Čekání na Tichou dívku
Poslední román světově proslulého dánského autora současnosti Petera Høega vyvolal ve Skandinávii značný rozruch ještě před oficiální premiérou. A to nikoli díky tomu, že v tamních podmínkách se podobná literární událost běžně dostává na titulní strany novin.
Poslední román ve světě nejznámějšího dánského autora současnosti Petera Høega vyvolal ve Skandinávii značný rozruch ještě před oficiální premiérou. A to nikoli díky tomu, že v tamních podmínkách se podobná literární událost běžně dostává na titulní strany novin. Jistý knihkupec poskytl potajmu Høegovo zbrusu nové dílo Tichá dívka jedněm novinám a recenze tu vyšla neférově předčasně.
Høega znají dobře i čeští čtenáři a to hlavně díky pozoruhodnému románu Cit slečny Smilly pro sníh (1992), který se stal svého času i nejprodávanějším zahraničním titulem roku ve Spojených státech. Napínavá sci-fi detektivka o slečně Smille na stopě vrahů malého chlapce je důmyslnou literární hříčkou, kde nejde ani tolik o vyřešení kriminálního rébusu jako o kritiku západní civilizace. Postava Inuitodánky (čili společenského outsidera) Smilly je přitom typická i pro ostatní čtyři knihy, které Høeg v devadesátých letech vydal a z nichž si česky můžeme přečíst dvě, román Představy o dvacátém století a novelistickou sbírku Příběhy jedné noci. Høegovi protagonisté stojí stranou společnosti nebo rovnou na jejím dně a vystavují tak na odiv její normalizovanou zvrácenost.
Po světovém úspěchu Smilly dánští kritici Høega vynášeli do nebes: mimo jiné i za to, že do tamější literatury vrátil velký příběh a starého dobrého vševědoucího vypravěče. Jeho předposlední knihu Žena a opičák ale kritika nemilosrdně popravila. Nikdo mu sice neupřel jazykové mistrovství a literární rafinovanost, ale politická korektnost lovestory alkoholičky Madelene a chytrého opičáka Erasma ztělesňujícího protipól civilizace uvízla kritikům v krku. Knize se dostalo hanlivého přídomku Eko-King-Kong a Høeg následujících deset let nevydal ani řádku. Hovořilo se o tragédii autora, kterého kritika zprvu přecenila a pak úplně zničila.
I v dobách největší slávy se o Høegovi vědělo jen to, že žije v ústraní, úzkostně se vyhýbá veřejným vystoupením, nemá televizi, rádio ani telefon. Před vydáním Tiché dívky ale poskytl několik rozhovorů a mimo jiné přiznal, že uvažoval o ukončení spisovatelské dráhy. Rozhovořil se i o tom, že už léta pod vedením gurua Jese Bertelsena praktikuje meditaci a že v Bertelsenově „Centru růstu“ strávil mnoho času duchovním tréninkem. Nový román někteří bývalí frekventanti střediska označují jako skrytou reklamu této neoreligiózního společenství a hlavní postava knihy má prý být Bertelsenovým portrétem. Jistá žena, která v centru vyrostla, v této souvislosti prohlásila, že oprostit se od Bertelsenova vlivu bylo stejně těžké jako opustit řady Svědků Jehovových. Høeg se ale proti jakémukoli fundamentalismu ohrazuje.
A co říká kritika na román o Kašparu Kronovi, cirkusovém klaunovi, který má tak dokonalý sluch, že dokáže i přes mobilní telefon rozeznat zvony jednotlivých kodaňských kostelů, který na daních dluží tak závratné peníze, že se musí uchýlit do ilegality, a který navzdory pekelnému hluku doby hledá ticho? Dánská kritika román většinou zavrhla snad ještě nemilosrdněji a ze stejných pozic jako Ženu a opičáka: nudné a předvídatelné kázání á la New Age. Zato švédské a norské deníky hovoří o pozoruhodném návratu jednoho z předních skandinávských autorů. Slavný norský spisovatel Jan Kjærstad napsal na obranu svého kolegy a jeho Tiché dívky obdivný esej - takovou dávku kritické přízemnosti prý dosud nezažil. Třeba si jednou obrázek bude moci udělat i český čtenář.
vyšlo v týdeníku Respekt 26/2006