České e-knihy v dubnu 2011
Čeští nakladatelé nás dlouho ujišťovali, že e-knihy zůstanou marginální záležitostí. Argumentem bylo, že i v USA jsou jen nedůležitým, okrajovým segmentem knižního trhu. Poslední vývoj ale vypadá jinak. A dokonce i u nás se hýbou ledy. K původně spíše pionýrským projektům se přidávají velké a osvědčené firmy: po Kosmasu a T-Mobile se přihlásila nově i Euromedia. A na rozdíl od prvních dvou svůj internetový obchod ebux.cz skutečně spustila.
Minulý týden oznámilo nakladatelství Euromedia Group, že na nově spuštěném portálu ebux.cz zahajuje prodej elektronických knih. Rozšířilo tak řady velkých firem a známých značek, které trh s e-knihami láká. Ten je zatím tak nejistý a jeho vývoj neodhadnutelný, že i vize jednotlivých – starších i čerstvých, větších i menších – hráčů se liší.
Zájem vstoupit na trh s e-knihami už od prosince netají ani Kosmas, firma orientovaná na knižní distribuci. Start plánuje na květen. Staví na již existujícím internetovém obchodě s tradičními knihami. Je to známá značka s jasným profilem, proto se zdá přes počáteční zpoždění být o krok dál: nákup zde je pro mnoho zákazníků již osvědčenou formou, jak pořídit knihy. A to zejména tituly, které nepatří mezi čerstvé novinky a bestsellery. Kosmas nás dávno naučil, jak si je lze opatřit bez oběhávání kamenných knihkupectví.
E-knihy dosud byly oblastí, kde spolu soupeřily firmy zaměřené čistě na jejich prodej: Palmknihy.cz, eReading.cz či Rájknih.cz. Euromedia a Kosmas jsou dvě velké firmy ze „starého“ světa knih, Euromedia navíc zastupují prostředí nakladatelské, jež e-knihám doposud spíše brání než nahrává. Za zmínku tak stojí ještě třetí směr, knihy v mobilu. Zde se snaží o prvenství T-Mobile, prozatím ale jenom testuje zájem a možnosti. Ve spolupráci s Kosmasem a nakladatelstvím Argo nabídl ke stažení do mobilu první ochutnávku, ta je již ale nedostupná a operátor nic nového neinzeruje.
Ebux.cz
Euromedia se v tuto chvíli zdají být nejdál. Internetový obchod spustila 1. dubna. V ambiciózním projektu se spojila s firmou Wooky, která již dříve provozovala například zmíněnou platformu Rájknih.cz. Euromedia si pro prodej e-knih pořídila internetový obchod ebux.cz a slibují, že začátkem června uvedou na trh i novou čtečku elektronických textů. Ta má být levnější než u nás dosud asi nejrozšířenější Kindle spojený s distribučním kanálem Amazon.com.
Společný projekt firmy Euromedia a Wooky chrání prodávané texty kódováním DRM, čímž má zamezit zneužití autorských práv. Internetový obchod ebux.cz je inspirován zahraničními koncepcemi značek Amazon (se čtečkou Kindle) a Barnes & Noble (se čtečkou Nook). Wooky sice má fungovat s výrobky Apple a také se smartphony a tablety s operačním systémem Google Android i s dalšími „chytrými“ telefony – uživatelsky nepříjemné však je, že systém není kompatibilní právě s u nás dosud nejčastěji kupovanou čtečkou Kindle. Její majitele donutí tedy buď si číst jen na počítači a na mobilu, anebo si pořídit další čtečku, nejspíše tu od Euromedia/Wooky. Anebo nakupovat e-knihy u konkurence.
Kosmas.cz podporuje prodej formátů pdf, ePUB (umožní čtení ve čtečkách, tabletech, smartphonech, počítačích), ale také mobi, určený právě pro čtečku Kindle. Pokud jde o ochranu, Kosmas.cz nechává na nakladateli, který přes tuto distribuci prodává, zda se rozhodne knihu zabezpečit tzv. hard DRM (knihu zašifrovat, omezit její čtení na maximálně 6 zařízení pro jednoho uživatele, zakázat možnost kopírování a tisku; tedy totéž, co zvolila Euromedia a Wooky), sociálním DRM (vkládání viditelných a neviditelných vodoznaků do e-knih ve chvíli prodeje; ochrana použití knihy neomezuje, ale umožňuje identifikaci zákazníka, který si ji zakoupil), anebo ji poskytovat bez zabezpečení.
Éknihy rozhodně néééé
Čeští nakladatelé zastoupení svým profesním svazem se zatím snažili tápající české publikum přesvědčit o tom, že elektronické knihy jsou a zůstanou raritou, anebo aspoň záležitostí čistě generační. A že je tedy v horizontu nejbližších deseti let je nemusíme brát vážně...
Podle šetření firmy Mediaresearch prezentovaného koncem března na diskusním setkání pořádaném sdružením Tuesday Business Network (a dostupného například na www.bookz.cz) obecný postoj Čechů k e-knihám není až tak odmítavý jako spíše vyčkávací. Není divu, nabídka kvalitní četby v elektronické formě byla dosud natolik mizerná, že jakékoli závěry o vstřícnosti českých čtenářů ke knihám, které nevoní a nešustí, jsou čistě hypotetické.
Naopak začíná být jasné, že e-knihy nezůstanou Popelkou. Například Petr Matějček na portálu Česká pozice před pár dny uvedl, že v lednu 2011 už v USA prodeje e-knih předehnaly zájem o knihy tištěné. V krátkém připomenutí několika důležitých hráčů na českém vydavatelském a distribučním poli Matějček cituje manažera Neoluxoru Bílka, jenž je přesvědčený o tom, že si e-knihy a čtečky konzervativní Češi neschopní orientovat se v nabídce trhu budou chodit nakupovat právě do jeho kamenných obchodů. Obávám se, že tato vize je a zůstane čistě přáním pana manažera.
Podobně i Andreas Kaulfuss, generální ředitel nakladatelství Euromedia Group, tedy firmy, jež odvážně a razantně na trh s e-knihami vstoupila, na tiskové konferenci ke spuštění internetového obchodu ebux.cz působil poněkud nevěrohodně, když namísto oslavného projevu na nový projekt spustil takřka omluvně, že vůbec e-knihy chtějí prodávat. Nedůvěrou až odporem ke knihám bez papíru se netajil, uvedl všechny obecné výhrady a také temné stránky takového podnikání. Podle něho je celý segment elektronických knih v podstatě ztrátový – až si potenciální zákazník musí říkat, proč tedy tak úspěšná firma vůbec do podobného projektu jde. Jeho vystoupení se dá vysvětlit čistě tak, že svým projevem toužil předejít jakékoli diskusi o tom, zda e-knihy ano, či ne. Protože v očekávaně konzervativním českém prostředí namísto jásotu sklidí každý novátorský přístup jen remcání a pochyby.
Co se dá koupit
Pomalu odpadá hlavní výhrada a bolest potenciálních českých čtenářů e-knih. Ebux.cz znatelně rozšířil nabídku zajímavé četby. Bohužel víceméně padla myšlenka recyklovat starší úspěšné, ale dnes už nedostupné překladové tituly. Licenční smlouvy většinou dávno vypršely a zahraniční držitelé autorských práv – literární agenti i nakladatelé – v předtuše nových možností knižního trhu nastavili podmínky pro rozšíření licence tak, že se českému nakladateli nevyplatí dříve vydané knihy oživovat. Tak si to aspoň spočítali v Euromediích.
V první fázi ebux.cz a Wooky nabízí asi 600 titulů českých nakladatelů včetně několika desítek z produkce Euromedia Group, především českých autorů. Kromě textů volně šiřitelných, na jejichž poskytování se už nevztahují autorská práva a nabízejí je (většinou zadarmo) i jiní, je to například bestseller Jiřího Šulce Dva proti Říši, romány Hany Andronikovy (Zvuk slunečních hodin, Nebe nemá dno), některé knihy Terezy Boučkové nebo Václava Klause.
Největším hitem, který nabízejí snad všechny internetové obchody, je asi Larssonovo Milénium. Otázkou však zůstává, zda je to správný testovací titul obecného zájmu o e-knihy. Elektronická verze úspěšné tištěné knihy totiž přišla dávno poté, co si ji většina chtivých čtenářů už pořídila a přečetla. V tomto směru se zdá být ideální strategie, kterou představila na tiskové konferenci Euromedia: není taktické čekat a e-knihu na trh pustit se zpožděním. Tím se jen nahrává tomu, aby si ji zájemci sehnali jinak, třeba nelegálně, byť třeba poměrně náročnou metodou scanování knihy tištěné. Na citovaném setkání Tuesday Business Network uvedl Jiří Vlček ze společnosti Palmknihy.cz důležitou informaci, jež zazněla i v níže zmíněných Událostech, že totiž třeba v Německu celých 90 procent zatím na internetu poskytovaných pirátských kopií knih nejsou kradené verze e-knih, ale pracně nascanované knihy tištěné. Omezováním i zpožděním nabídky e-verze knihy tak firmy pouze přijdou o potenciální zákazníky.
Euromedia (stejně jako Kosmas) nabízejí distribuční kanál všem dalším vydavatelům. Euromedia už oznámila, že jejich marže při zprostředkování prodeje partnerským nakladatelstvím je v podstatě rovnocenná trhu s tištěnými knihami. Což nepřekvapí jen laika: výši marže kritizoval i Martin Lipert 31. 3. v diskusi s A. Kaulfussem v Událostech na ČT 24. Lipertovi se přirozeně nelíbí ani to, že na čtečkách, které ebux.cz nabídne na českém trhu, nepůjdou číst texty jiných poskytovatelů než ty koupené přes obchod ebux.cz (a pravděpodobně i další smluvní partnery platformy Wooky, podrobně to vysvětluje Patrick Zandl na www.lupa.cz). Omezení se tedy dotkne produktů pořízených právě přes rozhraní eReading (které Lipert zastupuje) či třeba Palmknihy, a hlavně e-knih očekávaného konkurenta Kosmas.cz. Zatímco tedy dosud Lipert brojil proti amazonskému Kindlu (v rozhovoru, kde vysvětluje spoustu důležitých detailů a souvislostí kolem pořizování a prodeje e-knih), teď mu přibyl další silný protivník.
Těžko odhadnout, zda konkurenční prostředí přinese nakupujícím nějaká zvýhodnění. Zatím všichni, a nejen čeští, prodejci e-knih svorně prohlašují, že pořídit kvalitní e-knihu nepřijde nijak výrazně levněji oproti přípravě a výrobě knihy tištěné na papíře. Nicméně počítají s očekáváním zákazníka, že koupě e-knihy by výhodnější být měla. A tomu je třeba vyjít vstříc, potvrdil v přednášce o současné situaci na trhu elektronických knih již citovaný Jiří Vlček.
Srovnáme-li zběžně nabídku ebux.cz a eReading, v obou obchodech lze koupit Larssonovo Milénium za 159 Kč, oba nabízejí Sedláčkovu Ekonomii dobra a zla (eReading v tuto chvíli za 111 oproti ebuxovským 149), ebux má, zdá se že exluzivně, Viewegha, eReading zase Topola... Můžeme se tedy v touze ušetřit pídit stejně jako při koupi ledničky po výhodnější ceně. Bohužel nás však v tuto chvíli bude zásadně omezovat, na čem si knihu chceme číst. Když už investujeme do koupě čtečky, prozatím asi pouze nejdražší iPad umožní číst všechno včetně knih scanovaných. Cenově mnohem dostupnější Kindle dovolí číst v podstatě jen e-knihy nakoupené přes Amazon, mimoto se dá využít ke čtení mailů a zastoupí i flashku. Naproti tomu iPad je přístroj takřka rovnocenný netbooku, jen ještě lehčí na nošení a pohodlnější pro čtení třeba v posteli. Levnější, i když třeba jinak šikovnější čtečka (Kindle, který je lehčí a výrazněji šetří oči) může přinést zklamání, protože do ní může být problém sehnat potravu: amazonská čtečka vyhoví jen pro texty cizojazyčné, varianta koupená přes ebux.cz pouze pro čtení českých e-knih, navíc se zdá, že nabídka nezahrne produkci všech zdejších nakladatelství... Nejspíš tedy to, co ušetříme na jedné straně, pak zase pomalu začne odtékat při nákupu e-knih.
Slepou uličkou je nynější situace, kdy nakladatel, aby zajistil širší dostupnost elektronických verzí svých knih, musí uzavřít smlouvy s více distribučními firmami, jinak se mu trh zužuje na majitele čtečky kompatibilní s určitým formátem. Otevřenou kapitolou zůstává možnost/nutnost ochrany textů – k tomu už bylo napsáno mnoho. Velkou otázkou je stále systém půjčování e-knih v knihovnách – půjde-li to vůbec, případně jak. Z právního hlediska je totiž, zdá se, mezi knihou a e-knihou rozdíl (vysvětlení právníka Vojtěcha Chloupka cituje Martin Vylěťal na www.lupa.cz). České knihovny sice už teď čtečky půjčují, ale zatím jsou v nich nahrané pouze volně šiřitelné texty. A z hlediska čtenáře přetrvává problém složité a zdlouhavé registrace v internetových obchodech, kde po zákazníkovi chtějí zbytečně moc údajů, případně je nutí stahovat si další programy, aby vůbec koupené texty mohli na svých zařízeních číst (to je i případ Wooky).
Na jedné straně můžeme e-knihy vítat jako moderní, dostupnou, ekologickou, a snad dokonce i levnou variantu čtení, na druhé straně je s nimi zatím tolik problémů, které zdržují a odrazují. A zvláštní je, že ty problémy vytvářejí hlavně ti, kdo by měli mít zájem připravit produkt i trh co nejschůdnější, nejprůhlednější, nejlákavější.