Vydařená udička
Kyloušek, Petr: Literární hnutí husarů ve Francii po roce 1945

Vydařená udička

„Husaři“ byli spolu s „novým románem“ prakticky posledním literárním proudem ve francouzské próze.

Podobnost těchto dvou literárních škol tkví i ve vymezení – obě kritika definuje pohledem „zvenku“. Spisovatelé do nich řazení se jakémukoli škatulkování bránili, byli pouze ochotni odsouhlasit podobnost své tvorby, jejích východisek či záměrů. O pár let později, v letech šedesátých, vznikají ještě skupiny Tel Quel a Oulipo a po roce 1968 již francouzská literatura žádná hnutí nepěstuje, ačkoli efemérní pokusy kritiky o zaškatulkování („nový nový román“, „neteční“, „nicotnůstkáři“ atd.) se tu a tam objevily.
Oproti novému románu však husaři v našem prostředí zůstávají téměř neznámí, proto je třeba ocenit záslužný čin Petra Kylouška, jenž sepsal a vydal vyčerpávající publikaci věnovanou právě jim.

Kniha Literární hnutí husarů ve Francii po roce 1945 popisuje tento literární směr velmi zevrubně a z mnoha hledisek (historická situace, dobový literární kontext, charakteristika literární tvorby, srovnání s dalšími autory, názory na spisovatele – husary, jejich vztahy ke starší i mladší generaci autorů, čtyři kapitoly věnované hlavním představitelům této školy, podrobná bibliografie včetně překladů do češtiny).

Nejvýznamnějšími „husary“ jsou Antoine Blondin, Michel Déon, Jacques LaurentRoger Nimier. Odmítání společného názvu „husaři“ bylo z jejich strany stejně příznačné jako jejich spolupráce, vzájemná podpora a pocit sounáležitosti. Každý ze spisovatelů vtiskl husarské poetice jinou podobu. Každý z nich se jinak a jiným dílem účastnil společných cílů a také každý nakonec svou tvorbou přesáhl rámec hnutí.

Husary spojuje zejména nedoktrinálnost (ta ale neznamená smířlivost a snášenlivost, viz třeba protisartrovské výpady), odmítání ideologizace literatury, důraz na individuálnost a žárlivě střežená tvůrčí svoboda a nezávislost, spojená s přijímaným rizikem a rytířským bojem, to vše vede k otevřenosti a solidaritě generační i mezigenerační. Husaři kultivovali tematiku přátelství, kamarádství, rytířské solidarity napříč ideologiemi a generační soudržnosti tváří v tvář zkompromitované generaci otců a tento jev dovedli do bodu, kdy dochází ke splývání životního prožitku a literatury, k subjektivizaci literárního projevu a průniku životní reality do fabule, k estetické stylizaci v osobním životě. Husaři nikdy nesepsali literární manifest ani závazný literární program, neměli svůj časopis, kavárnu či salon. Někteří z nich se zdráhali nechávat řadit k jakési kompaktní skupině. Významný vliv tu měla zejména doba: padesátá a šedesátá léta jsou přechodovým obdobím v literatuře, ve vývoji směrem k individualizaci a atomizaci jednotlivců, charakteristické pro dnešní stav.

K husarům bývají řazeni i mnozí další autoři, třeba i Francoise Saganová, Bernard Frank či Francois Nourissier. Spřízněnost poetiky nacházíme v některých dílech autorů jako je Roger Vailland, Marcel Aymé, Claude Roy, Boris Vian, Raymond Queneau, styčné body nabízí i tvorba autorů tzv. nového románu. Za dnešní pokračovatele husarské tvorby může být označen například Patrick Modiano, Patrick Besson, Denis Tillinac, Eric Neuhoff, Yann Moix.

Jak se můžeme dozvědět z bibliografie autora této knihy, Petr Kyloušek o husarech publikuje různé články (Host) a statě (např. Etudes romanes de Brno, Romanica – Olomouc) už patnáct let. Publikace Literární hnutí husarů ve Francii po roce 1945 ovšem rozhodně není účelovým konglomerátem starých příspěvků, naopak jde o knihu s dokonale promyšlenou strukturou, napsanou čtivě a poutavě, s překvapivě širokým záběrem. Literární hnutí husarů ve Francii po roce 1945 tak výborně poslouží jako pramen pro středoškolský referát, studijní materiál ke zkoušce na VŠ, ale i příjemné počtení pro každého, koho tato tematika zajímá. A lze předpokládat, že navnadí k četbě analyzovaných autorů, osvědčí se zkrátka jako vydařená udička.