CD, knihy i náhrobní kameny
Přepychově upravená a invenčně sepsaná kniha komplexně mapuje dějiny českého grafického designu, jeho současnost i vyhlídky, a to i v oblastech, kde jeho přítomnost běžně nevnímáme. Přibližuje, jak spolu vizuálně komunikujeme formou univerzálně srozumitelných orientačních systémů tak, aby fungování společnosti bylo na globální úrovni co nejplynulejší. Nebo se to alespoň učíme.
Jak se vyvíjel český grafický design a jak se v současnosti projevuje ve vizuální identitě měst, turistickém značení, při úpravě knih, ale třeba i v církevním prostředí nebo na hřbitově? Které prezidentské podpisy na československé ústavě jsou antedatované a které dodatečně vlepené? Jak tvůrci filmových plakátů postupovali, když daný film vůbec neviděli a museli se orientovat jen podle názvu? A jaká byla vizualita sametové revoluce?
Odpovědi přináší kniha Identita: Příběh českého grafického designu sepsaná kolektivem autorů pod vedením teoretičky designu Lindy Kudrnovské (1977). Sestává z tematických esejí, rozhovorů s tvůrci i mnoha barevných ilustrací doprovozených jejich pečlivou analýzou. Navazuje přitom na výborný dokumentární cyklus České televize.
Přežití a orientace
Autoři zkoumají, jak se při působení grafického designu na člověka uplatňují starší, etologické mechanismy, jak s nadsázkou popsal třeba typograf, grafický designér, malíř, ilustrátor, hudebník, spisovatel a pedagog František Štorm: „Silueta v přírodě je otázkou přežití, silueta orlích křídel je srozumitelný signál pro hraboše na louce a silueta jedné modelky na UMPRUM byla kdysi signálem pro mě, abychom nevymřeli.“
A především se z různých úhlů důkladně zabývají tím, co to vlastně grafický design. Jedna definice ho například popisuje jako „zprostředkovávání informací vizuálním způsobem“. Grafický designér, písmař a pedagog Radim Peško (1976) dodává, že grafický design určitě nezachrání biodiverzitu ani nezabrání klimatické změně. Ovšem „může lidi naučit rozeznávat zdroje, orientovat se v tom, odkud informace pocházejí, a na základě toho pak třeba činit lepší rozhodnutí v každodenním životě. Být vzdělanější, ohleduplnější, všímavější“.
Ke svému oboru naštěstí autoři nejsou nekritičtí. Připouští, že umnými vizualizacemi lze maskovat faktickou vyprázdněnost: „Vidina značky dokáže simulovat realitu, aniž by nastavené parametry organizace, výrobku nebo služby dokázaly naplnit její obraz.“ A připomínají fenomén tzv. debrandingu, což je cílevědomé odstraňování vizuálních atributů značky. Což si ovšem mohou dovolit jen ty firmy, které mají dostatečně velké renomé a pověst a nemusejí vynakládat takové úsilí na vizuální prezentaci.
Vizuální nacionální bitvy
Historické pasáže připomínají, že česká zkušenost a tradice 19. století byla poněkud specifická: „Naše kultura je spíše hudební, jazyková a literární, rozhodně více než vizuální.“ Nicméně česko-německé soupeření probíhalo i na vizuální rovině. Nacionalismus českých firem, které se snažily apelovat na uvědomělost „českého spotřebovatelstva“, se projevoval i vlasteneckými hesly i obrazy. Například Kolínská továrna na kávové náhražky, která zakladatele svého podniku charakterizovala jako upřímné vlastence čelící „cizácké nenasytné soutěži“, používala „tovární značku“ v podobě sokola třímajícího ve spárech balíček cikorky. V inzerátech se představenstvo závodu obracelo nejen k dospělým zákazníkům, ale také k nejmenším dětem, které občas samy pořizovaly drobné nákupy, aby jim poradilo, jak v regálech obchodů podle obrázku na obalu spolehlivě identifikovat (zaručeně českou) Kolínskou kávu.
Větší pozornost je ale v knize věnována době nesvobody. Přestože se snad všichni oslovení vyjadřují v tom smyslu, že by se do oněch časů nechtěli vrátit ani na den (tedy pokud je zažili), rozhodně jejich soudy nejsou černobílé. Typograf, tvůrce písma a vysokoškolský pedagog Rostislav Vaněk (1945) připouští, že tehdy existovala jedna výhoda: v oboru nebylo tolik fušerů a amatérů, kteří by mohli jen tak zničehonic dělat grafický design. „Jak minulý režim selektoval lidi, tak selektoval i výtvarníky. Jen ti, kdo prošli odbornou průpravou na středních nebo vysokých školách, mohli pracovat na volné noze. Samozřejmě to odnesli lidé, kteří se na školy nedostali třeba z politických důvodů,“ podotýká k tomu.
V té době rovněž býval celkově menší vizuální smog, takže snímky před rokem 1989 ukazují veřejnou tvář města bez jakýchkoli vizuálních „excesů“, skoro takovou, jak byla navržena urbanisty: „Jen sem tam ve výkladu či na štítu nápis oslavující režim.“ Současně je ovšem možné tvrdit, že předrevoluční vzhled měst charakterizovalo „vizuální vakuum“, které se pak ale až příliš horečnatě a neregulovaně zaplnilo: „Volné zdi se proměnily v reklamní plochy. Každý nový podnikatel o sobě chce dát vědět; veřejný prostor jako rukojmí, místo nikoho určené k drancování.“
Polistopadové úspěchy i pády
Když ovšem člověk z ulice vstoupí do soudobé české restaurace či kavárny, naskytne se mu jiný, často povzbudivější pohled. Tyto prostory se totiž k radosti autorů proměňují v multifunkční centra s vytříbeným a jedinečným stylem. Z jídla a pití se tak stává životní styl, na který pozitivně reaguje i grafický design. Vzniká tak spirála, která pomáhá zlepšovat českou gastronomii jako komplexní celek obsahové i formální kvality: „Je-li někde změna společenského paradigmatu opravdu patrná, je to právě v gastronomii.“
Kniha upozorňuje i na další konkrétní úspěšné počiny a obecnější nadějné trendy z doby po sametové revoluci. Připomíná nové logo Zlína, které se snažilo „citovat“ meziválečné lokální tvarosloví: čtvereček vychází z rastru Baťových domků, použitá minuska „z“ na začátku slova a tečka na konci odkazují na rozvoj avantgardní typografie i architektury se Zlínem spojený.
Dalším dobrým příkladem grafického designu je jeho užití v Národní technické knihovně v Praze. Základní myšlenkou tamního vizuálního systému bylo zprostředkování technických faktů, které osciluje na tenké hranici mezi doslovností a dada. Návštěvník se dozví, jaká je hmotnost budovy, nadmořská výška druhého patra, tlak v trubkách nebo délka elektrických rozvodů. U ikony výtahu najde informaci o rychlosti pohybu zařízení, schody mají kóty s přesnou výškou a individuální studovny jsou označeny písmeny IQ. Tato „číselná kabala“ přitom na studenty skvěle funguje: „I po dlouhé době od otevření knihovny je studovna s číslem IQ 34 v poměrně intaktním stavu a o její neoblíbenosti vypovídají i statistiky návštěvnosti.“
Vyzdvihuje se i skutečnost, že zvláště nová česká písma se často ocitají v žebříčcích hodnotících nejlepší nové fonty a pravidelně získávají různá mezinárodní ocenění. Vidět plakát nebo knihu vysázenou českým fontem v Austrálii tak potěší, ale už nepřekvapí.
Publikace ovšem vyjmenovává i oblasti, které autoři pozitivně nehodnotí i proto, že nijak růžově nevidí dlouhodobé perspektivy daných médií. Kvalitnímu designu tištěných periodik se tak „v našich končinách z mnoha různých důvodů příliš nevede a vzhledem ke klesajícím nákladům tohoto typu tiskovin nejspíš už ani nepovede.“ Podobně poklesla výroba obálek CD: „Kdysi slavný obor se teď musí spokojit s několika milimetry čtverečními na ikonkách streamingových aplikací.“
Trvalost a pomíjivost
Zdá se však, alespoň podle dosti radikálního vyjádření autorů, že pomalu končí i „samotná doba věcí“ v tom smyslu, že odcházejí možná poslední generace, které ještě toužily po fyzickém vlastnictví předmětů. Místo toho lidé stále ochotněji akceptují distanční vztah k majetku: „Nejdůležitější individuální i kolektivní bohatství – data, obrazy a informace – už téměř neuchováváme ve fyzické podobě.“ V knize ovšem najdeme i kapitolu věnovanou často pomíjivému designu digitálnímu.
Pokud je naopak někde design zaznamenán trvaleji, jsou to náhrobní kameny. Jako jsou hrobky s klasickou sochařskou výzdobou odrazem prvorepublikové nobility, nedávné hroby zbohatlíků, mafiánských bossů a celebrit jsou dle knihy dokladem „bizarní přebujelé vizuality přelomu tisíciletí“. I na místech jinak decentních a důstojných se tak občas objevují jakési zlacené mramorové chrámy doplněné pompézními artefakty připomínajícími atributy „novodobých svatých“. Politické změny v Československu do značné míry vymazaly typografickou paměť naší země, a tak zatímco v mnoha evropských zemích nejsou výjimkou instituce sídlící stabilně na jednom místě po mnoho desítek let často s původním nápisem na fasádě, u nás zůstávají jedním z mála míst s historickou typografickou kontinuitou právě hřbitovy.
V knize se jistě najdou slabší místa, například když autor kapitoly o propagandě a umění lhát tvrdí, že „masy lidí po celém světě využívají maximálně 10 % své mozkové kapacity právě k tomu, aby přežily každodenní bombardování informacemi“. Ve skutečnosti jde o vyvrácený mýtus; moderní neurověda soudí, že lidé používají prakticky celý mozek, přestože ne všechny jeho části jsou aktivní současně.
Celkově jde ale o vydařené dílo, které čtenáře nejen vzdělá v historii oboru, ale hlavně poučí, proč se vyhýbat designu, který manipuluje nebo zbytečně zhlcuje, a naopak jak smysluplně „číst“ ten užitečný.
Kupte si knihu:
Podpoříte provoz našich stránek.