Mikulášská momentka
Csicsely, Lukáš: Předvečer svatého Mikuláše

Mikulášská momentka

Mikulášská vřava s petardami, pronásledovanými dívkami a podroušenými čerty v psích maskách souvisí s potřebou vybít agresi. Atmosféra komorní prózy Lukáše Csicselyho je značně vzdálená zasněžené ladovské idyle obvykle spojované s dětstvím. Jde o vynikající momentku z dětského života, otázka ale je, do jaké míry může oslovit dětské čtenáře.

Atmosféra komorní prózy Lukáše Csicselyho (nar. 1989) Předvečer svatého Mikuláše je na hony vzdálená zasněžené ladovské idyle obvykle spojované s dětstvím. Vesnice, v níž se příběh odehrává, je sice pokrytá sněhem, ale jen proto, aby se od něj odrážely siluety černých čertů a do jeho špinavých závějí se bořily postavy příběhu. Mikulášská nadílka je zprostředkována z perspektivy chlapce, který poprvé vyměnil dětsky rozechvělé očekávání za přímou účast na večerním reji podnapilých čertisek.

Petr už prohlédl mikulášskou maškarádu dospělých a tentokrát se chystá v doprovodu starších kamarádů na sídliště s neurčitým příslibem dobrodružství. Předvečer svátku svatého Mikuláše je záminka a vítaná příležitost k rozpoutání divoké bitky, v níž nejsou jasně vymezeni protivníci ani pravidla boje. Mikulášská vřava s petardami, pronásledovanými dívkami a podroušenými čerty v psích maskách souvisí s potřebou vybít agresi. Petr se nalézá ve stavu jisté rozpolcenosti. Sice ještě poslušně zadrmolí básničku třem převlečeným sousedům, aby potěšil maminku a dostal balíček sladkostí, zároveň však chce z tohoto dětského světa uniknout. Lesk slibovaného a vysněného dobrodružství ovšem s každou odpálenou petardou hasne a Petr se z mikulášského večera vrací zbitý, ačkoliv fyzicky neutržil jedinou ránu.

Csicsely pro tuto průzkumnou výpravu do zdánlivě dospělého světa využívá personálního vypravěče, jenž zaznamenává Petrovy pocity a zároveň na hlavního hrdinu nahlíží i zvnějšku. Tato volba vypravěče má pozitiva, ale také úskalí. Jejím důsledkem je bezprostřednost jazyka, v němž se přirozeně objevují vulgarismy a pubertální slang, což přispívá k psychologické věrohodnosti postav. Omezení vypravěčské perspektivy na dětského protagonistu však neumožňuje uplatnit v próze hodnotící odstup z pozice dospělého.

Tematika deziluzivně podaného mikulášského nadělování připomene prózu Jana Procházky Městem chodí Mikuláš (kterou podle filmové povídky z autorovy pozůstalosti aktualizovala do podoby filmového scénáře a v roce 1999 připravila ke knižnímu vydání jeho dcera Iva Procházková), způsob vyprávění pak evokuje rané prózy Oty Hofmana. Csicsely je stejně jako Hofman a Procházka obdařen schopností vyprávět ve filmových obrazech, s rychlými prostřihy a s citem pro zdánlivě banální detaily, z nichž vyrůstá zobecňující výpověď. Podobně jako Hofman uvádí na scénu hrdiny bez explicitní přímé charakteristiky a pouze ve výseči z jejich každodennosti. Namísto klasicky vystavěného příběhu nabízí střípek z dětského života, který působí jako vylomený z většího celku. Je to střípek s ostrými hranami, místy až zraňující deziluzivním přístupem.

Výtvarný doprovod Nikoly Logosové podtrhuje vyznění i atmosféru vyprávění. Místy připomíná dětskou kresbu, v níž se ve zjednodušených geometrických tvarech na bílém či černém podkladu vynořují obrysy paneláků a vesnických stavení. S jejich liniemi, narýsovanými jako podle pravítka, kontrastuje beztvarost čertovsky zježených postav, které se ztrácejí ve sněhu a večerní tmě. Knížka je tak vynikající momentka z dětského života, ale je otázka, do jaké míry může oslovit samotné dětské čtenáře.

 

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.