Sázení stromů a tisk živočichů
Bell, Matt: Jadérko

Sázení stromů a tisk živočichů

Román, který kříží prvky sci-fi i fantasy, má naléhavé téma i mnoho zajímavých a nosných nápadů. Škoda jen, že autor nedokázal lépe propojit všechny tři vyprávěcí linie.

Matta Bella (nar. 1980) čeští čtenáři dosud neznali, protože patřil k těm mnoha americkým spisovatelům, kteří se více či méně usilovně snaží prorazit, ale zatím se jim to nepodařilo. Bell to měl o to těžší, že své předchozí knihy vesměs publikoval u menších nakladatelství mimo velká centra. Až s románem Jadérko (2021) přišla výraznější odezva v podobě převážně pochvalných recenzí ve většině velkých amerických listů, následovaných zařazením na různé doporučující seznamy; a také překlady.

Důležitou roli mezi důvody k příznivému přijetí jistě hrálo i to, že Bell v Jadérku tematizuje ekologickou katastrofu. Není jediným takovým autorem (americká média už pomalu vytvářejí škatulku „dystopie klimatické katastrofy“), ale ekologickým hrozbám se věnuje nanejvýš usilovně, důkladně a zaujatě, z různých stran a různých perspektiv. Vyprávění je rozloženo do tří převážně pravidelně se střídajících rovin: nejstarší se odehrává v alternativní historii USA, někdy v osmnáctém století, kdy bílí osadníci kolonizovali teprve východní část země, další v alternativní budoucnosti, kdy už je Země sužovaná neúrodou, válkami a dalšími důsledky ekologické katastrofy, ve třetí už na planetě panuje doba ledová a přežívá tu jen pár inteligentních strojů, jimž dochází palivo. V první rovině sledujeme putování dvou bratrů, kteří sázejí semena jablek, aby z nich po letech vyrostly jabloňové sady. Jeden z nich, jmenuje se Chapman, je napůl člověk a napůl faun z řecké mytologie. Druhá linie představuje svět, který se hroutí, a jedním z mála subjektů, který má energii něco změnit, je nadnárodní korporace Earthtrust, budující farmy s umělými potravinami i zvířaty. Hlavním hrdinou je IT specialista John. Ten původně Earthtrust pomáhal své kamarádce z dětství Eury vybudovat (mimo jiné zkonstruoval robotické nanovčely), pak se ale rozešli v názorech na to, jak by se měla firma dál vyvíjet, a aktuálně stojí na straně rebelů, kteří se pokoušejí Earthtrust zničit nebo alespoň oslabit. Ve třetí linii, která se odehrává v ještě vzdálenější budoucnosti, kdy už z planety život téměř vymizel, vystupují bioroboti, bytosti vytvořené zčásti z kovu a elektrod a zčásti z biomasy, jejichž jediným úkolem je shánět další a další biomasu. Ta slouží k udržování chodu jejich domovského „plazidla“, čehosi na způsob inteligentní kosmické lodi, která se ovšem pohybovala jen po zemi, ale momentálně nedokáže už ani to a trčí na místě.

Už jen z tohoto rychlého výčtu výchozích situací je patrné, že Jadérko je plné zajímavých, neobvyklých nápadů a prvků, a to ještě můžeme dodat, že Chapmanovi zkříží dráhu čarodějnice s hlavou zpívajícího Orfea (přičemž jeho píseň je především děsivá), Eury na speciální 3D tiskárně dokáže vytisknout jak věrné a živé repliky zvířat, tak později i lidí a z posledního robota vytvořeného plazidlem začne na jeho pouti do neznáma vyrůstat strom. Zejména zpočátku je čtenář ohromen a neustále pátrá, co, kdy a kde se to vlastně děje, což mu ztěžuje i zmíněné střídání linií. To je samozřejmě oblíbený trik autorů sci-fi, kteří čtenáře nejprve nepřipraveného vrhnou do svého fikčního světa a až později mu začnou odkrývat jeho principy.

U Bella k tomu dojde také, ale trvá to dost dlouho. To je asi první výhrada: zejména první polovina románu je opravdu velmi zdlouhavá, moc se toho neděje, naopak ve druhé části a v samotném závěru se toho děje až moc a také hodně vysvětluje a rekapituluje, více však řečmi než dějem. To by samo o sobě tolik nevadilo, i pomalost může mít svůj půvab a kvalitu. Horší je, že Bell v závěru nepropojí všechny roviny vyprávění. Podle očekávání se setkají linie Johna a biorobota, ale na propojení s fantasy částí románu čekáme až do konce marně. Jistě, je tu ekologický motiv, také bioroboti ve vzdálené budoucnosti mají podobu faunů (tedy rohy, srst a kopyta), jsou tu nějaké symbolické prvky, ale tím návaznost končí, Chapmanova linie jako by patřila do samostatné knihy. A čtenáře to nevyhnutelně zklame.

Těžko soudit, proč je Jadérko zkomponováno takto asymetricky. Možná má Chapmanův příběh, který si půjčuje z řecké mytologie a vlastně sám tak trochu vytváří mytologii novou (o bájném Appleseedovi, který vysázel tisíce stromů; mimochodem v originále se román jmenuje právě Appleseed), být protiváhou oběma „technologickým“ liniím, jistě má upozornit na to, že lidé přírodu drancovali odedávna a jen málokdo hospodařil ohleduplně a altruisticky. Můžeme tu nacházet inspirace biblické i pohádkové, můžeme si tu od technologických hraček odpočinout ve světě poklidu, pospolitosti a tvrdé manuální práce. Ale souvislost s podstatnou částí knihy je jen slabá nebo vůbec žádná.

Jadérka si tak tedy zapamatujeme výše zmíněné nápady, související nejčastěji s pokusy nahradit přírodu technologiemi. Oba hlavní příběhy už samy o sobě tak nosné nejsou, oba navíc ústí do konců spíše rozmlžených. Matt Bell rozepsal skvělou knihu, ale zároveň ve čtenářích postupně vyvolal očekávání, kterým pak nedokázal úplně dostát.

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Přel. Robert Tschorn, Host, Brno, 2023, 416 s.

Zařazení článku:

sci-fi

Jazyk:

Země:

Hodnocení knihy:

70%