Knížka, skládanka a hračka v jednom
Urbánková, Dagmar: Cirkus ulice

Knížka, skládanka a hračka v jednom

Netypický formát zasazený v pevných kartonových deskách, originální kroužková vazba i lákavá typografická úprava přebalu knihy připomínající plakát čtenáři napovídá, že drží v rukou publikaci, jež se vymyká standardnímu pojetí dětské beletrie. Cirkus ulice osciluje mezi skládankou, leporelem, vystřihovánkou a dokreslovací knížkou.

Výtvarnice a spisovatelka Dagmar Urbánková láká dětské čtenáře k nikdy nekončícím procházkám ulicí, která autenticky reflektuje neustále se měnící kolorit dnešního světa v originální výtvarné knížce Cirkus ulice, jež byla vydána pod hlavičkou nakladatelství Baobab. Netypický formát zasazený v pevných kartonových deskách, originální kroužková vazba i lákavá typografická úprava přebalu knihy připomínající plakát čtenáři napovídá, že drží v rukou publikaci, jež se vymyká standardnímu pojetí dětské beletrie. Cirkus ulice osciluje mezi skládankou, leporelem, vystřihovánkou a dokreslovací knížkou. Tolik různorodého inspiračního poselství vtiskla do jednotlivých obrazů této knihy-hračky autorka, spojená se scénografickou tvorbou pražského divadla Minor.

Slovesná složka je v ryze obrazovém pojetí knihy zcela okrajovou záležitostí. Omezuje se pouze na úvodní báseň, psanou volným veršem, jež čtenáře vítá v typicky lidské krajině – na ulici. Nekonečné putování tedy začíná ve známém prostředí, které se však s každým otočením stránky nenadále proměňuje přímo před zraky malých vnímatelů. Pozornost dětského čtenáře tak neustále kolísá mezi stálostí a dynamikou.

Urbánková vytvořila působivým rozřezáním jednotlivých stránek na čtyři díly téměř nekonečný dialog výtvarných námětů, jež dítě podněcují k vlastní tvořivosti. Řada 64 detailně propracovaných postav, prostých konformního vidění světa, vytváří pestrou mozaiku nejrůznějších nálad a stylů. Vypuštění jazykové složky tedy neubírá knížce na komunikačním potenciálu, zvláště je-li sdílena spolučtenářem. Životnost verbální komunikace podporuje nesčetná variabilita námětů, autorčin smysl pro zachycení detailu i promyšlené řazení jednotlivých motivů. Uměleckou hodnotu knize přisuzuje propracovaná výtvarná stránka, jež pomocí koláže harmonicky propojuje nejrůznější materiály. Základní výtvarné linie jednotlivých motivů jsou tvořeny odstřižky z dekorativních tkanin, které doplněny papírem, přírodninami a autorčinou kresbou hravě oživují jednotlivé postavy procházející ulicí.

Ústřední tematika zobrazení lidských postav zachycených v nejrůznějších podobách však není v literatuře pro děti novinkou. Nakladatelství Baobab vydalo v roce 2008 mezinárodně oceněnou obrazovou publikaci Album lidí, určenou pro děti i dospělé. Její autor, francouzský umělec tvořící pod pseudonymem Blexbolex, zde v obdobných intencích jako Urbánková s nadsázkou upozorňoval na paralely a kontrasty mezi jednotlivými lidskými typy. Autorský projekt Dagmar Urbánkové Cirkus ulice však v oblasti české literatury pro děti představuje velmi osobitý a kreativní výtvarný počin, který otevírá bohaté možnosti k tvořivým činnostem dětských vnímatelů i jejich dospělých protějšků.

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Baobab, Praha, 2012, 76 s.

Zařazení článku:

dětská

Jazyk:

Hodnocení knihy:

70%

Témata článku: