Alláh není povinen
Šli jsme (my, to znamená kulhavý bandita, rozmnožovatel bankovek a muslimský fetišér, a já, Birahima, dítě ulice bez bázně a hany, the small-soldier) k jihu, když jsme potkali našeho přítele Sekoua, jak jde s balíkem na hlavě naopak z jihu na sever...
Šli jsme (my, to znamená kulhavý bandita, rozmnožovatel bankovek a muslimský fetišér, a já, Birahima, dítě ulice bez bázně a hany, the small-soldier) k jihu, když jsme potkali našeho přítele Sekoua, jak jde s balíkem na hlavě naopak z jihu na sever. Rozešli jsme se v Niangbu a ani jsme se nerozloučili. Když se Ďulové potkají v liberijském lese, zdraví se a zdraví, takže jsme i my řadili kilometrové pozdravy. A na samém konci pozdravů přišel Sekou s něčím úžasným. Všichni lidi v celém vesmíru už měli po krk koukání na to, jak se domorodí černí afričtí negři v Libérii podřezávají jako divá zvěř, zpitá krví. Celý svět už měl po krk koukání na to, jak se arcibanditi, co si rozdělili Libérii, dopouštějí zvěrstev. (Zvěrstvo znamená strašný zločin.) Lidi ve světě už banditům nechtěli dovolit, aby v tom pokračovali. Státy se obrátily na OSN a OSN požádalo ECOWAS (Společenství států západní Afriky), aby zasáhlo. A ECOWAS požádalo Nigérii, aby v Libérii provedla humanitární zásah. (Humanitární zásah je právo udělené státům, aby poslaly vojáky do jiného státu zabíjet nevinné chudáky odtamtud, v jejich vlastní vesnici, v jejich vlastní chýši, na jejich vlastní rohoži.) A Nigérie, nejlidnatější země v Africe, která má spoustu vojáků a neví, co si s nimi počít, poslala do Libérie svůj přebytek vojáků s právem pobíjet nevinné civilní obyvatele a vůbec kdekoho. Vojenským jednotkám z Nigérie se taky říká zásahové jednotky ECOMOG. A jednotky ECOMOG teď působí všude v Libérii, a dokonce i v Sieře Leone, kde ve jménu humanitárního zásahu pobíjejí lidi, jak se jim zachce. Říká se, že se tak vložili mezi soupeřící skupiny.
Ještě jednou jsme pozdravili informátora Sekoua, poděkovali mu a rozešli se s ním. Nešli jsme dlouho, sotva den, a ocitli jsme se v táboře stoupenců Prince Johnsona. Tábor byl ohraničen lidskými lebkami napíchnutými na kůlech jako všechna kasárna v kmenové válce.
Princ Johnson byl třetí arcibandita. Ten člověk sám vlastní velkou část Libérie. Ale byl to Prince, tedy sympatický bandita, protože měl zásady. To tedy ano, velké zásady. Protože byl duchovní. Tenhle bandita si vzal do hlavy neuvěřitelné zásady jako nějaký velmož, zásady čestného a nezaujatého bojovníka za svobodu. On vám vyhlásil jako zákon, že válečný vůdce, který osvobodil Libérii se zbraní v ruce, se nemůže navíc ucházet o volební hlasy Liberijců. Odporovalo by to etice (etika je podle Petit Roberta věda o mravnosti); odporovalo by to decentním způsobům (decentní je podle Petit Roberta zachovávající dobré, náležité mravy, slušnost). Vzal si do hlavy i jinou zásadu velmože. Bojovník neplení, nekrade; žádá obyvatele o jídlo. A největší psina je (vsadím se, že mi neuvěříte!), že tuhle zásadu i uplatňuje. Ualahé (ve jménu Alláha)!
A tak každého guerillera, co k němu přijde, dá zavřít a nechá ho zavřeného. Pak ho nutí přísahat, že bude až do smrti bojovat proti každému válečnému vůdci, který by se ucházel o hlasy ve volbách; proti válečnému vůdci, který by chtěl být prezidentem; válečnému vůdci, který by chtěl vládnout Libérii, milované osvobozené vlasti.
Yacoubu a mě zavřeli v příšerných podmínkách na týden. Koncem týdne jsme složili tu zpropadenou přísahu, která stejně nikoho nezavazuje. Nikoho nezavazuje, protože nikdo by neměl čas ani chuť soudit v tomhle v tomhle bordelu na druhou liberijské kmenové války nějakého guerillera za křivou přísahu. (Křivá přísaha znamená podle Larousse lživá přísaha.) Po téhle lživé přísaze podrobí nového příchozího grigrimani zkouškám, neuvěřitelnému počtu zkoušek. Svlíknou ho jako červa a polijou ho odvarem. Odvar smrdí po moči. Kolem hlavy mu točí fetišem a křížem. Fetiš popadnou vší silou dva nosiči. Nosiči visí na krku velký kříž s umírajícím Ježíšem Kristem. Nosič se roztřese, celý se rozklepe. A další blbosti tohohle druhu. Proč to všecko? Aby si ověřili, že nově příchozí není pojídač duší. Pojídače duší nechtěli. Prince Johnson už jich měl na svém území až až. Pojídači duší se tu ukrývali. (Domorodí černí afričtí negři tvrdí, že afričtí černoši se v noci proměňují v sovy, berou duše svých bližních a pak je pojídají v korunách velkých cejb, velkých stromů ve vesnici. Definice pojídače duší podle Inventáře zvláštností.)
Yacouba a já jsme podstoupili zkoušky a naštěstí jsme nebyli podezřelí z pojídání duší. (Podezřelý znamená ten, o kterém se jiní domnívají, že se dopustil něčeho zlého.) Pojídači duší totiž dostanou výprask a vyženou je nebo je zavřou a mučí, dokud nevyzvrací krvavou kouli, kterou má každý pojídač duší v nitru. A vyplivnout krvavou kouli, to není tak jednoduché, to pro pojídače vůbec není jednoduché. Lískají ho jako zlodějského psa a cpou do něho vomitivum, že by se z něj posrali dva koně. (Pro domorodé africké černochy, kteří neumějí dobře francouzsky: vomitivum znamená dávicí prostředek.)
Když se Yacouba představil jako velký grigriman, Johnson se krátce a zbožně pomodlil křesťanskou modlitbu a zakončil: „Ať Ježíš Kristus a Duch svatý bdí nad tím, aby tvoje fetiše zůstávaly stále účinné.“ Johnson byl hluboce věřící křesťan. Yacouba odpověděl: „Ši Alláh la ho, budou.“ (Ši Alláh la ho podle Inventáře zvláštností znamená dejž to Alláh.) On, Yacouba, byl zase hluboce věřící muslim.
Ukázka z románu Alláh není povinen, vyd. Mladá fronta, 2003
na iLiteratura.cz se souhlasem překladatele a nakl. Mladá fronta
Kupte si knihu:
Podpoříte provoz našich stránek.