Po světovém úspěchu románu Vyměřování světa se Daniel Kehlmann vrací s novým historickým románem, tentokrát z období třicetileté války. Je to příběh kejklíře Enšpígla, postavy ze světa na pomezí historie a magie, fikce a reality.
Daniel Kehlmann
Několikadenní zimní dovolená, osamoceně stojící chata v horském svahu, mladý manželský pár a jejich čtyřletá dcera. Z podobných ingrediencí vznikají humorné romány o strastech rodičovství i komorní vztahová dramata. Daniel Kehlmann si vybral spíše druhou možnost. V útlé novince Du hättest gehen sollen zavítal do hájemství hororu.
Zatímco u nás se Daniel Kehlmann na sklonku roku 2009 (do roka od vydání německého originálu) připomněl svým „románem v devíti příbězích“ nazvaném Sláva, ve svém mateřském jazyce se tou dobou opět přihlásil ke slovu povídkou Portrét Leo Richtera.
V roce 2005 vydal třicetiletý Daniel Kehlmann (*1975) román, který se zapsal do moderních dějin německé literatury jako jeden z nejúspěšnějších titulů posledních padesáti let.
„Román bez hlavní postavy! Chápeš to? Kompozice, spojovací prvky, oblouk, ale žádný protagonista, žádný hrdina procházející dějem.“
„Zajímavé,“ konstatovala Elisabeth unaveně.
V polovině ledna přibyla mezi novinkami německy psané literatury kniha Daniela Kehlmanna: Ruhm. Ein Roman in neun Geschichten. Přeložme si pracovně její titul jako Sláva. Román v devíti příbězích a připomeňme, že pochází od autora světového bestselleru Vermessung der Welt.
Za půl roku v Andalusii prozkoumal Humboldt všechno, co nemělo nohy a strach, aby před ním uteklo. Měřil barvu nebes a teplotu blesků, vážil jinovatku, ochutnával ptačí trus, naslouchal třesům země a sestoupil do jeskyně mrtvých...
Svým posledním románem Vyměřování světa pronikl v letošním roce Daniel Kehlmann, známý i v Čechách díky románu Mahlerův čas, na špičku německé literatury a stal se nejen oblíbencem kritiků, ale i čtenářů.
Devětadvacetiletý Kehlmann patří v Německu a Rakousku, kde nyní žije, k uznávaným autorům. Debutoval před sedmi lety románem Beerholms Vorstellung (Beerholmova představa). Novelu Mahlerův čas následovaly dva další romány Der fernste Ort (Nejvzdálenější místo) a Ich und Kaminski (Já a Kaminski).
Já a Kaminski je kousavá až zlá satira na kulturní provoz v současném výtvarném umění. V románu se zkříží osud dvou mužů, a oba přijdou o své iluze.