Originální zloději?
Kleon, Austin: Kraď jako umělec

Originální zloději?

Vystoupit z davu a vyniknout se podaří jen tomu, kdo je originální. Austin Kleon prozrazuje bezmála deset triků, jak na to.

Opomineme-li extrémní případy, mají v současné době všichni víceméně rovné možnosti, aby získali vzdělání a práci a aby si pořídili – a naučili se využívat – technologické nástroje a pomůcky. O úspěchu a odlišnosti tak často rozhoduje především kreativita. A právě proto bychom neměli opomíjet zdroje informací, které rozšíření kreativních dovedností přímo slibují. K nim patří i v zahraničí dosti diskutovaná kniha Austina Kleona pojmenovaná Kraď jako umělec, kterou z anglické verze Steal Like an Artist: 10 Things Nobody Told You About Being Creative přeložil Michal Kašpárek a na český trh uvedlo nakladatelství Jan Melvil Publishing.

Austin Kleon, dnes úspěšný spisovatel, pracoval dříve jako webdesignér, copywriter i knihovník. Zatím stihl vydat tři knihy, přičemž Kraď jako umělec z roku 2012 byla druhá v pořadí a je to zřejmě Kleonův nejznámější titul. Věnuje se problematice originality a zároveň se zabývá otázkou, zda vůbec dnes může vznikat něco absolutně nového. Autor také slibuje, že prostudování deseti kapitol, jež publikace nabízí, z nás učiní kreativnější tvory. K tomu, aby byl člověk originální, není dle Austina Kleona zapotřebí mít vrozené dispozice, správnou výchovu ani vzdělání. Kdokoli z nás prý může vytvořit něco nového a inovativního. Kniha je proto určena úplně každému, nikoliv pouze vyvoleným lidem z tvůrčí branže.

Publikace Kraď jako umělec na první pohled zaujme svým nevšedním názvem. Přestože může vyznít tak, že cílem knihy je očerňovat umělce, autor to myslí trochu jinak. Hned zčerstva proto vysvětluje, že je třeba mít na paměti propastný rozdíl mezi neetickým plagiátorstvím a pouhou inspirací.

Stejně zrádně atraktivní je i zpracování této útlé knížečky, která má čtvercový tvar a skromné rozměry 152 × 152 mm. Rozsah je skromný, 160 stran. Ty se však bohužel zdají být vzdušnější, než je zdrávo. Pokud by totiž přinášely nanejvýš výstižný text, jistě by to stačilo. Jenže velmi brzy odhalíme, že obsah knihy je uměle nafukován nabubřelou grafickou úpravou: nestandardně časté odřádkování, mnoho poloprázdných stránek, obrovské nadpisy zaplňující značnou část strany, názvy kapitol zabírající zpravidla celou dvoustranu (při deseti kapitolách to znamená dvacet takto vyzdobených, ale obsahově v podstatě planých stran). To vše nahrává dojmu, že nám autor do krásného papíru zabalil jen nevýznamnou cetku, kterou takto vydává za něco víc, než čím doopravdy je.

Nezapomeňme ale, že kniha pojednává o principech kreativity a snaží se čtenáře inspirovat. Možná je proto nutné toto nezvyklé a trochu iritující zpracování vnímat jako oporu autorova záměru. Tomu nahrávají i různorodé a nutno říci, že velice povedené ilustrace, černobílé fotografie i citáty, jež v některých případech plnohodnotně zastoupí sáhodlouhé popisy či vysvětlování. Austin Kleon ostatně čtenáře přímo vybízí k aktivitě: k dispozici je několik zajímavých cvičení. Čtenáři se tak do rukou nedostávají strohé či nudné poučky, ale hezké a nanejvýš užitečné tipy. Nepřinášejí sice nic revolučního, ale mohou zájemce výrazně popostrčit na cestě za rozvíjením jejich tvůrčího já. Text je ostatně velmi srozumitelný, čtivý a chytlavý, čemuž napomáhá i dokreslení některých tvrzení různými názornými příběhy.

Publikace je určena zejména zvídavějším jedincům, kteří se na svět chtějí zkusit dívat jinak. Pro někoho může být poučná, těm, kdo se o tuto problematiku zajímají více, však moc nového nepřinese.

Kniha je k dispozici i v elektronické verzi. Zájemci se kromě toho mohou podívat i na autorovu přednášku na stejné téma, kterou přednesl na akci pořádané neziskovou organizací TEDxKC.

 

Austin Kleon: Kraď jako umělec. 10 věcí, které ti nikdo neřekl o kreativitě. Přel. Michal Kašpárek, Jan Melvil Publishing, Brno, 2012, 160 s.