Superhrdinové a otroci zároveň
Jislová, Štěpánka: Supro

Superhrdinové a otroci zároveň

Český superhrdinský komiks pro mládež přichází s pozoruhodným motivem: jak si z mladých lidí, kteří získají nadpřirozené schopnosti, udělat výnosný byznys.

Komiksům, v nichž vystupovali hrdinové s nadpřirozenými schopnostmi, se v Česku dlouho moc nedařilo. Úspěšnější byly spíš různé parodie, přičemž dílo, k němuž se vztahovaly, kolikrát ani nebylo dostupné v češtině. Před nějakými dvaceti lety se ale situace konečně začala výrazněji měnit a od doby, kdy kina ovládly filmy s komiksovými superhrdiny, tu bez problémů vychází mnoho sérií s Batmanem, Supermanem, Spidermanem, Avengers a dalšími ikonami amerického komiksu. A objevují se i české pokusy o superhrdinské komiksy, zejména od dvojice Petr Macek (scénář) a Petr Kopl (kresba), kteří už několik let pracují na sériích Dechberoucí ZázrakPérák. Obě v současnosti vydává nakladatelství Crew, které letos přidalo ještě jednu domácí novinku, oproti Mackovým a Koplovým komiksům promyšlenější, méně eklektickou a založenou na zajímavě vystavěném fikčním světě.

Komiks (snad i řada, ale nakladatelství raději dopředu nic neslibuje a možná vyčkává na prodeje) nazvaný Supro je dílem autorů, které zatím známe z umělecky ambicióznějších prací. Zejména kreslířka Štěpánka Jislová už je zavedenou autorkou, získala cenu Muriel za komiks Bez vlasů, loni vydala možná až přespříliš filozofující komiksový román Hon na Macbetha, nakreslila jeden díl Kosatíkova historického seriálu Češi, životopis Milady Horákové a publikovala také několik komiksových povídek. Komiks Supro kupodivu nenakreslila, ale napsala jeho scénář. Kresbu obstaral Viktor Svoboda, dosud pracující hlavně jako ilustrátor detektivně-dobrodružných i edukativních knih pro děti. Supro je jeho první komiks, ale není to nikterak znát, komiksové vyprávění si osvojil zcela suverénně.

Ale zpět ke světu, který oba (plus koloristka Martina Fischmeister) vytvořili. Je to svět neurčené budoucnosti, v němž firma zvaná Supro vyvinula genetické modulace, jejichž prostřednictvím dokáže v mladých lidech objevit a aktivovat superhrdinský gen. Ne každý ho má a ne vždy se jej podaří aktivovat, ale pro mladé je to obrovské lákadlo a neváhají se firmě zadlužit, jen aby mimořádné schopnosti získali. Ovšem i když se nadpřirozené dovednosti projeví a dotyčný se s nimi naučí pracovat a žít, vyhráno nemá: smlouva s firmou Supro je totiž natolik nevýhodná, že novopečeným superhrdinům hrozí, že budou muset po zbytek svého života sloužit Supru, aby splatili své dluhy s obřími úroky. Trochu to připomíná americký systém vysokého školství, ovšem mnohem více vyděračský a ziskuchtivý.

Jak to vše funguje, zjišťuje čtenář postupně prostřednictvím dvou dívek (a milenek): pohledná a bezstarostná Evelína je hvězdou Supra, oblíbenou superhrdinkou ovládající oheň, a propaguje merchandisingové produkty firmy. Naproti tomu Ida se aktivování genu zřekla a prémii, kterou spolu s Evelínou získala v televizní reality show, použila na léčbu matčiny nemoci. Nyní trochu zatrpkle sleduje, jak se Evelíně vše snadno daří, zatímco ona si musí sílu a hbitost vydřít v posilovně. Ve firmě ji tak nějak trpí, i když jim na rozdíl od Evelíny žádný reklamní efekt nepřináší. Pak se ale dostane do tří život ohrožujících situací, mimořádné schopnosti se u ní objeví spontánně a obě dívky naštvaně vyrazí za svým šéfem pro vysvětlení.

Do té doby spíše pozvolně ubíhající děj se od tohoto okamžiku láme ve svižnou akční jízdu, která vrcholí smutným, vlastně tragickým, ale přesto triumfem. Hořký závěr příběhu patří k jeho nejsilnějším momentům, byť je možné, že případné pokračování toto fatální vyústění třeba ještě nějak zvrátí. Ale stejně tak je možné, že autoři hrdiny prvního příběhu opustí, a na scéně se objeví jiní, jen ve stejném fiktivním světě. Anebo může příběh s podtitulem Hrdinové na dluh zůstat úplně osamocený, jako hořká romance o nezvládnutých genetických pokusech.

Přejme nicméně sérii pokračování, protože vedle Prašiny jde o další originální příspěvek k u nás trochu upozaděnému žánru napínavého komiksu pro teenagery. Svoboda se úplně nevzdaluje od stylu, který využíval v ilustracích knih pro školní děti, což ale nevadí; jen tak má blíže k mírně karikaturním frankofonním komiksům (abychom zůstali v žánru, tak namátkou třeba Philippe Buchet, z jehož úspěšné sci-fi série Sillage vyšlo pod názvem Meteor šest dílů i česky) než k realističtějšímu pojetí amerických superhrdinských sérií. Zajímavě a nekonvenčně portrétuje hlavní hrdinku Idu, která nemá být moc hezká a po většinu příběhu je frustrovaná: nepatří k elitě a není si jistá, zda ji hvězdná Evelína stále miluje. Což je nadmíru záludné zadání, z něhož Svoboda vyklouzl se ctí. Jeho Ida sice není prvoplánově sympatická, natož atraktivní, ale kreslíř nakonec dokáže, že si dívka získá přízeň čtenářů.

Supro je vlastně navzdory vší superhrdinské omáčce komiks mile komorní až intimní. Občas sice v konstrukci světa (zejména pak firmy Supro) najdeme drobné mezery a nedotaženosti, ty ale na ústřední příběh nemají velký vliv. A lze předpokládat, že v případném pokračování je autoři zaplní a svůj svět zdokonalí a rozvinou.

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Štěpánka Jislová, Viktor Svoboda, Martina Fischmeister: Supro. Hrdinové na dluh. Crew, Praha, 2023, 160 s.

Zařazení článku:

komiks

Jazyk:

Hodnocení knihy:

70%