Vzpomínky na underground
Mladá krasavice pašující kokain v břiše svého nadrženého inteligentního pejska, vraždící kalhotky a další bizarní nápady. V komiksu mladého britského autora se vrací duch dnes již klasických undergroundových komiksů.
Komiksový underground, zejména ten americký, je dávno pevnou a pečlivě zkoumanou kapitolou komiksové historie. Vznikl již v šedesátých letech a podobně jako tehdejší beatnická a hippie literatura si liboval v porušování konvencí, provokování, nevázaném zobrazení sexu, drog a všemožných bizarností. Svoboda tvorby byla do značné míry dána tím, že tyto komiksy byly publikovány a distribuovány mimo standardní sítě, v malých nákladech a určeny převážně generačně i esteticky spřízněným čtenářům.
Desetiletí poté už undergroundové komiksy vycházejí ve vázaných vydáních a jsou navíc opatřeny zasvěcenými komentáři, jsou jim věnovány výstavy, odborné publikace a podobně. Autorská tvorba už není omezena žádnou Comics Code Authority, jako tomu bylo ještě v šedesátých letech, kdy se mělo za to, že komiksy jsou jen pro děti a dospívající.
V Evropě i v Americe tak vychází spousta originálních, zajímavých a odvážných autorských komiksů. Ale ta bezprostřední provokativnost, veselá energie a nezávaznost už z nich nesálá tolik, jako když autoři psali a kreslili jen pro partu svých kamarádů nebo podobně potrhlých květinových revolucionářů a neměli ambice nějak prorazit. Naštěstí se ukazuje, že undergroundová poetika ještě úplně nevymřela – a komiks Náraz od britského kreslíře Nathana Cowdryho je toho dobrým příkladem.
Začíná to už tím, že Cowdry své komiksy (zatím mu jich vyšlo pět) zprvu vydával ve vlastním nakladatelství. Až ten třetí mu vydalo také respektované americké nezávislé nakladatelství Fantagraphic Books, což mu otevřelo dveře i do světa – a jistě i k českému překladu. Podstatnější je však obsah, který zcela v duchu sanfranciského undergroundu kombinuje sex, drogy a surreálné (či halucinační, chcete-li) postavy a situace.
Děj se začíná retrospektivně odvíjet od chvíle, kdy souložící, křesťansky založení novomanželé objeví v jihoamerické džungli připoutaného malého psíka s rozříznutým břichem. Ten následně na veterinární klinice vypráví policejní detektivce, co se mu přihodilo. Dodejme, že Denton je psík antropomorfizovaný, tedy mluvící, přemýšlející a jednající téměř jako člověk včetně toho, že jeho první starostí je, zda náhodou nepřišel o své rozmnožovací orgány. Obecně je tak trochu posedlý sexem a doprovází mladou krasavici Rosie, byť poněkud větších rozměrů, než je psík sám. Ta ho navíc trochu zneužívá, když v jeho bříšku opakovaně pašuje kokain z Jižní Ameriky do Británie. Při jednom letu ovšem letadlo havaruje uprostřed amazonské džungle (nejspíš vinou Dentona, který kouřil na záchodě) a Rosie s Dentonem jako jediní přeživší bloudí liduprázdnou houštinou. Vlastně ještě se Spoďárem, což jsou Rosiiny kalhotky, rovněž obživlé, mluvící a přemýšlející. Spoďár zároveň představuje hlavního padoucha celého komiksu – je vyrobený v Číně a spřádá zlodějské i vražedné plány.
Je tedy jasné, že Náraz je plný drsného černého humoru, explicitního sexu, nepravděpodobných setkání a krkolomných zvratů. Přitom jeho kresba jako by patřila do časopisu pro nejmenší děti. Denton je naivně vyhlížející mazlík a Rosie a její kamarádky také působí celkem roztomile, minimálně než promluví a svléknou si kalhotky. Kouzlo Cowdryho komiksu tkví i v tom, že ošklivé věci v něm vyhlížejí zprvu celkem neškodně. Druhým zajímavým prvkem je narušování monochromatických ploch, které svou jednoduchostí a tlumenými barvami nejprve působí uklidňujícím dojmem. Pak ale autor tváře svých hrdinů poseje odřeninami, jizvami a špínou po pádu letadla, vyrážkou po tropické nemoci či alergii nebo cákanci krve. I pouhé mytí obličeje v závěrečném bezeslovném epilogu, který možná trochu zpochybňuje předchozí děj, působí znepokojivě, když na obličeji ulpívá příliš velký a příliš nápadný počet kapek vody.
Humorný, bláznivý i děsivý příběh postrádá zřejmý smysl i vyústění – s vypravěčem Dentonem vlastně zůstáváme v nejistotě, co se stalo s jeho paničkou, přičemž část jejího příběhu, kterou Denton nemůže znát, nám sice odvypráví, ale ustřihne ji v nejlepším a už ji nedopoví. U stále ještě dosti mladého autora zde váháme, do jaké míry jde o záměr a do jaké míry o vypravěčskou nejistotu. Totéž platí o trochu zbytečném epilogu.
I tak je ale Náraz vítaným osvěžením české komiksové nabídky, kde se undergroundové komiksy objevovaly v minulých desetiletích častěji, byť doposud s nijak výrazným úspěchem.
Kupte si knihu:
Podpoříte provoz našich stránek.