Negramotná spisovatelka?
Kristof, Agota: L’Analphabète

Negramotná spisovatelka?

Analfabetka je první výhradně autobiografické dílo slavné švýcarské spisovatelky.

Agota Kristofová vydala své slavné dílo Velký sešit před osmnácti lety, jako zcela neznámá autorka. Dnes její romány zná takřka celý svět: byly přeloženy do více než čtyřiceti jazyků. Po desetileté tvůrčí odmlce se tato významná spisovatelka, původem Maďarka avšak píšící francouzsky, vrací na scénu. L´Analphabète (Analfabetka) je její první výhradně autobiografické dílo.

Kristofová se narodila roku 1935 v Maďarsku, ve Švýcarsku žije od roku 1956. Dlouho tu pracovala v továrně, francouzsky se naučila až během zdejšího pobytu. Psala zprvu pro divadlo, roku 1986 vyšel její první román, Le Grand cahier (Velký sešit). Získal cenu „Livre Européen“ a Kristofová se rázem proslavila. Na Velký sešit navázaly La preuve (Důkaz) a Le troisième mensonge (Třetí lež) - česky vyšel DůkazTřetí lež v překladu D. Janderové a J. Machonina v Mladé frontě, 2001). Ústředním tématem celé trilogie jsou osudy dojčat: dětství prožívané za války a následný život v exilu. Čtvrtý román, Hier (Včera), Kristofová vydala roku 1995, opět se točí kolem hledání identity.

Analfabetka
Jedenáct kapitol této útlé knížky vypráví jedenáct zastavení ze života Agoty Kristofové od raného dětství v Maďarsku po zaslání rukopisu prvního románu nakladateli. Materiální chudoba po válce, život v internátě, Stalinova smrt, mateřský jazyk a nepřátelský vpád němčiny, poté ruštiny do jeho panství, útěk mladých manželů do Rakouska, příjezd do švýcarského Lausanne už s dítětem na ruce, všechny ty peripetie Kristofová popisuje s humorným nadhledem. V krátkých větách, pádnými slovy mistrně vystihuje jednotlivé příhody, dokáže z nich vždy vytěžit něco vtipného.

Kniha se otevíra vzpomínkou na čtyřleté děvčátko, jež se ve třídě svého otce učitele naučí číst a s radostí se oddává četbě. Po válce ale přichází i do škol nepřátelská ruština, rusky se mluví i myslí všude. Ve čtrnácti otce zavřou, Agota odchází do internátu. Všude vládne strašná chudoba. Agota hledá únik v psaní. Píše si deník, zkouší první scénky pro pobavení kamarádek… V padesátém šestém utíká za hranice, nikoli z politického přesvědčení, jen následuje svého manžela. Odchod z vlasti pro ni znamená konec náležitosti k nějakému národu. Dlouho ji bude pronásledovat otázka, jak by její život vypadal, kdyby neodešla. Příchod do Švýcarska znamenal samotu, odloučení, rozvrácenost. Pobyt mezi uprchlíky, dřinu v továrně. Psaní se může věnovat jen o nedělích. Nejprve musí zdolat nový jazyk, ona, jež četla od čtyř let, si připadá jako analfabetka…

Závěr životního příběhu známe. Slavná spisovatelka, autorka divadelních a rozhlasových her. Po této překvapivě veselé, živé knížce se čtenáři prý mohou těšit na další: příští rok má vyjít soubor dosud nepublikovaných textů Agoty Kristofové.