Až přehnaně tragický příběh
Dánské literární vody rozvířil kontroverzní román od Mortena Braska, na němž velká část kritiků chválí brilantní psychologický vhled do ztrápeného nitra mladého muže, jiní kritizují přehnanou tragičnost příběhu, který přivede mnohé čtenáře k slzám. Údajně částečně autobiografické vyprávění rodinné tragédie má silnou stránku v úsporném líčení, rozhodně však není doporučeníhodným čtením pro budoucí či čerstvé rodiče.
Dánské literární vody rozvířil kontroverzní román En pige og en dreng (Dívka a chlapec) od Mortena Braska. Velká část kritiků chválí brilantní psychologický vhled do ztrápeného nitra mladého muže, jiní kritizují přehnanou tragičnost příběhu, který přivede mnohé čtenáře k slzám. Údajně částečně autobiografické vyprávění rodinné tragédie má silnou stránku v úsporném líčení, rozhodně však není doporučeníhodným čtením pro budoucí či čerstvé rodiče.
Morten Brask (nar. 1970) debutoval románem Havet i Theresienstadt (Moře v Terezíně, 2009), za který sklidil úspěch. Mladý dánský lékař židovského původu Daniel Faigel je uprostřed 2. světové války deportován do Terezína, kde se setkává s krásnou Ludmilou. Příběh o smrti, válečných hrůzách a inscenované vizitě Červeného kříže líčí Morten Brask takřka poeticky. Neméně ceněný je i jeho druhý román William Sidis’ perfekte liv (Perfektní život Williama Sidise, 2011) o zázračně inteligentním chlapci z počátku 20. století a jeho nepříliš šťastném životě.
Ve své dosud třetí knize En pige og en dreng (Dívka a chlapec, 2013) popisuje autor osudy mladého páru. Vypravěčem je mladý muž, jehož jméno se nedozvíme. Líčení začíná jeho ne zcela idylickou dovolenou s přítelkyní Mayou na blíže nespecifikovaném středomořském ostrově. Jejich životní sny se zásadně liší – zatímco Maya touží po dítěti, vypravěč by rád ještě počkal. Mayu vnímá především jako krásnou ženu, ovšem její mateřská role je mu vzdálená. Tím začíná odcizení v jinak vášnivém vztahu. Po návratu z dovolené do Kodaně se Maye po mnoha pokusech a hormonální léčbě podaří pomocí umělého oplodnění otěhotnět, což pár překvapivě sbližuje. Mladí rodiče se na své potomky těší a netuší, jaká tragédie je čeká. A to netuší ani čtenář, kterého by asi sotva napadlo si ve volném čase otevřít román tak tragického obsahu, jakým Dívka a chlapec bezpochyby je.
Mladý pár čeká dvojčata, dívku a chlapce. V šestém měsíci těhotenství však Maya přivede děti na svět císařským řezem. Miminka se zdají být zpočátku v pořádku, ale po několika dnech přicházejí komplikace a postupně jim začnou selhávat orgány, chlapci dokonce hrozí amputace ruky. Nakonec obě děti umírají. Mayu a mladého muže tato událost rozdělí, oba se vydávají na zotavenou k rodičům. Zpětně se dozvídáme, že se Maya velice brzy vrátila ke svému předchozímu příteli, vypravěč se nakonec rozhodne změnit svůj nynější život, skončí v práci a odjíždí z Dánska.
Román je úsporný nejen co do množství postav a rozvinutosti děje, ale i vypravěčské techniky. Autor se striktně drží lineárního téměř povídkového vyprávění, které občas doplňuje vzpomínkami na začátek vztahu s Mayou. Veškeré události nahlížíme prizmatem mladého vypravěče, a možná proto se nedočkáme barvitého líčení emocí ani krajiny. I dialogy jsou stručné a precizní, mají spád a dobře odrážejí všednodennost. Vypravěčův styl zároveň věrohodně zrcadlí psychologickou složitost, především strach o novorozeňata v inkubátoru a přerod nezávislého mladého muže v milujícího otce. Silně depresivní příběh je podaný naze, střízlivě a bez sentimentu. Román zachycuje gradující emocionální napětí a vzrůstající pocity viny a deprese, k čemuž používá čtivý, přirozený současný jazyk. Příliš drsně, zbytečně krutě a poměrně detailně jsou popisovány jednotlivé kroky tragédie, všechny zdravotní potíže dvojčat, zoufalý boj o jejich přežití, pohřeb, dokonce i obvazování Mayiných prsů a nervový kolaps. V románu se čtenář nedočká jediné veselejší pasáže, vyprávění postrádá jakékoli odlehčení a vtip, a to dokonce i v první polovině knihy, kdy čtenář ještě neví, jak tíživý příběh v rukou drží.
Bolestné vyprávění o lásce mladého páru se v Dánsku dočkalo ambivalentních recenzí. Větší část kritiků obdivuje preciznost psychologického líčení z mužského úhlu pohledu, jiní knihu odsuzují jako literárně slabou. Příběh je údajně založen na skutečných událostech z autorova života, tuto informaci se ovšem čtenář z obálky knihy nedozví. Zůstává otázkou, kolik čtenářů má chuť po náročném dni usednout k depresivní komornímu příběhu o bolesti a smrti sotva narozených dětí.