Ze života předškoláků
Jmenný název knížky Kosprd a Telecí vyvolává řadu asociací, jež nezkrotí ani žánrový podtitul Příběh ze školky. Autorka Eva Papoušková je známá jako scenáristka a s touto prací pro děti zvítězila ve 3. ročníku soutěže o nejlepší původní českou prózu, kterou vyhlásilo nakladatelství Albatros.
Jmenný název knížky Kosprd a Telecí vyvolává řadu asociací, jež nezkrotí ani žánrový podtitul Příběh ze školky. Autorka Eva Papoušková je známá jako scenáristka a s touto prací pro děti zvítězila ve 3. ročníku soutěže o nejlepší původní českou prózu, kterou vyhlásilo nakladatelství Albatros.
Útlá próza členěná do dvanácti kapitol vypráví o přátelství dvou předškoláků. Kromě neobvyklých jmen, která své dětské nositele nezřídka vystavují posměchu okolí, spojuje malého Kosprda a malou Telecí nenávist k sardinkové pomazánce a především přirozená dětská potřeba kamarádství. Přátelství Kosprda a Telecí se rodí postupně od okamžiku, kdy je Kosprd proti své vůli poprvé přiveden do mateřské školy. Telecí se ho ujímá s převahou zkušené předškolačky. Společně pak tvoří dvojici, která je nerozlučná a solidární nejen při hře, ale i v těžších chvílích, kdy po některých z jejich neuvážených nápadů, vrcholících společným útěkem ze školky, následuje trest.
Ačkoliv je příběh nesen jednotící dějovou linií, která se odvíjí od dětského plánu uniknout ze školky, a půvabně pointován atypickými jmény hrdinů, jeho působivost spočívá v něčem jiném. Úspěch vyprávění tkví v autorčině schopnosti přesně vystihnout dětskou mentalitu a úsporně ji zachytit v modelově vybudované situaci. Kosprd zoufale řvoucí po tatínkově odchodu na podlaze školky či Telecí s koketně nasazenými maminčinými krajkovými „bombarďáky“ na hlavě místo klobouku jsou výjevy, jejichž úsměvnost má zároveň charakterizační a typizační platnost.
Humorné vyznění podtrhují dynamické ilustrace Galiny Miklínové. Obě autorky se již setkaly při práci na večerníčkovém seriálu O Kanafáskovi. Galina Miklínová se v knize Kosprd a Telecí přizpůsobila vypravěčství Evy Papouškové. Stejně jako ona se soustředila hlavně na dětské protagonisty se smyslem pro vypovídající detail (klasické vroubkované punčocháče s vytahanými nohavicemi, které nosí Telecí) a jejich emoce (pestrá výrazová škála v jinak typizovaném dětském obličeji).
Vznikla tak svěží dětská knížka zasazená do reality života předškolních dětí, k nimž se obrací. Papoušková nepřetěžuje dětský svět problémy dospělých, ale naopak ukazuje dětská trápení z dětské perspektivy, a to bez infantilizace a s vtipem. Kosprd a Telecí si tak určitě najdou vděčné čtenáře i mezi rodiči.
Kupte si knihu:
Podpoříte provoz našich stránek.