Saara Turunen
Turunen, Saara

Saara Turunen

Finská dramatička a divadelní režisérka Saara Turunen (1981) je známá svým odvážným a přímým stylem. Ve všech jejích textech najdeme provokativní témata, princip opakování, fascinaci obrazem, jeho pravdivostí a iluzorností.

Finská dramatička a divadelní režisérka Saara Turunen (1981) je známá svým odvážným a přímým stylem. Absolventka helsinské divadelní akademie Teatterikorkeakoulu pracuje na volné noze ve Finsku a v zahraničí.

Dosud nejúspěšnější hrou Saary Turunen je drama Králíček (Puputyttö, 2007), které bylo přeloženo do jedenácti jazyků a podle něhož vznikla také stejnojmenná rozhlasová hra. V Mexiku Králíček vyšel knižně v edici Paso de gato jako vůbec první drama přeložené z finštiny. V české premiéře hru uvedlo divadlo LETÍ 25. dubna 2013 ve Studiu Švandova divadla (režie Natália Deáková, překlad Alžběta Štollová). S tímto pražským divadlem se pojí i vznik hry Přízrak obyčejnosti (Tavallisuuden aave, 2015), kterou Saara Turunen napsala jako dárek pro divadlo LETÍ k jeho 10. výročí. Dalším významným textem Saary Turunen je drama s faustovskými, kafkovskými a pygmalionskými motivy Broken Heart Story (2011).

Ve všech textech Saary Turunen najdeme provokativní témata, princip opakování, fascinaci obrazem, jeho pravdivostí a iluzorností. Turunen klade důraz na detail, pohyb a prodlévání. Upřímnost a soucit jsou jí stejně vlastní jako cynický nadhled. Silné vizuální podněty umocňuje slovo, především rytmus řeči postav a poetický jazyk. V úvodu dramatu Králíček je to postava „Já“, která říká: „Vidím rozmazaně. Ve skutečnosti nevidím nic. Jen všechny tyhle obrazy, které probíhají kolem nás rychleji než život.“

Prožití, zachycení a reflexe „této chvíle“ jsou náplní vnitřně propojených obrazů, ze kterých se skládá nejen drama Králíček, ale také další autorčiny texty. Sled „několika chvil“ vytváří prostor pro sebereflexi hlavní postavy, kterou bývá pohádkově toužící, drsná i agresivní mladá žena, připravená k novým hrám, výhrám i prohrám. Hledá vlastní identitu a soulad s lidmi v blízkém okolí. Neustále pátrá po důvodech svojí osamělosti. V Králíčkovi se ptá, zda proti násilí stojí čistota, zda lásku nutně vyvažuje samota. V Přízraku obyčejnosti uvažuje, co dělat, když kolem sebe i v sobě nalézá tolik nenávisti. Jaký azyl člověku vlastně zbývá? V Broken Heart Story zkoumá, za jakých podmínek lze ještě tvořit a milovat, dá-li se změnit realita, ve které žijeme.

V roce 2015 Saara Turunen debutovala jako prozaička. Její román Rakkaudenhirviö (Netvor lásky, nakl. Tammi) získal cenu největšího finského deníku Helsingin Sanomat za nejlepší debut roku. Ani v něm autorka nezapře, že je bedlivá pozorovatelka, která má příběhem zrání mladé ženy s autobiografickými rysy na mysli především společenskou kritiku Finska či jakékoli jiné země, kde bují sebeklam, nepochopení a netolerance.

Portrét

Spisovatel:

Zařazení článku:

beletrie zahraniční

Jazyk:

Země:

Témata článku: