Romský rapper Gipsy naplňuje poslání hip-hopu
Trvalo to dost dlouho, ale i přesto už můžeme říci, že tuzemský hip-hop zažívá boom. Mezi MC´s formacemi, které chtějí být slyšet i mimo úzký okruh old school, momentálně patří Super Croo a Syndrome Snopp.
Trvalo to dost dlouho, ale i přesto už můžeme říci, že tuzemský hip-hop zažívá boom. Momentální popularitě ovšem předcházely roky tápání a neohrabaných pokusů vykouzlit sound, který by se rovnal tomu zahraničnímu, a obsah, který by byl výsostně místní. Importovat hudební styl, zvlášť pokud je hlásnou troubou určité sociální nebo etnické skupiny, je totiž tricky business. Jenomže jak naroubovat třeba afroamerickou obžalobu systému a karibské rastafariánství na českou realitu s radikálně odlišnou historií, aniž bychom byli směšní?
První, kteří se o to pokusili, byli na začátku 80. let Manželé se skladbou Jižák, když za kulisy severoamerických velkoměstských ghett dosadili české sídliště a industriální scenérii postkomunistických urbanistických celků. V první polovině 90. let se pak k odkazu Jižáku přihlásili Peneři Strýčka Homeboye a www a brzo také Coltcha. Společně položili základ - takzvanou old school, která už dnes patří k legendárnímu pravěku českého hip-hopu. Současná scéna už je zase o krok dál. Mezi MC´s formacemi, které chtějí být slyšet i mimo úzký okruh old school, momentálně patří Super Croo a Syndrome Snopp. Jsou jiní než ostatní – Phat ze Super Croo má vhled i inteligenci, což ve svých textech maskuje nehoráznými obscenitami. MC Gipsy z druhé party zase vnáší na scénu rozměr rasového konfliktu, který je pro hip-hop charakteristický, čímž se výrazně blíží k původnímu smyslu hip-hopu jako lamentace a kázání v jednom.
Zaměřme se na Gipsyho sólový projekt Kalo rikonos (Černý pes). Už samotný název – Ya Favourite CD Rom – naznačuje, že Gipsyho jeho etnická příslušnost neomezuje, ale naopak motivuje, a že nad ní neroní slzy, ale hlasitě se chechtá. V intru jsme svědky vykrádačky auta. Dva zloději páčí rádio a jeden nadává druhému, že mu to trvá a je zbytečně opatrný. „Kdo by co slyšel? Co si myslíš, more, gádžové jsou blázni, v pět ráno vstávaj do práce!“ Podobně ironicky vyznívá většina nehudebních vstupů, přičemž určitým leitmotivem je emigrace do Kanady a reakce tamních úřadů na příliv evropských Romů. Gipsy paroduje většinu známých stereotypů o Romech, počínaje kriminalitou a intonací konče. "Život Romů není snadnej/ volní jako ptáci, ale nikdy nemaj´ napilno/ život Romů/ Romáci jedem!/ je to divnej život cikánskej," zpívá se ve volném českém překladu v refrénu úvodní skladby Life of Roma. V skočné Čhavale Romale se zase s úšklebkem svěřuje, že "…nám všechny národy říkaj Ne!/ nikdo nás nemá rád/ a tak musíme jít".
V jeho textech se volně mísí rapperská angličtina s romštinou a slovenštinou. Angličtina je to hodně osobitá se slušnou slovní zásobou, ale útržkovitou gramatikou. Není divu – Gypsy se učil poslechem od svých amerických zaměstnavatelů a později britských známých z branže. Úplnému vzdělání kromě jiného zabránil i rok, který v 15 prakticky strávil na ulici, když se rodina vystěhovala z Prahy a on odtud odmítal odejít, aby neztratil kontakt s muzikou. Tuto zkušenost reflektuje v textu Rest in Peace, který patří k repertoáru Snydrome Snopp. V další skladbě SS se zamýšlí nad životem menšiny, ze které vzešel: "Odmalička vstávám/ do rána plnýho předsudků/ plnýho strachu a vskutku/ mám proč se obávat dne...jó, měl jsi pravdu/ Martine Luthere".
Sdělení třiadvacetiletého Gipsyho jsou hutná, závažná a přitom nevážně podaná a jeho nahrávka má jednoznačně západní, ale autentický zvuk. Melodické linky a silné refrény sám MC odvozuje od svého původu, patrný je ale také vliv Eminema, kterého rád poslouchá. „Fakt ho cením, možná jsem komerčák, ale tenhle rapper to má v hlavě srovnaný,“ nechává se slyšet. Není bez zajímavosti, že když v březnu Gipsy doprovázel senegalské hip-hopové trio Alif na turné Brno-Praha-Plzeň, vystupoval s dobře známými romskými muzikanty Vojtěchem Lavičkou (housle) a Vladimírem Demeterem (kytara). Zapojením akustických nástrojů a nestandardních samplů posouvá Gipsy hip-hop blíž k živé hudbě, uvolňuje prostor pro lidský faktor a přitom se paradoxně hlásí k afroamerickým kořenům, ze kterých tento žánr původně vzešel. Politickými texty a jedinečným hudebním pojetím tak pomáhá vytvořit čistě středoevropský hip-hop, který je tu právem doma.
Rapper Gipsy na sólovém albu 'řeší' romskou otázku, článek Pavla Vondry na stránkách BBC Czech.com
Gipsy - Hip hop umožňuje dát všechno do souvislostí, rozhovor M. Slezáka a J. Šídy na freemusic.cz
vyšlo: Reflex 20.5.2005
na iLiteratura se souhlasem autorky