Brutálně jemné komiksy
BRUTTO

Brutálně jemné komiksy

Tři české komiksy v jednom balení, to je nový počin nakladatelství Labyrint a další pokus, jak prosadit české obrázkové příběhy v mohutné zahraniční konkurenci.

Tři české komiksy v jednom balení, to je nový počin nakladatelství Labyrint a další pokus, jak prosadit české obrázkové příběhy v mohutné zahraniční konkurenci. Česká scéna je sice malá, ale ustavičně a horečně se vyvíjí. Jedná se ale o krok k české komiksové soběstačnosti, nebo jen o další marný pokus vyrovnat se západní tvorbě?

Labyrint pochopitelně nevolil žádné nováčky a z české komiksové scény pečlivě vybíral. Kdo se v komiksech trochu orientuje, zajisté již na jména Geislerová, GrusBaban s Maškem narazili. Patří u nás totiž k těm nejvýraznějším.

Podívejme se na nejdříve na Hrnec, autorský komiks Jiřího Gruse. Ten patří k hvězdám zdejší scény, jeho série Voleman dokonce vycházela na pokračování jako strip, Nitro těžkne glycerinem (scénář Š. Kopřiva) se dokonce jako jediný český komiks book dočkalo několikajazyčného vydání na západě.

Voleman přináší humorné okamžiky, ale tentokrát Jiří vyzkoušel přímo nakreslit komiksovou grotesku. Autobiografický příběh o tom, jak to dopadne, když se otec se synem snaží ohřát večeři, by jistě nezískal Eisnerovu cenu za scénář, ale jako etuda do nové edice Brutto se rozhodně hodí.

Příběh je to přímo grusovský. Hlavní hrdina - sám autor - v mezičasech jednoduchého příběhu ve volných asociacích uvažuje nad hlubinami kreslířského všehomíra (ó, jak nepatrnou chvíli vydrží tužce ostrý hrot), zatímco v oné přízemní rovině světa vezdejšího s překvapením zjišťuje, že už tři dny pro samé kreslení nejedl.

Následuje příběh hodný zpracování v Bakalářích. K tomu, abyste se smáli, ani není zapotřebí znát hlavního protagonistu, ale pokud jste se s ním někdy setkali, nemůžete zůstat na pochybách, že autorský subjekt a hrdina příběhu zde zcela jistě jedno jsou.

Dvojice Baban Mašek také nepatří k neznámým jménům. Proslavili se (tedy může-li se český komiksový autor považovat za slavného) trilogií Monstkabaret Freda Brunolda a v posledních letech sbírají za svoje vydařené scénáře jedno komiksové ocenění za druhým.

Tentokrát nechali spát svoje oblíbené hrdiny a na scénu přivádějí obtloustlého a tragického psychologa a sociologa Miloše Šlechtičnu, který se rozhodne pro jednou vynechat kecy a získat si zpátky studentku Hanku činy.

Vzhledem k tomu, že oba autoři milují absurdní situace, je jasné, že se nic nebude odvíjet obyčejně. Poměrně civilně se odvíjející příběh, který se odehrává v pražské Divoké Šárce, se záhy mění v bizarní vyprávěnku jako vystřiženou z tripu na LSD, která je svým zvláštním znepokojujícím způsobem možná ještě vtipnější než Grusův Hrnec.

Je tu ovšem i možnost, že se jedná o intelektuální rádobyvtipný příběh těžící z tradice druhořadých hororů, který nepřináší nic nového než zasazení amerických popkulturních reálií do českého prostředí. Ovšem to zcela záleží na úhlu pohledu čtenáře.

Na závěr recenze byla záměrně ponechána Lela Geislerová, která je z trojice komiksů se svou Magdou jednoznačně největším překvapením z celé trojice. Geislerová je jako jediná známá i mimo komiksovou scénu, mj. úzce spolupracuje s kapelami J.A.R a Monkey Business, pro které kreslí oceňované obaly desek.

Magda zcela jistě vyniká atmosférou příběhu i stylem vyprávění. Kresba dokonale koresponduje s neveselým syžetem, významotvorným se stává i pojetí autorčina ledabylého letteringu… Zkrátka Magda je ze všech tří uvedených příběhů edice Brutto nejvíce komiksem v pravém smyslu tohoto slova.

Hororově laděný příběh statné padesátnice Magdy, kterou vychovala babička zvyklá řešit starosti života ráznou rukou (a nejen rukou), ale která se vždy zachová tak, jak ji velí morálka a svědomí, má v sobě také všechno, co by se od komiksu mohlo dát očekávat. A to dokonce včetně druhoplánového poslání, které se objevuje – společně se zatuchlou pachutí na jazyku – po dočtení příběhu. Nudit se u čtení Magdy rozhodně nedá, každá stránka přináší další perverzně děsivou podrobnost z jejího dětství nebo současného života… Zkrátka a dobře, Magda se o vás postará…

Labyrint s edicí Brutto přichází s novou koncepcí českého komiksu. Start se dá v každém případě považovat za vydařený, a proto nezbývá než se těšit, že i další sešity budou stejně kvalitní.

BRUTTO. Brutálně jemné komiksy: Lela Geislerová: Magda, Džian BabanVojtěch Mašek: Hanka, Jiří Grus: Hrnec, Labyrint, Praha, 2009, 84 s.

Recenze

Zařazení článku:

komiks

Jazyk:

Témata článku: