The Other Hand
Jak málo stačí, aby se obyčejný, nudný předměstský život zvrtnul ve velikou tragédii. Hrdinka Cleavova debutu Žár přijde díky teroristům o malého synka a manžela a následně se velmi nezvyklým způsobem pokusí vyrovnat s jejich ztrátou.
Každý z nás si v sobě nese nějakého toho kostlivce ve skříni. Tu menšího, tu většího. Ve většině případů jde o čistě osobní záležitost, která nemusí nutně ovlivňovat život nikoho jiného než dotyčného jednotlivce. Britský prozaik Chris Cleave se právě na takové kostlivce zaměřil, a to nejen ve svém debutu Incendiary (česky pod názvem Žár, NLN, Praha 2006), který proslul v první řadě jako skoro až neuvěřitelná předpověď teroristického útoku na Londýn v roce 2005, ale v mnohem větší míře ve svém druhém románu The Other Hand (2008). Jak málo stačí, aby se obyčejný, nudný předměstský život zvrtnul ve velikou tragédii. Hrdinka Cleavova debutu Žár přijde díky teroristům o malého synka a manžela a následně se velmi nezvyklým způsobem pokusí vyrovnat s jejich ztrátou. V případě Andrewa a Sarah O´Rourkeových je klíčovou událostí, jež navždy změní jejich život, banální pokus o manželský smír v podobě exotické dovolené.
Novinářské manželství Sarah a Andrewa prochází krizí. Sarah prožila krátký a nijak významný románek se škrobeným státním úředníkem Lawrencem, a nebýt toho, že na něj Andrew přišel, asi by tento její další život nijak výrazně nepoznamenal. Oba se rozhodnou udělat si druhé líbánky a Sarah na základě reklamního letáku navrhne pobyt na nepříliš turisticky vyhledávaném pobřeží Nigérie. Z počátku poklidná dovolená v ostnatým drátem obehnaném resortu se však promění v jednu velkou noční můru v okamžiku, kdy se oba manželé vydají za chráněné zdi letoviska a na pláži se setkají s dospívající Little Bee pronásledovanou ozbrojenci s mačetami. To, co v první chvíli přijde oběma aktérům jako scéna z nějakého „béčkového“ akčního filmu, je bohužel mnohem skutečnější, než by čekali. Navíc je toto setkání postaví před velmi těžké rozhodování ne nepodobné tomu, jež musela podstoupit hrdinka slavné Sofiiny volby. Každý z nich se s touto zkouškou charakteru vypořádá po svém, následky si však ponese jejich celá rodina už jednou provždy.
Román je vyprávěn dvojí perspektivou: jednak jde o jakousi zpověď Sarah, která se retrospektivně vrací ke svému manželství a samozřejmě i k onomu osudnému odpoledni, zároveň je to také příběh nigerijské běženkyně Little Bee, která poté, co díky Sarah zázrakem přežila masakr na pláži, utekla ze země a zamířila za jedinými lidmi, kterým mohla, jak se naivně domnívala, věřit: za Sarah a Andrewem. Po dvou letech, jež strávila v běženeckém táboře a která zasvětila studiu angličtiny a snaze stát se skutečnou „Britkou“, se jednoho krásného rána zjeví na prahu domu O´Rourkeových. Zatímco pro Sarah představuje Little Bee do určité míry šanci, jak se s traumatickým zážitkem vypořádat, Andrew v ní vidí jen přízrak, jenž přišel, aby mu připomněl jeho osudové selhání.
Román The Other Hand je především dílem o osobní statečnosti, která se nemusí nutně projevovat velkými hrdinskými činy, ale mnohdy na první pohled triviálními rozhodnutími, jež mohou, aniž by to dotyčný tušil, zachránit život někomu druhému. Zároveň je to na dnešní literaturu zaplavenou velkým množstvím tzv. postkoloniálních děl vycházejících primárně z imperiální minulosti Británie nezvykle syrová konfrontace dvou světů: toho západního, uzavřeného ve slonovinové věži a často zcela hluchého k hrůzám, jež se dějí v tom druhém, tzv. rozvojovém. Ani Cleaveovo líčení imigračních praktik na území Velké Británie není zrovna idylické. Jak vidno, od časů prvních imigrantů se toho příliš nezměnilo a postoj majoritní společnosti k běžencům jakbysmet. Hlavně je však román The Other Hand velice krutou studí náhody. V případě tragického osudu Little Bee jde sice zpočátku o události, které nemůže ona sama nikterak ovlivnit a které nejsou rozhodně dílem náhody – vděčí za ně lidské krvelačnosti a bezcitnosti a politickému chaosu ve své vlasti. Když se však zdá, že se v jejím životě konečně vše v dobré obrátí a ona bude mít šanci zapomenout na to zlé, co ji dosud potkalo, postaví jí škodolibý osud do cesty zdánlivě neškodného protivníka: malého synka Sarah Charlieho, andílka v batmanovském obleku, který ve vší dětské nevinnosti způsobí další pohromy: její deportaci a následně i poslední tragedii malé Little Bee.
Chris Cleave není žádným velkým inovátorem, nejde cestou literárních experimentů, nepohrává si se stylem ani žánry. Pomocí prosté er-formy svým čtenářům servíruje pohnutý životní příběh jedné dospívající dívky, které nebylo přáno dosnít svůj sen až do konce. Jak už je u Cleava zvykem, stojí toto dílo hlavně na propracované psychologii postav. Jeho hrdinové jsou skuteční, z masa a kostí, chybují, kají se, snaží se odčinit své předchozí hříchy. Ne vždy se jim to ale podaří a někteří za své chyby zaplatí i víc, než je zdrávo. I proto není román The Other Hand zrovna oddychovým čtením, spíš je to kniha, po jejímž přečtení si nejeden čtenář asi položí podobnou otázku jako Andrew: Zda by i on v takové zkoušce obstál.