Karel IV. pro nejmenší
Pitro, Martin: Karel IV.

Karel IV. pro nejmenší

Druhý letošní pokus komiksově zpřístupnit Karla IV. dětem má sice dobré základy v erudici dvou vystudovaných historiků, ale sráží jej kresba: bezvýrazná, statická, popisná a s chybami.

Po hybridní publikaci Zdeňka LežákaJonáše Ledeckého Karel IV. – Pán světa, kde byl komiks sice hojně avizovanou, avšak podstatně menší částí knihy, vychází v roce karolinského výročí také komiks čistokrevný. Jakkoliv jej – snad ze zpozdilého strachu, že by to pod titulem „komiks“ babičky svým vnoučatům nekoupily – nakladatelství Fragment uvádí jako „obrázkové čtení“. Kniha nazvaná prostě Karel IV. je dílem dvou vystudovaných historiků Martina PitraPetra Vokáče, kteří se již více než deset let snaží různými formami popularizovat zejména českou historii dětem školního věku. Pitro byl jedním z prvních českých autorů, kteří pochopili kouzlo série Terryho Dearyho Děsivé dějiny, a připravil několik domácích variant tohoto „nekorektního“ dějepisu, vesměs ve spolupráci s kreslířem Petrem Heroldem, jehož karikaturní styl sice úplně neodpovídal tomu, jak vypadal zahraniční vzor, ilustrovaný Martinem Brownem, nicméně vynikal řemeslnou jistotou, měl jiskru a nápady. Bohužel kmenovým autorem nakladatelství Fragment i edice Obrázkové čtení je už dlouhá léta Antonín Šplíchal, a komiks o Karlu IV. byl tedy svěřen jemu.

Pro nakladatelství to byla sázka na jistotu a je dost dobře možné, že se vyplatí. Šplíchalovy naivně roztomilé a krotce uličnické ilustrace na nás mrkají ve výlohách knihkupectví už dlouho, navzdory snahám progresivnějších nakladatelů, médií i odborníků prosazovat ilustrátory, kteří nejsou takto prvoplánoví a barvotiskoví. Ke cti kreslíři se sluší přiznat, že v Karlu IV. se místy opravdu snažil, že se mu některé portréty docela povedly, že třeba na předsádku, ozdobenou právě portréty hlavních historických postav, se docela dobře kouká; avšak jen do chvíle, než ji a celý komiks začneme studovat podrobněji. Čtenáře brzy začne rozčilovat omezená škála (převážně křiklavě jasných) barev, autorova neschopnost nějak výrazněji rozlišit postavy a především do očí bijící umělost kresby, tvořené v počítačovém programu zřejmě nějaké starší generace.

Šplíchal si kromě tohoto zjednodušení práce navíc často počíná dosti nedbale. Že kresby skládá pomocí počítače, odhalí i sedmiletý čtenář nejpozději na straně 25, kde je na třech (bezprostředně po sobě následujících!) oknech identická kresba Arnošta z Pardubic ve třech různých situacích a prostředích. Šplíchal si nedal ani tu námahu, že by ji alespoň otočil na druhou stranu, a tak nebohý Arnošt je jako socha, kterou kdosi stěhuje. Podobně si Šplíchal zjednodušil práci jistě i jinde, jen to není tak nápadné. Co se ale přehlédnout nedá, jsou zjevné chyby: Jan Lucemburský jednou drží meč v levé (str. 7), jednou v pravé ruce (str. 32). Na stejné stránce je zachycena v Česku notoricky známá bitva u Kresčaku, ale nějak na ní není onen slavný kopec, z nějž Angličané kosili francouzské rytíře svými šípy, vše se odehrává na rovině jako u Kolína. Kresba navíc často trpí technickými nedostatky, jejichž vrcholem je opět jedno okno z bitvy u Kresčaku, na němž kůň jistého bojujícího rytíře postrádá hlavu: ve vřavě je na místě, kde by se podle všech zákonů anatomie měla nacházet, jen prázdno.

Mimochodem onen hlavní důvod, proč Francouzi tehdy u Kresčaku prohráli, není vůbec zmíněn. V práci obou scenáristů je to nicméně spíše ojedinělé opominutí. Jinak se snaží podat události spojené s panováním Jana Lucemburského a Karla IV. srozumitelně a názorně, věcně a přitom celkem poutavě. Pomáhá, když vyprávění rozdělí do epizod. Nejlepší jsou ohraničené, obvykle dvoustránkové pasáže o tom, jak se Karel IV. vypořádal s loupeživými šlechtici nebo jak byla založena pražská univerzita. Každou kapitolu uvádějí portréty hlavních historických postav a krátké shrnutí děje, což je skvělý nápad, který dává možnost následnému komiksu trochu si odpočinout od tíhy historických dat a dát přednost ději, akci nebo humoru. Jenže zde Vokáč s Pitrem jako komiksoví scenáristé příliš často selhávají a komiks bývá jen ilustrací již řečeného. Přitom zajímavých ucelených příběhů je v Karlově životě docela dost: pokus otrávit jej v Itálii, zajetí piráty a útěk z obsazené lodi při cestě na korunovaci nebo náhlé úmrtí Ludvíka Bavora v době, kdy na něj Karel vytáhl s vojskem. Namísto aby autoři využili potenciál těchto příběhů a událostí k dynamickému (klidně i akčnímu) obrazovému vyprávění, spokojí se s jedním ilustrativním obrázkem a komentářem.

Škoda, že k sobě dvojice historiků nepřibrala také nějakého zkušenějšího komiksového scenáristu, který by jejich popularizační práci s mnoha užitečnými pasážemi oživil také výraznějším, invenčnějším využitím komiksového média. Takto přichází jejich solidní, věcný a střízlivý přístup, tolik kontrastující s pokusem dvojice Ležák-Ledecký udělat z Karla IV. komiksového superhrdinu, tak trochu vniveč. Pitrův, Vokáčův a naneštěstí především Šplíchalův Karel IV. osloví jen ty nejmladší, nejméně zkušené čtenáře. A to ještě hlavně takové, které historie už zajímá – aby od tabletů dostal i ostatní, na to nemá.

 

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Recenze

Spisovatelé:

Kniha:

Martin Pitro, Petr Vokáč, Antonín Šplíchal: Karel IV. Fragment, Praha, 2016, 48 s.

Zařazení článku:

komiks

Jazyk:

Hodnocení knihy:

50%