The Bohemian Embassy
Kanadská The Bohemian Embassy (2007)

The Bohemian Embassy

V „Bohémské ambasádě“ se v šedesátých letech setkávali populární zpěváci s básníky. Nyní slavné jméno použil stavitel bytového domu – a zakladatel Bohémské ambasády Don Cullen z toho nemá radost.

Na počátku loňského léta se Donu Cullenovi doneslo, že kdosi používá jeho název. Jakási společnost pojmenovala svůj projekt „Bohémska ambasáda“. Cullen byl v té době hospitalizován a záležitosti nevěnoval pozornost. Jakmile se ale uzdravil, zašel na Queen Street v Torontě podívat se na stavbu vyrůstající naproti Gladstone hotelu. Skutečně tu našel nápis „Bohémská ambasáda“ a stavební buňku.

Promluvit neměl s kým, žádné informace tu nenašel, ale bylo jasné, že stavbu někdo označil patřičně módním jménem. Potíž byla v tom, že název vymyslel a již dřív užíval Cullen, a teď si ho „vypůjčili“ pro projekt prefabrikovaných bytů budoucího kondominia, na hony vzdálené veškerým představám o kultuře. Cullen odjel do Vancouveru dokončit rozepsanou knihu o Bohémske ambasádě. Kniha se věnuje především literarní akcím, které byly v kavárně v různých obdobích oakovaně pořádány. Na její první adrese, v letech 1960 až 1966, zahájili John Robert ColomboCullen sérii čtení představující literární subkulturu v Torontě. Šlo o vůbec první akci tohoto druhu ve městě. Autorské čtení tu několikrát měla Margaret Atwoodová, podobně i Gwendolyn McEwenová nebo Michael Ondaatje a řada dalších, kteří se zakrátko podíleli na kanadské tvůrčí explozi – Milton Acorn, Al Purdy, později například Irving Layton.

Znovu pak byla Ambasáda vzkříšena v colombském Harborfront, když se Cullenovi podařilo obnovit sérii autorských čtení – později tento model převzal Greg Gatenby. Tak vzniklo Harborfrontské čtení, Greg poté začal pořádat Světový festival spisovatelů, který je dnes již kulturní institucí a Torontu dopomohl k přednímu místu na mapě literárních událostí. Bez Bohémské ambasády by však těžko vznikl, tvrdí Cullen.

Po návratu z Vancouveru si Cullen na staveniště budovy nazvané Bohemská ambasáda přivedl přítele právníka. Byl značně rozhořčený a rozhodl se vyhledat stavitele, jemuž předložil svou nabídku. Za použití jména, které považoval za své, žádal vyplácet 1400 dolarů měsíčně po dobu pěti let, z čehož 1000 dolarů plánoval věnovat na podporu populární hudby a literární subkultury. Cullen předpokládal, že by organizoval dvě literární akce za týden a 1000 dolarů by stačilo na pokrytí výdajů. Právníci dotyčného stavitele však tvrdili, jak uvádí Cullen, že jeho požadavky nemají žádné opodstěnní. Budovaný bytový dům je rozsáhlý komplex, který rozhodně nemá s literární subkulturou nic společného, tvrdí Cullen. Nemá žádný vztah k populární ani ke klasické hudbě, nic ho nespojuje s kabaretní satirickou revuí ani jakoukoli další podobnou uměleckou aktivitou, pro které Cullenova Bohémská ambasáda představovala užitečné zázemí.

Vystupovali tu IanSylvia Tysonovi, Gordie Lightfoot, Joni Mitchellová, Mary JaneWinston Young, The Travellers, Adam Mitchell. Podobně i Bob Dylan, Nancy Whiteová, Stan Rogers a jeho bratr Garnet nebo Stringband, ti všichni patřili ke zdejším průkopníkům folkové hudby. Cullen dodnes pracuje v porotě Mariposa Folk festivalu v ontarijském Orillii, jehož jedna sekce nese jméno The Bohemian Embassy Stage (Jeviště Bohémské amasády).

Bohémská ambasáda uvedla v premiéře přes třicet jevištních inscenací včetně prvního vystoupení Davida Frenche. David Freeman byl v Bohémské amasádě jako doma, teprve později uvedl v Tarragon Theatre svou hru Creeps. Cullen mu pomáhal v New Yorku při přípravách inscenace, za niž David French obdržel prestižní cenu New Playwright Award.

V Bohémské ambasádě se konaly ledajaké akce, pomohla ke vzestupu mnohým lidem, ale nikdy neměla nic společného s byty.