Svědkové budoucího času
Autor v sérii devíti rozsáhlých esejů interpretuje myšlenkový vývoj významných židovských myslitelů 20. století s důrazem na otázky týkající se židovské identity: zjevení a zákon, naděje a spása, úcta k jinakosti a zákaz zobrazování.
Tematické rozpětí Bouretzovy rozsáhlé trilogie je značně široké, sahá od novokantovského systematika Hermanna Cohena přes filozofickou teologii Franze Rosenzweiga či Martina Bubera, svébytný marxismus Waltra Benjamina či Ernsta Blocha, kabalistická zkoumání Gershoma Scholema či politickou filozofii Leo Strausse až po úvahy nedávno zesnulých filozofů Hanse Jonase a Emmanuela Lévinase. Podle Bouretze měli tito židovští myslitelé společné to, že v epoše „světa bez kouzla“, „smrti Boha“ a destrukce rozumu jistým způsobem zůstali věrni metafyzice, i když každý po svém: kupříkladu Benjamin (a jeho „přeživší bratr“ Bloch) fragmentárně, Buber odlehčeně, a konečně Scholem – který občas předstírá, že je jen nestranným historikem – stroze. Podle Bouretze se tito filozofové, i když někteří z nich v tomto směru cítili jisté pokušení, nikdy nepodvolili touze nahradit Boha člověkem na poli psychologie, světem na poli sociologie, a navrátit tak „žezlo spravedlnosti dialektickému materialismu a žezlo milosrdenství psychoanalýze“.
Samotný název celého díla pochází ze zlomku jednoho textu W. Benjamina z roku 1927 : „Člověk vznáší nářek nad stvořením a nad nesplněným slibem příchodu Mesiáše. Soudní dvůr ovšem rozhodne, že vyslechne svědky budoucnosti, a předstupuje tedy básník, který ji cítí, sochař, který ji vidí, hudebník, který ji slyší a filozof, který o ní ví. Jejich svědectví se rozcházejí, ale všechna svědčí o budoucím příchodu Mesiáše. Soud se neodvažuje přiznat svou nerozhodnost. Nakonec všichni porotci prchnou, na místě zůstane jen žalobce a svědkové.“ Pokud vám tento text připomíná Franze Kafku, není to podobnost čistě náhodná: právě Kafkovo jméno se v prvním a druhém díle vyskytuje velmi hojně, protože interpretaci jeho díla se věnovali Benjamin, Scholem i Buber. Jelikož ale publikace Svědkové budoucího času nemá bohužel jmenný rejstřík, upřímně dodávám, že zasvěcený, přehledný a srozumitelnější úvod do problematiky Kafkova vztahu k židovství čtenář najde v nedávné knize Jak porozumět Kafkovi od Hanse Dietera Zimmermanna. Tím ovšem od Bouretzova díla nechci nijak odrazovat: trpělivý čtenář v něm najde poučení nejen o výše vyjmenovaných mužích, ale i mnoha dalších, které autor vetkal do širokého esejistického proudu svého vyprávění, z nichž mnozí pocházeli z Prahy, například první ředitel Židovské národní knihovny, první rektor jeruzalémské Hebrejské univerzity a Buberův a Kafkův přítel Samuel Hugo Bergmann. S výjimkou Buberova životopisu a dílčích vzpomínek G. Scholema přitom souhrnně o životě žádné z devíti osobností představených v souboru nic česky nevyšlo, i když jejich dílo bylo s českým prostředím mnohonásobně spjato: nejen prostřednictvím Kafky, ale třeba v případě Scholema tím, že psal o pražském Golemovi, o symbolu Davidovy hvězdy, který se podle něj jako znak židovské komunity začal prvně používat právě v Praze v 17. a 18. století, odkud se rozšířil i do dalších obcí na východě i na západě, nebo o Praze jako centru „frankismu“, podle Scholema kacířské nauky paradoxně hledající v odpadnutí od víry výraz pravé, ryzí víry. A u Bubera, ke kterému se ovšem Bouretz vyjadřuje značně kriticky a kterého nijak neglorifikuje, jde o pouto přímo osobní: svoje přednášky Tři řeči o židovství, které jej proslavily, totiž pronesl v letech 1909 - 1911 právě v Praze, kam Buber přijel na pozvání židovského studentského kroužku Bar Kochba. Buber se několik let předtím stáhl ze stranického zápolení a šel osamělou a těžkou cestou znovuobjevení chasidismu. Právě jeho pražské vystoupení, od něhož letos uplyne sto let, znamenalo prolomení této jeho vědomé odloučenosti a v kontextu celého jeho života zaujímá výrazné místo. Je tedy velmi chvályhodné, že Bouretzovo čtenářsky nesporně náročné dílo se dočkalo i českého překladu a že vyšlo právě v Praze.
Kupte si knihu:
Podpoříte provoz našich stránek.