Stmívá se, Bůh se dívá
Román založený na skutečných historických událostech, pojednává o posledních letech Rakouska Uherska a otomanské říše, a zároveň se zamýšlí nad vrozenou touhou člověka bojovat.
Svou historickou erudicí, originálním zpracováním historického tématu a smyslem pro napětí zaujal Jean-Jacques Langendorf kritiku i širokou veřejnost zejména románem vydaným před pěti lety u ženevského nakladatelství Zoé, La Nuit tombe, Dieu regarde (Stmívá se, Bůh se dívá, 2000).
Tento román založený na skutečných historických událostech, pojednává o posledních letech Rakouska Uherska a otomanské říše, a zároveň se zamýšlí nad vrozenou touhou člověka bojovat. Dobrodružný, historický a zároveň metafyzický příběh překypuje portréty známých osobností či obyčejných lidí, popisy moravské a haličské krajiny stejně jako ulic Sanaa či Káhiry. Roku 1914 křižuje německá válečná loď Indickým oceánem a potápí nepřátelské lodě. Na jeho palubě se nachází rakouský baron a milovník arabské kultury Friedrich Wolf Elmhard von Hohberg, tajemný cestující s neurčitou funkcí, který díky svým znalostem jazyků a civilizací Blízského Východu působil ve vídeňských špionážních službách. Během námořnických bitev Hohnberg vzpomíná na své dětství v Káhiře, rodný zámek v Dolním Rakousku, projížďky na koni po Moravě a Čechách. Hohenbergovy vzpomínky a přítomnost na křižníku, kdy jedno přepadení střídá druhé, se mísí s pasážemi proloženými kurzívou, jež představují autobiografii profesora Eduarda Glasera a zároveň sporé intervence záhadné postavy anděla. Ten v sobě nakonec přijme Boha, jenž se stane člověkem, opouští nebesa a ponechává lidský rod jeho osudu („ve chvíli, kdy budu jím, nebudu již pro něj“). Německý křižník nakonec podléhá jednomu z přepadení a ti, kdo se z posádky zachrání, pokračují v dobrodružství jako trosečníci na pevnině v ještě drsnějších podmínkách. Hohnberg se nakonec vrací do poraženého Rakouska, odkud odjíždí do Berlína, kde se zaskočen průměrností doby zastřelí. Autor v tomto románě umně mísí námořnická dobrodružství s válečnými popisy, filosofickými úvahami a kronikou století, na jehož hodnoty jako čest, loajalita, smysl pro povinnost a zodpovědnost se snáší noc a jež zaniká společně s Rakousko-Uherskem. Noc se však snáší i na člověka, který je ponechán vlastnímu osudu a jenž se vydává na cestu dlouhé a ukrutné agónie.