Mama Leone
Jergović, Miljenko: Mama Leone

Mama Leone

Kniha populárního současného chorvatského autora Miljenka Jergoviće líčí retrospektivně rodinné příběhy malého chlapce v Bosně v dobách Titovy Jugoslávie.

Miljenko Jergović je v několika posledních letech řazen mezi nejlepší a také nejčtenější chorvatské spisovatele. Jergović pochází z hlavního města Bosny a Hercegoviny Sarajeva. Tématikou Sarajeva a vůbec Bosny a Hercegoviny je jeho tvorba také zčásti prodchnuta. O knize Mama Leone, která poprvé vyšla v roce 1999 a od té doby ještě několikrát, lze říci, že se retrospektivně dotýká vybraných úseků mikrohistorie jedné bosenské rodiny. První a rozsáhlejší část knihy tvoří totiž vyprávění chlapce Miljenka (průnik samotného autora) o různých událostech z dějin rodiny v období socialistické Jugoslávie. Z chlapcova podání nepřímo a v narážkách vysvítá neklidná historie rodiny, která, stejně jako celá Bosna a Hercegovina, byla národnostně smíšená. Prolínaly se v ní prvky chorvatské, slovinské, české i německé. Dále jsou zde patrné různé historicko-politické záležitosti, dozvídáme se, kdo z rodiny byl u partyzánů, kdo u ustašů, a proč, jak se měnily poměry v období Titovy Jugoslávie, a dále útržky z běžného každodenního života. Druhá část knihy obsahuje krátké povídky­ –obrázky ze života současného, ve většině případů bez hlubší dějové spojitosti s první pseudomemoárovou částí. Snad jen autor ví, proč řadu těchto příběhů v druhé části do knihy vůbec zařazoval. 

Kamenem úrazu celé knihy, zvláště první vzpomínkové části, je neuvěřitelná nedotaženost výstavby příběhů. Leckdy jsou sujety lehce naznačeny, dále ovšem nerozvinuty a pak zcela utopeny v banalitách. Banality jsou mnohdy přímo základem a jediným obsahem některých kapitol. Čtenář má často pocit, že „to už četl nejméně desetkrát“ v knihách jiných autorů. Zpočátku sice příběhy budí pocit zčásti zastřeného obsahu, jehož hlavní linie je skryta hlouběji a vyžaduje intenzivnější zamyšlení, jako je tomu třeba u povídek Antonia Moravii, ale chyba lávky, hlouběji není nic. Stránky ubíhají a čtenář má pocit, že se konečně blíží nějaká větší zápletka či odhalení, bohužel ale nepřichází. Vzpomínkové vyprávění malého chlapce na doby minulé se objevuje v současné literatuře poměrně hojně, v chorvatské pak např. u Miro Gavrana v románu Kako smo lomili noge. Právě při srovnání Mama Leone s touto knihou zjistíme základní vady Jergovićovy knihy. Nestačí jen zachycovat některé momenty z reálného života bez ohledu na nosnost jejich obsahu. Beletrie přece není o tom, zdánlivě vytrhnout kus reality, zapsat ji a tvářit se jako spisovatel. Skutečná beletrie se bez příběhu prostě neobejde. Považovat proto knihu Miljenka Jergoviće Mama Leone za nějaké zásadnější dílo moderní chorvatské prózy tedy není zcela na místě.

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Durieux, Zagreb, 1999, 345 s.

Zařazení článku:

beletrie zahraniční

Jazyk:

Země: