Retrokrimi s humorem příliš jemným
Dvě krátké detektivky debutujícího Ivo Hudečka budí i díky skvělým ilustracím Davida Böhma dojem, že půjde o krimi humoristickou či parodickou. Ta očekávání se sice příliš nenaplní, alespoň však autor zvládá složit zajímavě krkolomné zápletky.
Kniha dvou detektivek advokáta Ivo Hudečka (nar. 1978) zaujme na první pohled svou grafickou úpravou (Štěpán Malovec) a ilustracemi (David Böhm). Ony hravé ilustrace (s kolážemi z fotografií i obrázků ze starých časopisů), zasazení děje kamsi na konec devatenáctého století, postavy neortodoxního inspektora Hasengapa a jeho „watsona“, maloměštáckého finančního rady Dolnopolského, to vše ve čtenáři vzbuzuje očekávání, že má před sebou parodii na konvenční detektivky, cosi v duchu filmů Adéla ještě nevečeřela či Rozpuštěný a vypuštěný (resp. divadelní hry Vražda v salonním kupé, k níž asociace vyvolává i název i námět druhého příběhu). Možná právě zátěž těchto mimořádně populárních děl je pro Hudečkovy detektivky příliš: po počátečním natěšení z dobře profilovaných hlavních postav už přichází jen zklamání.
Přitom příběhy a zápletky obou novel má Hudeček promyšlené dobře, dávají smysl a nedějí se tu věci nahodilé a účelové. První případ dává dohromady oba poněkud nesourodé hlavní hrdiny, bohémského mladého policistu a cifršpiona v letech. Ani případu vraždy zámožného podnikatele nic moc neschází, máme tu několik podezřelých, záhadnou další vraždu i uspokojivě překvapivé rozuzlení. Jen ten název úplně neodpovídá: ve finále se ukáže, že případ vlastně nijak zvlášť výjimečný nebyl, možná jen pro pana Dolnopolského, pro kterého byl prvním.
Zločin v nočním expresu je ambicióznější a splétá rafinovaný komplot, který propojuje fenomén záhadného zmizení. V podstatě zároveň zmizí zámožná dáma a jeden uštěkaný pes (respektive je vyměněn ze stejného, který je ale zticha). Ta dáma se přitom ztratí z kupé, které inspektor Hasengap v jedoucím vlaku sleduje, varován předtím tajemným vzkazem. A už se nikdy neobjeví, na rozdíl od psa, který je posléze vyměněn zpět (a už zase štěká).
V průběhu čtení narazíme na jemný humor v malých dávkách. Hudeček se zdá být autorem především opatrným – jako by nechtěl příliš tlačit na pilu, vršit gagy a hlášky, jakými si často tvůrci humoru lacino pomáhají. Přinejmenším druhý příběh nabízí situace velmi vděčné (zejména dámu z činžovního domu, která si nenechá vymluvit, že úplně stejně vyhlížející pes u ní doma není její miláček, zatímco ostatní nájemníci si klepou na čelo a jsou rádi, že je v domě konečně klid), které ale Hudeček neumí nebo nechce vyhrotit do pozice vyloženě komické. Podobně neobvyklé a na první pohled chaotické (a předpisy porušující) metody inspektora Hasengapa – ani ty nejsou dotaženy k veselé pointě. Ona opatrnost se projevuje i v tom, že vlastně netušíme, kde a kdy se příběhy odehrávají, Hudeček se přesnému místnímu a časovému určení záměrně vyhýbá: města mají sice české názvy, ale nejde o konkrétní místa, hlavní město není vůbec pojmenováno a železnice je označována jako královská, nikoli tedy císařsko-královská, jak bychom očekávali v éře habsburské monarchie.
Od nakladatelství Plus, které je součástí molochu Albatros Media, je v každém případě sympatické, že dalo šanci začínajícímu autorovi v oddechovém žánru a ještě jeho knihu patřičně vybavilo. Ještě by stálo za to, aby Hudeček získal nějakého zkušeného mentora, který by mu trochu poradil, jak pracovat s napětím anebo naopak jak stavět komické situace a dialogy. Ale Hudeček má nepochybně talent vymýšlet zábavně pokleslé kriminální zápletky, což je dar, který není v českých končinách zrovna častý. Snad je v dalších knihách zpracuje řemeslně zručněji a odvážněji.
Kupte si knihu:
Podpoříte provoz našich stránek.