Věznice jménem Eden
- O čem si chcete povídat? zeptal jsem se svého nového klienta. – O nevině a provinění, o svobodě a zahanbení, o lítosti, paměti a zapomnění, odpověděl. – O mnohém! Skoro o všem! řekl jsem. – A máme tak málo času.
– O čem si chcete povídat? zeptal jsem se svého nového klienta.
– O nevině a provinění, o svobodě a zahanbení, o lítosti, paměti a zapomnění, odpověděl.
– O mnohém! Skoro o všem! řekl jsem. – A máme tak málo času.
Klient ke mně přišel na konzultaci přímo z vězení, které mělo podivné jméno: Eden. Nevěděl jsem, čeho se dopustil, a ani jsem se nechtěl ptát. Vypadal jako vzdělaný muž, což se o většině vězňů říct nedá. Věděl jsem jen, že dostal propustku na čtyřiadvacet hodin a z tohoto drahocenného času, který mohl strávit se svou rodinou či s přáteli, se rozhodl věnovat hodinu setkání se mnou. To mě udivilo.
– Co je to za věznici, ten Eden? Je v nějakém směru lepší než věznice obecně? zeptal jsem se.
– S jinými věznicemi nemám zkušenost, ale neznám nikoho, komu by se v Edenu líbilo, odpověděl. – Víte, že Eden navrhl jeden anglický filozof?
– Hádám, že to asi nepatří k největším úspěchům anglické filozofie, prohodil jsem.
– Eden je chráněn jako historicky významná stavba, pokračoval. – Byla navržena podle principu neviditelné vševědoucnosti, podle principu panoptikonu. Vězeňské cely stojí v kruhu a mají dveře z pancéřovaného skla. Ovšemže teď, když panoptikon může existovat v jakémkoli prostoru a všude, jsou skleněné dveře a do kruhu postavené cely z hlediska dozoru zbytečné. Zachovali je jen z architektonických důvodů.
– Nejen vězni a trestanci bývají pod neustálou kontrolou, podotkl jsem. – Oko lidstva bez ustání dohlíží i na ty, kteří nesedí v Edenu. Ať už člověk žije kdekoli a jakkoli, před jeho pohledem neuteče. Je to totiž pohled každého z nás.
– To říkáte pro útěchu? zeptal se.
Trochu jsem se zastyděl.
– Nechcete doufám tvrdit, že mezi odsouzeným a svobodným není žádný zásadní rozdíl!? Tahle vaše komůrka je skoro stejně těsná jako moje cela v Edenu, ale vy se můžete sebrat a odejít do nejbližší hospody, kdykoli se vám zachce.
– Mně se zachce opravdu jen zřídkakdy, podotkl jsem.
– To už je jiná věc, odpověděl. A je, samozřejmě.
– Pojmenovat věznici Eden je dost krutý žert, ale přece jen mají ráj a vězení také něco společného: a sice plot, který je obklopuje. Bez plotu není ráj ani věznice. Obojí existuje jen pro vyvolené. Účelem oplocení ráje je zabránit vstupu těm zvenku, účelem oplocení věznice je zabránit v úniku těm, kteří jsou uvnitř.
– Jistěže, konstatoval suše. – Vlastně jsem se ale nepřišel bavit o názvu.
– Tak mi povězte, co je v Edenu nejtěžší?
– Rámus, odpověděl k mému překvapení. – Kroky, výkřiky, lomoz, třískot a skřípot… Nevím, co všechny ty zvuky způsobuje. Opakují se a jejich ozvěna se odráží od kamenných zdí. Pro samý rámus nejsem schopen přemýšlet ani spát. Ticho je svobodou, spánek nevinností. Ale horším trestem než rámus zůstává čas. Čas je nejhorší.
– Tím myslíte délku svého rozsudku?
– Mám na mysli to, že čas plyne jen jedním směrem.
– To se přece týká nás všech!
– Ne všech stejným způsobem. Více těch, kteří by nějaký svůj čin nejraději ani neudělali.
– Tedy všech.
– Vězeňský kaplan se mě ptal, zda lituji. Proč se na něco takového ptá? Jak může člověk litovat něčeho, nač si nepamatuje?
– A chtěl byste si pamatovat?
– To by minulost nezměnilo, odpověděl.
– Ale vás by to změnilo. Snad si člověk musí nejdřív pamatovat, až pak smí zapomenout.
– Vy tomu taky tak rozumíte, povzdechl si.
– Asi moc ne, připustil jsem.
– Tady je ale neuvěřitelné ticho, takové ticho, že je skoro slyšet šum střelky času. Neděkuji za vaše slova, děkuji za ticho tohoto pokoje, řekl.
A při letmém pohledu do mého slepého okna podotkl: – Podívejme, mraky se téměř rozplynuly. Jak se dnes obloha krásně modrá! Nejdůležitější přece je, že se dá žít. Kdekoli. Jakkoli. Žít!
Překlad vznikl za přispění Informačního centra finské literatury (FILI, Finnish Literature Exchange) v Helsinkách.
Na iLiteratura.cz se souhlasem autorky a FILI