně tři sta miliónů obyvatel. Jedním z nich je i feťák v posledním tažení, přežívající na modré, okružní trase metra. Setkání se záhadnou kráskou a následná téměř smrtící nakládačka od mužů, kteří dotyčnou kamsi unesou, však probudí k životu monstrum – bývalého velitele speciální jednotky, který se zoufale snaží vymazat vzpomínky na to, co kdysi způsobil. Po brutálním detoxu se pouští do ulic odhodlaný zjistit, co se stalo s jeho „Hvězdou“ – a čtenáři je přitom dál jasnější, že to nemá v hlavě úplně v pořádku a že hranice mezi monstrem a hrdinou bude rychle překročena.
Je poměrně paradoxní, že v rozsáhlejším z obou příběhů hraje prostředí druhou roli. Některé narážky na pražskou geografii jsou jasně rozpoznatelné, jindy popisy vykreslují uniformní velkoměsto západního stylu – respektive velkoměsto ze sedmdesátkových či osmdesátkových revenge příběhů všech žánrů od Přání smrti po prvního Robocopa. Historie Města je pak zcela na vodě – politická a podnikatelská elita disponuje anglicky znějícími jmény, gangy jsou zde balkánské i východoevropské, ghetta zaplněná „čmoudy“ aneb uprchlíky z arabských zemí. Obsáhlé převzetí hantýrky části naší společnosti v Černém slunci poměrně mrzí – přičemž je zvláštní, že v podstatě hned vedle sebe může stát poznámka o hadrářích a nenažraných neziskovkách spolu s poznámkou, že obyvatelé ghett nemají šanci, protože svět na ně zvysoka kašle. Kontraproduktivně působí i nadužívání machisticky urážlivého označení „buzny“ pro protivníky a slabochy, které zde jde daleko za hranice „chlapáckého“ vyjadřování příslušníků vojenských jednotek, tvořících většinu Fabianových předchozích hrdinů.
Naštěstí pro knihu je jádro příběhu jinde – ve vykreslení hrdiny, který v mnohém připomíná kultovního Marva z prvního Sin City – anachronického válečníka, který přestal brát prášky, což je slovy slavného komiksu „špatný“. I Fabianův Žralok trpí halucinacemi, povoluje naplno uzdu své brutalitě a nelidskosti… a víc a víc přestává brát ohledy na „vedlejší škody“, tedy nevinné svědky jeho řádění. Zatímco v prvním příběhu je možné hrdinovi fandit a držet mu palce, zde se sympatie brzy vytrácejí a nastupuje jen fascinace, kam rozklad osobnosti toto monstrum dovede a jakým způsobem se jeho pouť skončí. Tím, jak daleko Fabian došel v konfrontaci s pohodlnou čtenářskou zónou a představou o přijatelných antihrdinech, Valkýry dalece přesahují akční příběhy Fabianových nejen domácích konkurentů a zaslouží si pozornější čtení než jen jako kniha „narvaná akcí od první do poslední stránky“.
Kupte si knihu:
Podpoříte provoz našich stránek.