Only Fools Die of Heartbreak
Garcia, Thor: Only Fools Die of Heartbreak

Only Fools Die of Heartbreak

V neotřelé experimentální próze Only Fools Die of Heartbreak se americký expat žijící v Praze Thor Garcia věnuje zásadním životním otázkám mladší a střední generace. Hlavní tematickou linkou, propojující dvě časové roviny knihy, je pak sexualita a sexuální otroctví.

Thor Garcia se narodil v roce 1981 v Kalifornii. Působil jako novinář v Los Angeles, San Diegu, San Francisku a New Yorku. Od poloviny devadesátých let žije v Praze a živí se jako novinář a spisovatel. Kromě Only Fools Die of Heartbreak vydal sbírku povídek Tund (Litteraria Pragensis, 2011), román The News Clown (Equus Press, 2012) a připravuje nový, Pussyland. Jeho hlavní nakladatelství Equus Press je pražsko-londýnský podnik, publikující experimentální anglicky psanou literaturu mimo anglicky mluvící území. Thor Garcia patří mezi pražské anglicky píšící autory, jako jsou Phil Shoenfelt, Louis Armand, Isobelle Carmody, Natasha Kirshina, Anthony Marais, Stephan Delbos atd. Je možné ho vidět na koncertech kapely Face Tigers, kde vyniká jako zpěvák.

Only Fools Die of Heartbreak (Jen blázni umírají na zlomené srdce) je experimentální próza, či možná sbírka povídek, ve které se vyskytují dva nespojité světy. První patří patnáctileté blonďaté Cleo Blumpové a je to fiktivní svět jakési pirátské enklávy v neurčité minulosti (soudě podle komického archaizovaného jazyka, kterým mluví mužské postavy). Druhou rovinou jsou příběhy mladého bohéma Thora v současnosti, v San Diegu a Praze. V Praze tento hrdina, americký spisovatel, různým způsobem komunikuje s českým prostředím. Právě se dramaticky rozešel se svou manželkou a snaží se najít ztracenou rovnováhu. Hledá novou partnerku na internetových seznamkách, putuje od hospody k hospodě a od jednoho nočního podniku ke druhému. Při svých pitkách vtipně rozebírá současnou situaci, politiku, mafii a základní filozofické problémy: „V době, kdy jsem knihu psal, jsem si potřeboval vyřešit všechny ty politické problémy, o kterých jsem se dozvěděl během práce novináře a práce ve Svobodné Evropě. Chtěl jsem to shodit ze stolu a už se tím pak víc nezabývat.“

Jednou možnou spojnicí s příběhem Cleo je hypersexualita, druhou styl, založený na humoru a nadsázce: „Ten namakanec ječel do mobilu na celou ulici: Už tě nikdy v životě nechci vidět, ty #$%&@! Rozumíš!? ROZUMÍŠ!?“ Jak sám Garcia podotýká, „humor je pro mě základ. Nepíšu nic, co by ho neobsahovalo. Jinak by pro mě psaní nemělo cenu.“

Rodina donutí statečnou a „proti nespravedlivostem a všeobecné zkaženosti bojující“ Cleo k prostituci; patologičtí rodiče-alkoholici jsou vykresleni s černým satirickým humorem. Cleo v názvech kapitol figuruje jako „svatá“, protože sexuální násilí snáší statečně. Hrdinka připomíná Justýnu ze stejnojmenného románu markýze de Sade, která na sebe také přijala sexuální zvrácenost světa s trpělivostí a láskou. Podle autorova popisu se zdá, že Cleo představuje všeobecnou sexuální fantazii, kterou by vzhledem k její neodolatelnosti bylo možné připodobnit k dorůstající Brigitte Bardotové. Apokalypsa svaté Cleo, jak je její příběh nazván, je drásavý obraz sexuálního otroctví, které, jak víme, reálně existuje kolem nás a je šířeno všudypřítomnými pornografickými kanály.

Příběh Cleo představuje společně s rovinou povídek ze současnosti neřešitelnou rovnici nezastavitelné posedlosti sexem. Cleo je každý den brutálně znásilňována a v druhé rovině příběhu se chlapi v hospodách vytahují svými dobrodružstvími s o dvacet let mladšími milenkami. „Sexualita je pro mnoho lidí jediný důvod, proč ráno vůbec vylézt z postele. Řada mužů se spokojí s tím, že o něm mluví, čte, dívá se na něj, vlastně ani častokrát na vlastní akt sexu nemají sílu.“

Současný hrdina se v nespojité povídkové kontinuitě pohybuje ve víru pražského nočního divokého života plného alkoholu, cigaret i silnějších drog. Setkává se se silnými ženskými postavami, se kterými vede zábavné rozpravy (Ukrajinka Liliya, kamarádka Lenka).

Garciův román je v každém případě obdivuhodný. Skutečně současný román, který je silný a sebevědomý a vyjadřuje se k zásadním otázkám života mladší a střední generace, jako jsou sex, pornografie, alkohol, drogy, přátelství, láska, politika. Autor nadílí všem stejně, kriticky se staví k USA (bombardování zemí, kam se snaží importovat demokracii) i k Čechům, které vidí velmi pozitivně, ale i s jejich pošetilostmi (náhodný známý z hospody Honza mu vyčítá, že Američani nebombardovali Československo v roce 1968).

(Přímé citace jsou úryvky z rozhovoru pro pořad Czech Books Českého rozhlasu, natočeného 21. 10. 2015)

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Equus Press, Londýn a Praha, 2013, 337 s.

Zařazení článku:

beletrie zahraniční

Jazyk:

Země:

Hodnocení knihy:

80%