Michal Viewegh
Michal Viewegh je český spisovatel, publicista a scénárista, v současnosti nejprodávanější český prozaik.
Michal Viewegh je český spisovatel, publicista a scénárista, v současnosti nejprodávanější český prozaik. Narodil se 31. března 1962 v Praze. Studoval na Vysoké škole ekonomické v Praze, ale studia zanechal a pracoval jako geofyzikální figurant a noční strážný. Později vystudoval češtinu a pedagogiku na Filozofické fakultě Karlovy univerzity. Po absolvování základní vojenské služby tři a půl roku působil jako učitel na Základní škole Vladislava Vančury v Praze 5–Zbraslavi a později jako redaktor v nakladatelství Český spisovatel. Od roku 1995 se plně věnuje spisovatelské profesi. Žije v Praze.
Od roku 1983 publikoval povídky v časopisech Mladá fronta, Mladý svět, Literární noviny. V roce 1990 mu vyšla v nakladatelství Československý spisovatel první kniha Názory na vraždu. Do širšího povědomí se Viewegh zapsal o dva roky později vydáním románu Báječná léta pod psa (zfilmováno 1997, režie Petr Nikolaev). V roce 1993 vychází Vieweghova třetí kniha, sbírka parodií s názvem Nápady laskavého čtenáře, která je nabídnuta k vydání nakladatelství Český spisovatel. Jeho lektor – kritik Milan Jungmann – však označuje rukopis jako „nevyrovnaný“. Vieweghovi poté nabízí spolupráci Martin Pluháček. Pod hlavičkou jeho brněnského nakladatelství Petrov autor následně vydává své další knihy až do zrušení nakladatelství v roce 2005 (a poté dále u Martina Reinera-Pluháčka v nakladatelství Druhé město).
Michal Viewegh je především prozaik, každý rok pravidelně vydává jeden román. Výjimkou v jeho tvorbě je divadelní hra Růže pro Markétu aneb Večírky revolucionářů (dopsaná r. 1992, publikovaná až r. 2004). Je autorem scénářů na motivy svých knih a fejetonů, které knižně vydal v souborech Švédské stoly anebo Jací jsme (2000) a Na dvou židlích (2003).
Viewegh nezastírá, že se při psaní knih nechává silně inspirovat vlastním životem, přesto se brání ztotožňování svého civilního já s literárními postavami ve svých románech. Jeho dílo není výjimkou v odkazování na mimoliterární skutečnost a vytváří jednu z vrstev autorovy komunikace se čtenářem. Jeho první povídky a romány byly kritikou přivítány, od vydání Výchovy dívek v Čechách (1994) k němu kritická obec ochladla především díky využití postupů triviální četby a upřednostnění zábavnosti před závažnější výpovědí.
Čtenáři na jeho dílech oceňují humor, hravost, čtivost a možnost ztotožnění se s nekomplikovanými postavami (nejčastěji mužských vypravěčů-třicátníků a jejich pohledných partnerek a milenek). Spisovatel na svém díle oceňuje ironii, příběh, postmoderní hru, aktuálnost, uvěřitelnost. Kritika mu (ve valné většině) vyčítá povrchnost, rutinérství, psaní cílené na masy, jeho postavám pak amorálnost.
Michal Viewegh vydal:
Názory na vraždu (1990)
Báječná léta pod psa (1992)
Nápady laskavého čtenáře (1993)
Výchova dívek v Čechách (1994)
Účastníci zájezdu (1996)
Zapisovatelé otcovské lásky (1998)
Povídky o manželství a sexu (1999)
Nové nápady laskavého čtenáře (2000)
Švédské stoly aneb Jací jsme (2000)
Román pro ženy (2001)
Báječná léta s Klausem (2002)
Případ nevěrné Kláry (2003)
Na dvou židlích (2003)
Vybíjená (2004)
Lekce tvůrčího psaní (2005)
Báječný rok /Deník 2005/ (2006)
Andělé všedního dne (2007)
Román pro muže 2008
Povídky o lásce 2009
Knihu pro děti Krátké pohádky pro unavené rodiče (2007)
Divadelní hru Růže pro Markétu aneb Večírky revolucionářů (2004)