Zrození fantazie
Pro nevšední hru, kterou v tomto provedení tvoří čtyři příběhy (Zrození potulného komedianta, Žonglérie o papeži Bonifáci VIII., Svatební hostina v Káni a Lazarovo vzkříšení), se Fo inspiroval texty středověkých mystérií, lidovou fraškou i soběstačností toulavých herců - jokulátorů.
Jen málokdy se přihodí, že nás, racionální jedince v neméně racionálním světě, zasáhnou určitý fakt, situace či osoba natolik, aby nás dokázaly vyburcovat k vytržení z každodenního stereotypu, který jsme si ku prospěchu svému vytvořili. O to více potěší, když se tak stane prostřednictvím divadelního zážitku, v tomto případě hrou italského dramatika, herce a režiséra Daria Fo Mistero Buffo, která je na programu Sklepní scény brněnského Divadla na provázku.
Pro nevšední hru, kterou v tomto provedení tvoří čtyři příběhy (Zrození potulného komedianta, Žonglérie o papeži Bonifáci VIII., Svatební hostina v Káni a Lazarovo vzkříšení), se Fo inspiroval texty středověkých mystérií, lidovou fraškou i soběstačností toulavých herců - jokulátorů. V monodramatu Radima Schwaba se před divákovýma očima prostřednictvím precizně formovaného extempore nečekaně rozvíjí mnohovrstevnatost dokonale živých postav. Jako nosné pilíře zážitku z představení se projevily hercova schopnost mimického, gestického a pohybového projevu a neohraničenost divákovy fantazie. Jen tak lze totiž vysvětlit, že se na zcela prázdném jevišti se zmítajícím se chlapíkem v černém upnutém trikotu (místy popíjejícím minerálku) objevuje nekontrolovatelné bohatství složky výtvarné i scénické. Využití stylu komedie dell'arte ve spojení s nápaditou improvizací, klaunskou neohrabanou komikou a hravým bláznovstvím vyústilo až v hmatatelně pravdivou skutečnost, jejímž prostřednictvím se očistila a osvobodila nejen divákova fantazie...
Dario Fo: Mistero Buffo. Přel. Alena Světlíková. Sklepní scéna Divadla Husa na Provázku, režie Alena Ambrová, hraje Radim Schwab.