Ambice třetí říše nesahaly jenom k územním ziskům a nadvládě, ale obrátily se také ke kulturnímu dědictví evropských národů. Husemann pohlíží na druhou světovou válku optikou dobrovolníků, kteří se snaží uchránit umění z pařížského Louvru před chtivými prsty nacistů, a zároveň pokládá zásadní otázku: je umění cennější než lidský život?

Recept na dobrodružný historický román se zdá jednoduchý a právě v tom často spočívá jeho úskalí. Čtenář je rád překvapen náhlými zvraty, ale většinou je také očekává. Proto autor musí přijít i s něčím jiným, co udrží pozornost a přízeň. S čím tedy přichází Dirk Husemann?

Úkol proniknout na území obsazené nepřítelem a přinést odtud vzácný či důležitý předmět patří k nejstarším zápletkám dobrodružných románů. Jak by v této situaci obstála posádka první vikinské lodi, která se kdy plavila po Středozemním moři, spekuluje německý spisovatel a archeolog.