Rjú Murakami, rozzlobený muž středního věku
Murakami, Rjú

Rjú Murakami, rozzlobený muž středního věku

Rjú Murakami (pravým jménem Rjúnosuke Murakami), „enfant terrible“ japonské literatury, patří bezesporu mezi nejvýraznější představitele japonské moderní prózy. I když v zahraničí zatím není příliš znám, v Japonsku je jeho popularita srovnatelná s popularitou jeho jmenovce Haruki Murakamiho.

Rjú Murakami (pravým jménem Rjúnosuke Murakami), „enfant terrible“ japonské literatury, patří bezesporu mezi nejvýraznější představitele japonské moderní prózy. I když v zahraničí zatím není příliš znám, v Japonsku je jeho popularita srovnatelná s popularitou jeho jmenovce Haruki Murakamiho.

V porovnání s Haruki Murakamim jsou knihy tohoto „kronikáře ztracené generace“ dějově ponurejší a realističtější. Často cynicky popisuje šokující scény plné brutálního násilí a sexu i v jeho nejperverznějších podobách. Jeho mladí hrdinové vedou převážně prázdný život, někdy na hranici zločinu, bez iluzí a naděje v lepší budoucnost v japonské materialistické společnosti.

Rjú Murakami se narodil 19. 2. 1952 v přístavním městě Sasebo s americkou vojenskou základnou v prefektuře Nagasaki. Jako student se aktivně zapojil do protestního hnutí proti vojenské přítomnosti USA v Japonsku. Po střední škole začal studovat v Tokiu na umělecké vysoké škole Musašino, avšak studií zanechal a začal se plně věnovat literární tvorbě. Je silně ovlivněn západní kulturou, hluboce se zajímá o historii a ekonomii.

Již jeho první dílo, krátká novela Kagirinaku tómei ni čikai burú (Nekonečná téměř průhledná modř), která se zabývá promiskuitou a drogovou závislostí mezi revoltující japonskou mládeží, vzbudila velkou pozornost mezi kritiky i mezi čtenáři. Děj novely se odehrává mezi mladými lidmi v japonském městečku s americkou vojenskou základnou. Její mladí hrdinové se zajímají výhradně o sex, drogy a rokenrol. Samotný příběh je velice ponurý, obsahuje řadu násilných scén, popis předávkování drogami a sebevraždu a vyjadřuje celkovou deziluzi mladé generace. Za tuto knihu Murakami obdržel v roce 1976 jak cenu v literární soutěži časopisu Gunzó pro nové autory, tak i prestižní literární cenu Akutagawa šó. Kritici vyzdvihovali autorův nový literární styl, avšak někteří z nich novelu označili za dekadentní, s pornografickými prvky. Kniha se stala okamžitě bestsellerem (bylo prodáno přes dva miliony výtisků) a později byla i zfilmována, přičemž Murakami byl jak autorem scénáře, tak i režisérem této filmové verze.

V roce 1980 Murakami vydal další významnou, již mnohem delší novelu Koin rokká bebízu (Děti z nádražních skřínek). Hlavní hrdinové tohoto surrealistického příběhu – chlapci Haši a Kiku – byli ještě jako kojenci odloženi v létě roku 1972 svými matkami do skřínek na mince v úschovně zavazadel na tokijském nádraží. Mezi oběma chlapci, kteří jsou umístěni do jokohamského sirotčince, vznikne přátelství a fyzicky zdatnější Kiku ochraňuje svého slabšího a ostatními chlapci často napadaného přítele Hašiho. Krátce před nástupem do školy jsou oba chlapci společně umístěni do pěstounské rodiny na západním pobřeží Kjúšú. V šestnácti letech Haši odjíždí do Tokia pátrat po své pravé matce a Kiku spolu s jejich adoptivní matkou se jej vydávají hledat do bizarních tokijských čtvrtí.

V roce 1987 vyšla novela 69 sixty nine, která vypráví příběh studentů, kteří se v roce 1969 v zapadlém japonském městě snaží napodobit tehdejší studentské nepokoje, ke kterým dochází v Tokiu a dalších světových metropolích.

V roce 1997 vyšla další Murakamiho novela In za miso súpu (V polévce miso). Hlavním hrdinou tohoto bizarního příběhu plného sexu a násilí je mladík Kendži, který se živí jako průvodce cizinců po tokijských nočních klubech a barech. Zatímco provází po klubech v tokijské čtvrti Šindžuku obézního Američana Franka, začíná se obávat, že jeho zahraniční zákazník je zřejmě pachatelem série hrůzných zločinů, o kterých informují noviny. K vydání knihy došlo právě v době, kdy čtrnáctiletý student střední školy z Kóbe spáchal sérii vražd a napadení, což přispělo k jejímu kontroverznímu přijetí.

V roce 2005 Murakami obdržel literární cenu Noma bungei šó za svoji novou knihu Hantó o dejo (Opusťte poloostrov).

Pozornost vzbudil i netradičním dílkem Ano kane de nani ga kaeta ka (Co by se dalo koupit za ty peníze), ve kterém dává praktické i humorné rady, jak by se dalo naložit s obrovskou sumou, kterou japonská vláda v roce 1999 poskytla japonským bankám, zadluženým v důsledku problematických úvěrů. Kniha je velice kritická vůči japonským politikům a ukazuje veřejnosti, o jak neuvěřitelně vysokých finančních částkách politici rozhodují.

Z další, velmi bohaté tvorby: Umi no mukó de sensó ga hadžimaru (Tamhle v moři začíná válka, 1977), Ai to gensó no fašizumu (Fašismus v lásce a iluzích, 1987), Topázu (Topaz, 1988), Raffurezu hoteru (Hotel Raffles, 1989), Ekusutasí (Extáze, 1993), Kyoko (Kjóko, 1995), Rain (Čára, 1998), Merankoria (Melancholie, 2000), Kjóseičú (Symbiotický parazit, 2000).

Murakami je také autorem řady esejů a filmových scénářů. Působí též jako filmový režisér. V poslední době se neúnavně věnuje propagaci kubánské hudby.

© Jan Levora

Portrét

Spisovatel:

Zařazení článku:

beletrie zahraniční

Jazyk:

Země: