Vztahy drobnokresbou
Poměrně rozsáhlý komiksový queer román se noří do vztahové meditace. Pomocí pevné černé linky a autentických dialogů plynule a s citem pro detail vykresluje rozcházení a sbližování uvnitř partnerského a rodinného svazku.
Ústředními postavami introspektivního komiksového příběhu o ženské intimitě jsou Ray a Bron. Jejich rozpadající se vztah se stává spouštěčem pro pitvu jiných podob lásky, než je ta partnerská, a také značně potlučených vztahů v rodině, převážně těch sourozeneckých, ale také mateřských.
Transgender Bron pochází ze silně nábožensky založené rodiny, ve které je pro ni těžké přijmout sebe sama. A tak utíká. Ale ani pětiletý vztah s Ray, „malou vzteklou Číňankou“, její psychické problémy nevyřeší. Po jeho rozpadu se Bron vrací k rodině, především ke své mladší sestře. Opětovně naráží na zarputilou neosobní matku a prostředí, ve kterém se neprojevují city, natož aby se tam o nich hovořilo. Ray se po rozchodu zase sbližuje se svou starší sestrou, svobodnou matkou Amandou.
Osmadvacetiletá/ý transgender komiksová/ý autor/ka a ilustrátor/ka Lee Lai, původem z Austrálie, velmi citlivě, přesně a pomocí detailů vykresluje napjatou atmosféru a křehkost vztahů. Chladnoucí vztah mezi sestrami například načrtne v pouhém gestu, jediným intimním vyjádřením podpory truchlící sestře je rozpačité plácnutí po rameni. Vypráví nejen pomocí kresby, ale i četných autentických dialogů.
V kontrastu s ostatními, spíše vratkými vztahy jsou nespoutanými emocemi a radostí nabitá setkávání páru s Amandinou dcerou Nessie. S ní přichází prvek přirozené divokosti, dětské hry a pohybu, které Lee Lai podtrhuje kresbou: postavy se mění v zubaté příšery s pusou od ucha k uchu a disponují nepřirozeně dlouhými končetinami. Zbytky citů se pak přelévají i do vztahu Ray a Bron.
Vedle černé linky kreslené pevnou rukou na bílé ploše je komiks laděný do chladně šedomodré. Zvolený vizuál podtrhuje křehkost tématu, přitom jej uzemňují tělesné dispozice ústředních postav. Pomocí pečlivé realistické drobnokresby zachycuje autor/ka Ray a Bron v románu fyzicky nepřikrášleně, s povislými prsy a varhánky na břiše. Sebezpytování a vztahy jsou ukotveny ve formální podobě komiksu, v její pravidelnosti, která zajišťuje plynulost čtení. Stránka je rozkouskována na čtyři políčka a občas se objeví celostránkové ilustrace.
Po zhlédnutí obálkové ilustrace a počátečních stran, na kterých se míhají tři znetvořené postavy stopující stříbrného psa, jež evokují spíše sci-fi, se komiks definitivně přehoupne do psychologické roviny a noří se do lidských vztahů s veškerou jejich (ne)všedností. Cesty ústřední dvojice se rozpojí a rozeběhnou po svých vypravěčských liniích, obě hrdinky utíkají ke svým sestrám. Silné a klíčové jsou dvě celostránkové kresby naproti sobě, ze kterých vyzařuje klid: Ray a Bron jsou na nich zachyceny v tichém souladu se svým sourozencem. Potkávají se během posledního rozloučení, ale také v rovině vzpomínkové, upomínající třeba na první hádku.
Pecka je tvrdá část, která chrání jádro plodu. Z touhy poznat druhého a rozlousknout jeho tvrdé jádro, se komiks překlápí k myšlence přijetí člověka takového, jaký skutečně je, jeho nejbližším okolím. Bez soudů a snah o nápravu. Komiks Pecka je vizuální intimní meditace, jeho dynamika spočívá ve vztahových dramatech, svádí ke zpomalení, ale přitom plyne čistě a neškobrtá.
Kupte si knihu:
Podpoříte provoz našich stránek.