Aby si vás koupili i ti, kdo vás osobně neznají
S šéfredaktorem Markem Dobrým o tom, jak se z amatérského časopisu Lógr stává „profičasopis“.
Ze studentů pražské bohemistiky a redaktorů Lógru jsou dnes doktorandi, akademici i copywriteři, na svůj časopis ale nedají dopustit. I když na něm nevydělají ani korunu. A většinu nákladů naopak musejí zaplatit ze svého. V říjnu společně pokřtí 9. číslo. Cesta k současné podobě přitom nebyla jednoduchá – otrávení povinným přispíváním do studentských Litenek před třemi lety původně nahrávalo punkovému pamfletu, nápad si ale během několika večerů v pražských kavárnách sedl a vznikl Lógr.
iLiteratura: Jaká byla vaše původní představa o časopisu?
Marek Dobrý: Měl to být časopis o literatuře, komiksu a o tématech, která se nedají nikam zařadit, třeba o populární kultuře. Měli jsme velké ambice. Nulté číslo bylo barevné. Pak nám ale došlo, že na to nemáme peníze, tak jsme udělali černobílou verzi. U příležitosti druhého čísla jsme uspořádali křest a představili Lógr jako nejlepší kulturní časopis, který v Čechách vychází. A tam jsme ho začali prodávat.
iLiteratura: Jak se to vyvíjelo dál?
Marek Dobrý: Od začátku tam byl problém, že časopis vypadal jako spíchnutý na koleni. Lidi, co nechodili na bohemistiku, si ho nekoupili. Taky stál jenom třicet korun. I kdyby si ho koupilo sto lidí, vybraly by se tak jenom tři tisíce, což nepokrývalo ani polovinu nákladů. Udělali jsme proto zásadní změnu. Zmenšili jsme rozměr časopisu, zvětšili rozsah z 30 na nějakých 80 stránek a přidali barvu alespoň na titulní stranu. Rozhodli jsme se, že uděláme kvalitní časopis nejenom obsahově, ale i graficky. Jako že ho člověk chce mít doma a nevyhodí ho. Zvýšili jsme taky cenu na 90 korun, takže to muselo nějak vypadat. Platíš v podstatě za sběratelský artefakt.
iLiteratura: Literárních a kulturních časopisů vychází celá řada, proč si myslíte, že je potřeba další? V čem jste jiní?
Marek Dobrý: Chceme samozřejmě přinášet přehled o tom, co se událo v kultuře za poslední dobu. Děláme rozhovory, recenze na knížky nebo třeba seriál o mladé české poezii. Snažíme se témata vybírat s humorem a nadhledem. Hodně prostoru věnujeme komiksu a populární kultuře, píšeme třeba o textech skupiny Nightwork, o Pejscích, co se koušou. O věcech, které čtenáři v Hostu nebo Tvaru nenajdou. Zároveň si neděláme z těch věcí legraci, ale zasazujeme je do nějakého kontextu. Taky se snažíme, zatím snad úspěšně, vyhýbat politice.
iLiteratura: Redakci tvoří v podstatě kamarádi a spolužáci, vracíte jim jako šéfredaktor texty?
Marek Dobrý: Jasně, blbý text se u nás nikdy neobjeví. To je problém hlavně u recenzí. Bazírujeme na tom, aby měly názor. Nemůže to být převyprávění knížky. Člověk se musí něco dozvědět a moci s tím polemizovat. Text, se kterým nesouhlasím, je lepší než ten, který nevnímám.
iLiteratura: Jak časopis popisujete, je vidět, že vyžaduje určitou vzdělanost od čtenářů: kdo je vaše cílová skupina?
Marek Dobrý: Chytrý hipster, který chce mít přehled. Když to řeknu normálně, tak někdo, kdo se zajímá o kulturu a má rád pěkné věci. A je si vědomý toho, že za to musí zaplatit. Nemusí to být jen mladí styloví lidi, čtou nás i starší lidi. Ti, co mají rádi kulturu a jsou nepředpojatí.
iLiteratura: Jak často vycházíte?
Marek Dobrý: Zhruba jednou za čtvrt roku. U příležitosti každého čísla pořádáme takový křest, Lógr night. Na tom vyděláme nejvíc, protože si lidi kupují časopis přímo na místě. Zároveň je to večírek, kam pozveme dva až tři hosty, kteří mají nějakou přednášku, třeba o vinylových deskách, českých rádiích a podobně. Cílem je ukázat, že máme nový Lógr, a potkají se lidi, kteří ho mají rádi. Tímto bych vás rád pozval na příští Lógr Night – 15. října v Café Neustadt.
iLiteratura: Náklady tedy pokrýváte jenom z prodeje, nebo máte nějaké dotace?
Marek Dobrý: Prodej nám pokryje asi 20–30 % nákladů. Jinak každý z nás dává každý měsíc příspěvek do kasičky. Jednou jsme žádali o grant Ministerstvo kultury, ale samozřejmě jsme ho nedostali. Teď se snažíme ukázat, že to jde i bez toho. Takže sice vycházíme, ale platíme to.
iLiteratura: Kde se dá Lógr koupit?
Marek Dobrý: Fyzicky prodáváme jenom v Praze, v kavárnách a knihkupectvích. Lidi z celé republiky nám ale můžou napsat na mail a my jim číslo pošleme. Distribuce je obecně průšvih. Instituce to chtějí přijímat jen za podmínky, že dostanou velkou část zisku. Ne ty, se kterými spolupracujeme, ty jsou přátelské. Ale prorazit jinde je těžké, když na to nemáme lidi. Takže pro nás je nejjednodušší, když se lidi ozvou sami, nebo přijdou na Lógr Night.
iLiteratura: Nebylo by tedy levnější a jednodušší být jenom na internetu?
Marek Dobrý: Máme web, Facebook i Twitter. Prodáváme taky PDF verzi. Základem je ale časopis. Připadá nám, že to má mnohem větší hodnotu, když se píše někam, co je pěkně graficky udělané a lidi si to pak můžou doma schovat.
iLiteratura: A taháky aktuálního čísla?
Marek Dobrý: Z těch známějších věcí budeme recenzovat Rudišovu Národní třídu a Douškovo Hejno bez ptáků – to je trochu náš vzor, protože je to knížka, která si na sebe dokázala vydělat. Je tam taky recenze na nejnovější gay literaturu – Buzíčky. A z populární kultury třeba článek o Supermanovi.
iLiteratura: Co považujete za svůj největší úspěch?
Marek Dobrý: Největší úspěch? Určitě redesign a to, že se povedlo povýšit Lógr z řekněme studentské úrovně na profičasopis. A taky že ho kupují lidi, kteří nás neznají: to je to nejtěžší.