Čtveřice delších povídek hororového mistra se tentokrát obejde bez nadpřirozených strašidelných monster a lekacích scén. A občas dokonce opatrně zamíří i k vážnější literatuře.
Joe Hill
Komiks Zámek a klíč svým finále prokazuje mimořádnou promyšlenost příběhu. Více než o sérii, jaké jsou v komiksovém médiu obvyklé, jde o vynalézavě komponované součásti jednoho sevřeného celku. Vyjevuje se to až v závěrečných svazcích, které zdánlivě pokleslý teenagerský horor povyšují na špičku svého žánru.
Třetí pokračování příběhů rodiny Zámkových v jejich novém hororovém domě má charakter spíše udržovací. Místo rozvíjení starých zápletek série spíše otevírá a ukončuje zápletky nové. Ale děje se tak chytře, působivě a obrazově brilantně.
Horor v posledních letech degradoval do subžánrů populárních především mezi pubertálním publikem. Série Zámek a klíč naproti tomu přináší psychologické mrazení hororů staré školy, samozřejmě poučené. Příběh je důmyslně rozvržený, kompozice už při druhém dílu začíná vzbuzovat úctu. Škoda, že v Hlavohrátkách se toho stane tak málo.
Horor o fantomovi, který zabíjí rodiče a unáší jejich děti do zdánlivě idylického světa věčných Vánoc, je prvním rozsáhlým románem Joe Hilla, u jehož jména se stále ještě objevuje, že jde o syna Stephena Kinga. Vánoční říše ukazuje, že Hill oslovuje trochu jinou generaci čtenářů: nerdy a geeky a jejich prožívání světa skrze popkulturu.
Ačkoliv dlouhý titul knihu jasně odkazuje do žánrové škatulky, za horor by se dala označit pouze třetina zde obsažených povídek. Hillovy rafinované povídky sice nejsou vždy dokonalé, ale pokaždé mají zajímavý nápad i provedení. A jako celek sbírka sympaticky zpestřuje nabídku na domácím trhu s fantastikou.
Hororový komiks Zámek a klíč obstojí i bez širší znalosti žánru. Pochmurná kresba a depresivně vyznívající příběh mohou zaujmout i běžného čtenáře. Jde o poctivé vyprávění, které již známé možnosti komiksové řeči využívá na jedničku.