Pokud se odvážíme vůbec říct, že běžný český divák zná většinu Pasoliniho filmů, nemůžeme nic podobného tvrdit o ostatních oblastech autorovy tvorby.
Pier Paolo Pasolini
Pasoliniho eseje ve své době působily na italskou literární společnost velice provokativně: kontroverzní italský spisovatel a režisér často píchl do vosího hnízda. Podobný pocit z těchto nelehkých, zato pronikavých a upřímných textů budou mít pravděpodobně i čeští čtenáři.
Podle všeho měl ztracený rukopis vyjasnit vraždu Enrica Matteiho i samotného Pasoliniho. V Itálii se tedy současně rozhořela debata o znovuotevření nevyřešeného případu vraždy Piera Paola Pasoliniho.
Epizodická skladba románu Pasolinimu umožňuje plasticky zobrazit život v ulicích Říma v celé jeho pestrosti a složitosti, přičemž díky jednotnému prostoru a stejné společenské vrstvě, ze které darmošlapové pocházejí, si román udrží svoji celistvost.
Služka, syn, matka i dcera podlehnou svodům vykupitele, jenž má ale v sobě i cosi ďábelského a destruktivního.
Pasolini miluje bídný a chudý život plný citů a vášní, který ale jako jediný může zůstat zbaven měšťácké přetvářky a jemuž zůstane autentičnost, protože je prožívaný upřímně a z celého srdce.
Máme možnost v těchto týdnech vidět na obrazovce České televize cyklus filmů Piera Paola Pasoliniho, zahájený jeho Dekameronem
Pokud se rozhodnete navštívit Řím a máte více času, stojí za to se podívat také do nedaleké Ostie