Malebné šedesátky v Gothamu
Chaykin, Howard: Batman

Malebné šedesátky v Gothamu

Dramatický obrázek dvojice hrdinů. Temný rytíř rázným pohybem ruky zabraňuje maskované dlouhovlásce použít pistoli. Právě tento motiv láká čtenáře na komiks Batman: Thrillkiller, u nás vycházející pod názvem Batman: V žáru smrti.

U americké sešitové produkce se často stává, že obrázky uvnitř komiksu kvalitou dosti zaostávají za prací obálkáře. To v případě titulu V žáru smrti neplatí. Celá kniha má jednotný styl kreslíře Dana Breretona. Zapomeňte na tuctovou kresbu rutinérů, zmíněný autor ozvláštňuje superhrdinský žánr akvarelovou malbou. Vizuální zážitek bych se nebál srovnat třeba s prvním listováním marvelovským eposem Zázraky, Breretonovy práce mi však přijdou opravdovější, syrovější a energičtější než nablýskané fotorealistické kvaše Alexe Rosse. Brereton stál v tomto případě i za nápadem na předělávku batmanovského kánonu, kterou scenáristicky rozpracoval Howard Chaykin.

Vítejte v Gothamu, kde neznají Batmana. Mámu i tátu mladému Wayneovi zabili jejich bývalí zaměstnanci, když rodinné impérium zkrachovalo během meziválečné hospodářské krize. Teď jsme na prahu let šedesátých. Bruce Wayne se jako řadový detektiv policie nachází v nelehké situaci – musí čelit mafii, zkorumpovaným strážcům zákona i aktivitám samozvaných maskovaných mstitelů, kteří si říkají Robin a Batgirl. Do toho detektivovi cestu zkříží i usměvavá postava se zelenými vlasy a bílým make-upem. Popis by seděl na Jokera, nebýt detailu, že se jedná o ženu…

Svazek se skládá z třísešitového příběhu V žáru smrti, na nějž plynule navazuje přídavek V žáru smrti '62 a kratší obrazová galerie. Děj navozuje noirovou atmosféru klasických kriminálek a pohrává si s ustálenými charaktery známých postav – přesto se jedná v první řadě o přímočarý akční komiks. Jestli se těšíte na dobovku plnou odkazů na danou éru, budete asi zklamáni. V žáru smrti si historický kontext v největší míře odbývá trojicí úvodních oken: J. F. Kennedy v Bílém domě – Elvis narukoval do armády – začátky Beatles na klubové scéně. Stejný přístup kniha otrocky recykluje i v příběhu z roku 1962 trojčlenkou výjevů: americký kosmický program – Kubánská krize – Sean Connery v první filmové bondovce… A pak už se vyprávění zabydlí ve fikčních kulisách Gothamu.

Komiks by snesl určitě větší rozsah, takhle je příběh až příliš úsečný a musí si dost vypomáhat panely s průvodním slovem. Psané slovo na začátcích sešitů, kde se scenárista snaží stručně nadhodit předchozí děj, je u souborného vydání nadbytečné. Naopak povedené mi přijde zakončení knihy. Můžete se těšit na nečekaně brutální dovětek, jenž zatřese nejedním čtenářem přesvědčeným o neodvratnosti happyendu.

Batmana vnímám jako velkého solitéra, proto jsem měl obavy, jak budou vyhlížet Robin s Batgirl. Robin ničím nevadí, přítomnosti otravného puberťáka v kostýmu se nikdo bát nemusí. Problematičtější je vizáž obou maskovaných postav a později i mladíka Roye Harpera. Když totiž odhlédnu od různého věku hrdinů, tak mají všichni prakticky identickou tvář kombinující Elvise s mladým Marlonem Brandem. Pár stránek jsem dokonce čekal odhalení, že Wayne a Robin jsou bratři, to se ale nestalo.

A Batgirl? Ta samotného netopýřího muže občas překonává. V akčních pasážích třeba tato dívka dokáže protivníky zpacifikovat tím, že se do hlavní jejich pistolí trefí šipkami ze samostřílu(!). Její vnitřní běsy navíc v ničem nezaostávají za rozervaností temného rytíře. Události popisované v knize ostatně hrdinku doženou až na psychoterapii. Péči jí věnuje jistý psychiatr s povědomým jménem Dr. Edward Nygma, což pro zotavení nezní jako příliš dobrá volba. V žáru smrti obsahuje i úžasnou pasáž, kdy se Batgirl bezdůvodně oboří na sluhu Alfréda slovy: „Tak mi sakra jdi z cesty, než tě zabiju taky.“ Tehdy vždy distingovaného majordoma poprvé za dlouhá léta ve Spojených státech napadne, jestli neměl raději zůstat v Anglii, což chápu jako drobný výpad proti celé kovbojské kultuře, kam američtí superhrdinové bytostně patří. A do třetice v tomto komiksu Batgirl směle drží krok se samotným Batmanem i na čistě vizuální rovině. Jako příklad stačí uvést třeba úžasné sekvence, kde hříva jejích rudých vlasů vlaje v otevřeném sportovním batgirlmobilu…

Tím se text stáčí na svůj začátek, kde chválím malbu Dana Breretona, ostatně jeho podíl na V žáru smrti byl nominovaný na Eisnerovu cenu. Takže spokojenost – nebýt uhnaného scénáře a mála odkazů na zlatá šedesátá.

 

PS: Jestli se nebudete moci nabažit Breretonových obrázků, můžu doporučit i komiks Superman/Batman: Největší hrdinové, který česky před lety vydalo v trafikové edici nakladatelství Eaglemoss. Oproti V žáru smrti zde Waynovi dělá společnost Clark Kent. Superhrdinský příběh je obohacen o prvky notně pulpového okultního hororu, který se nebojí ani sebeparodických poloh.

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Howard Chaykin, Dan Brereton: Batman. V žáru smrti. Přel. Jan Kukrál, Crew, Praha, 2024, 144 s.

Zařazení článku:

komiks

Jazyk:

Země:

Hodnocení knihy:

60%